تفسیر معنای واژه گورو (استاد) و تفاوت آن با معلم

گورو در سانسکریت دو معنا دارد اول کسی که دارای دانش خاصی است و دوم خیلی سنگین. ولی خیلی سنگین به چه معناست؟ آیا منظور این است که گورو از لحاظ وزنی سنگین است؟ یا شخص خیلی محترمی است؟

معلم معنوی چه کسی است؟

درواقع برای جواب دادن به این سؤال اول باید معنای معلم خصوصاً معلم معنوی را بدانیم. معلم معنوی یک سخنور فوق‌العاده و فردی بادانش بسیار است که اساتید مختلفی را ملاقات کرده و متون مقدس بی‌شماری را خوانده است. وقتی شما به نزد او می‌روید برای شما دانش فراوان خود را بیان می‌کند. اما شما در این شخص آتشی درونی را مشاهده نمی‌کنید. به‌ سوی او کششی احساس نمی‌کنید. بلکه برعکس احساس دافعه خواهید داشت.

گورو چه کسی است؟

گورو جاذبه دارد. درست مثل اجرام سماوی. مثل خورشید یا مشتری که حتا جاذبه‌شان قدرت منحرف کردن نور را دارد. وقتی در حیطه جاذبهٔ او قرار بگیرید شما را به خود جذب می‌کند. در نظر او مسئله، انتقال دانش نیست بلکه بده بستان انرژی است.

شاید گورو شخصی بی‌سواد باشد. اما انتقال دانش کلامی تنها ۱ درصد قضیه است. ۹۹ درصد باقی‌مانده انتقال وجد و سرور درونی است که بی‌کلام منتقل می‌شود. جاذبه‌ای که ذره‌ذره منیت ها و نفس سرکش شاگرد را در خود حل می‌کند. به این خاطر به او “خیلی سنگین” می‌گویند. چون‌که در نزدیکی‌اش شما جاذبهٔ او را احساس می‌کنید. در شهد نابش غوطه‌ور می‌شوید.

کدام برای من بهتر است؟ گورو یا معلم معنوی؟

اینکه شما گورو را انتخاب می‌کنید یا معلم را انتخاب خودتان است. اما اگر به دنبال تحول درونی و همه‌جانبه هستید، تنها دانش عقلی معلم‌های مشهور به کارتان نمی‌آید. معلم شما را با دانش مست و سرخوش می‌کند. منیت شما را تغذیه می‌کند. درست شبیه افیونی که شما را از خود بی‌خود می‌کند و از واقعیت بازمی‌دارد.

چه بسیار از این معلم‌ها که سال‌ها در کلاس‌های آن‌ها تلمذ کرده‌اید. چه اندک تغییری که در زندگی‌تان رخ‌داده. اما  گورو برعکس، بدون حتا گفتن کلامی می‌تواند تحولی عظیم در شما به وجود آورد. پس وقتی نزد کسی می‌روید که خود را استاد می‌خواند به ندای قلبتان گوش فرا دهید. قلب در این مسائل بسیار باتجربه است.

نوشته‌های مشابه

28 دیدگاه

  1. من این مقاله رو خیلی دوست دارم
    چون با همین تونستم استادم رو که خالصانه بهم عشق میورزه بشنلسم
    در بدترین احوالم هم که در قلب تاریکی هستم وقتی میاد چیزی جز نور نمیمونه و همه ی ناراحتی هام از بین میره
    بدون اینکه ارتباط کلامی با هم برقرار کنیم

  2. با سپاس. گورو در فارسی ترجمان خاصی دارد. ره نما, مرشدکامل و … توضیح جناب رایت و دوستان به کمال این شخصیت را به نمایش می گذارد ولی چرا باید وجود داشته باشد؟ گورو کسی است که بحثی را مطرح می کند که خود نیز به صورت تجربی اموخته و با اگاهی ان را کامل می کند. وقتی که ما با چنین شخصی روبرو می شویم او تجربیات و دانش خود را بصورت رایگان به ما هدیه می کند(کاسبی از نام خدا ممنوع است) هیچ رابطه ای چه پولی, جنسی,… و حتا دوستی در میان نیست فقط انتقال تجربیات مهم است حرف استاد و نظر او حرف اخرست ولی انتخاب پیشنهادهای او بر عهده ره جوست. موضوع اصلی دور شدن از نفس و نزدیک شدن به حقیقت است در محضر اندو کسی بالاتر یا پایین تر نیست همه انسانها فارغ از جنسیت و نژاد و سایر چیزهایی که عامل تفرقه و جدایی است باهم یکسان هستند و خدمت به صورت عام به همه مخلوقات و بصورت خاص به کسانی است که طریقت انها را پذیرفته, کاملا رایگان, یک وظیفه است. بهترین شیوه عمل, کار با همجنس است یعنی خانم با خانم و مرد با مرد. هیچ پرده حجابی با گورو وجود ندارد و همه مراحل زندگی از حوادث بد و شرم اور گذشته تا کنون و حتا اشتباهاتی که هم اکنون مرتکب می شویم, بدون حجابی بیان می شود (دل او دریاست و غیر ممکن است رازهای کسی فاش شود چون هم وطیفه است و هم بدفرجام است) و او تلاش دارد تا پذیرش مرا بالا ببرد. بی تابی, بد خلقی های من راه چاره دارد و ان رها شدن من از شر خودم است که من اموزش می گیرم و اماده می شوم با افزایش شعاع روحانی لحظاتم, مسیر خدمت بی انتهای او را پی گیری نمایم. ورود به مسائل سیاسی و اجتماعی و حتا دینی نادرست تلقی می شود و صلح و صدافت و عشق بلاعوض, ترویج می شود. او جذاب است و از راه دور هم در صورت حفظ ارتباط, انرژی او تاثیر می گذارد. این برداشت, به یقین کامل نیست و تفسیر لحظات سختی و ناامیدی, که انها ما را ارامش می دهند و همسو با نور, هدایت می کنند قابل بیان نیست.

  3. خودم شخصا خیلی جستحو کردم و نیافتم یعنی کسی جذبم نکرد. یا دیر شناختمشان………..
    اوشو تاثیر زیادی داشت حتی بعد از سالها و از پس ویدئو ها……… حیف شد
    کجا می تونم مجموعه ای کامل از این استاد بیابم…پیشنهادتون چیه؟
    گرچه تبلیغ منفی بر علیه این استاد زیاد هست و لی برا من نتیجه ای متفاوت داشت…!!!

    1. بستگی به تعریف شما از جادوگر داره. اگه منظورتون کسیه که نمایش قدرت میده، گورو از چنین بازی هایی عبور کرده. اما اگه منظورتون از جادوگر کسیه که قدرت ایجاد تغییرات مطابق اراده راستین خودش رو داره، حتما همین طوره.

دیدگاهتان را بنویسید