اسطوره حاکم بر شخصیت شما کدامست؟ _ یکی را انتخاب کنید!

” اسطوره ها و کهن الگوها “

تاثیر شگرف اسطوره ها بر رفتار و زندگی انسان ها، بر کسی پوشیده نیست. اسطوره ها، الگوهای بنیادینی هستند که از گذشتگان، در روان فردی و جمعی بشر نهادینه شده اند. نخستین فردی که به مطالعه و پژوهش عمیق در زمینه تاثیر اسطوره ها بر ضمیر ناخودآگاه انسان داشت، روانشناس سرشناس، کارل گوستاو یونگ بود. او تعاریف جامع و گسترده ای در زمینه اسطوره های مهم و اصلی بشر ارائه داد. آشنایی با روانشناسی تحلیلی یونگ و مفاهیم یونگی، بر هر فردی که می خواهد مسیر خودشناسی را طی کند، امری ضروری ست. برای این منظور به شما شرکت در “دوره روانکاوی عمقی یونگ راستمرد” را پیشنهاد میکنیم.


نقش اسطوره بر رفتار

بطور کلی همه ما پیش از آنکه خودمان نقشی در شکل دهی شخصیت و رفتارمان داشته باشیم، تحت تاثیر کهن الگوها و اسطوره ها هستیم. اسطوره ها در اعماق روان ما جای دارند. بسیاری از واکنش های ناخودآگاه ما را تعیین میکنند. مانند اینست که یک انرژی نامرئی، سعی دارد روح ما را در جهتی هدایت کند که با خودش به تطابق برسد. نقشی که هر یک از ما به صورت اسطوره ای ایفا می کنیم، نقاط قوت و نقاط ضعف و تمام ماجراجویی های زمینی ما را شکل می دهد. این نقش تاثیر بسزایی بر روی کسی که در آینده به آن تبدیل خواهیم شد، دارد. همچنین رفتار و نگرش مان نسبت به دیگران، ارتباط بسیاری با این نقش دارد.


در این مقاله هفت کهن الگوی جمعی بشر برای شما دستچین شده است که هر انسانی می تواند تجلی یکی از آنها باشد. خادم، صنعتگر، جنگجو، حکیم، زیرک، موبد و پادشاه. هر یک از این هفت اسطوره به تنهایی زیربنای شخصیت و رفتارهای یک فرد به حساب می آید. این هفت الگو را مطالعه کنید و از خودتان بپرسید تحت تاثیر کدامیک هستید. با دانش بیشتر پیرامون الگوی شخصیتی خود، می توانید خودتان را بهتر بشناسید و به رفتار و افکار خود آگاه شوید.


۱_ خدمتگزار 

خادمان همیشه به دنبال دست هایی هستند که برای کمک دراز شده اند. صفت اصلی اسطوره خدمتگزار این است که ذاتا در نقش حامی و کمک کننده رفتار می کند. خدمتگزار سعی می کند تا با کمک به دیگران و همدردی در رنج و غم مردم، جهانی زیباتر به وجود بیاید. او غمخوار و نگران انسان هاست. مهربان، سخاوتمند و خوش قلب است. در شرایط سخت، پشت افراد را خالی نمی کند.

نکته مهم درمورد خدمتگزاران اینست که این افراد، در معرض سواستفاده و تحقیر هستند. گاهی آدم ها فراموش می کنند که خدمتگزاران هم انسانند و نیازهایی دارند. در واقع آنها هم به اندازه دیگران به حمایت، محبت و همدردی نیاز دارند. اما همه نمی توانند قدر آنها را بشناسند. خدمتگزاران از درک بالایی برخوردارند. نسبت به محیط، احساسات، افکار و تمام آنچه که در حال رخ دادن است، آگاهی و فهم خیلی خوبی دارند. آنها انرژی را احساس و دریافت می کنند. زود تاثیر می پذیرند. نیروی خودشان را صرف بهبود حال دیگران می کنند. اگر شما هم یک خدمتگذار هستید؛ سعی کنید تا اعتدال را در کمک به دیگران رعایت کنید. بدون خدمتگزاران، آسایش و تحمل در زندگی بی معناست.

افراد تحت تاثیر این اسطوره ممکن است در بیمارستان ها و در زمینه های طبابت و پزشکی یا خدمات عمومی مانند تامین کنندگان اجتماعی و مشاوره مشغول به کار باشند. آنها حدود ۳۰ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند.


مقاله مرتبط: “انسان های حساس به انرژی و قدرت های ناشناخته آنها


۲_ صنعتگر 

صنعتگر یا پیشه ور، اسطوره خلاقیت و ابتکار است. انسان تحت تاثیر این اسطوره، فردی خلاق است که تمایلی ذاتی برای ایجاد چیزی جدید در وجودش نهفته است. مخلوقات آن ها می تواند هر چیزی باشد. از یک هنردستی مثل نقاشی و مجسمه گرفته تا یک قطعه شعر و کتاب جدید یا یک نظریه ی علمی یا فنی. برای یک صنعتگر، کارگاه و محل خلق آثارش، حکم تمام زندگی را دارد. او ممکن است در ارتباطات انسانی بهترین نباشد، اما در کارش قطعا بهترین است.

صنعتگران مسئول خلق تمامی چیزهایی هستند که ممکن است در اطراف مان مشاهده کنیم. پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ی صنعت و تکنولوژی را می تواند به تلاش بی وقفه صنعتگران نسبت داد. بدون صنعتگران رشد و پیشرفت در جامعه بی معناست.

صنعتگران، نزدیک به ۲۲ درصد جمعیت را تشکیل می دهند. شامل، هنرمندان، مهندسین، معمارها، مکانیک ها و تمامی افراد دیگری که مهارت های ارزشمند را به عرصه ی نمایش می گذارند، هستند.


۳_ جنگجو 

انسان های تحت تاثیر اسطوره جنگ، مبارزین فعال و تسلیم ناپذیر هستند. آن ها عاشق این هستند که برای دستیابی به اهداف و رویاهایشان، در چالش ها پیروز شوند.

جنگجویان از کار سخت استقبال می کنند و دوست دارند که به خاطر انجام کار سختشان تشویق شوند. آنها دارای روحیه سخت و پرتحملی هستند. در مبارزه های زندگی پیروز و پرتلاشند. چه مبارزه ذهنی باشد و چه فیزیکی. آن ها بدن های عضلانی و قوی ای دارند که همیشه برای مبارزه آماده است. جنگجویان اگر انتخابی داشته باشند، آنرا بدست می آورند. اگر راه رسیدن به انتخابشان دشوار باشد، بیشتر مشتاق رسیدن به هدف می شوند. آنها از مشکلات استقبال می کنند و دوست دارند بقیه بدانند که چقدر پرقوا و نیرومند بوده اند.

نیاز به تشویق در جنگجویان همیشه وجود دارد. اما بسته به سطح ادراک، می تواند درونی و انرژی بخش و یا بیرونی و پرسروصدا خود را نشان دهد. در هر صورت این افراد از تمجید و ستایش دیگران انرژی و قدرت دریافت می کنند. موفقیت و تلاش و پیروزی در اجتماع بدون جنگجویان بی معناست.

جنگجویان، حدودا ۱۷ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. آن ها شامل ورزشکاران، سربازان و تاجران و فروشندگان یک اجتماع هستند.


۴_ حکیم 

افراد تحت تاثیر اسطوره حکیم، به طور ذاتی کنجکاو و پژوهشگر متولد شده اند. آن ها می خواهند تا آنجایی که ممکن است دانش کسب کنند. از این کار لذت می برند. آنها تشنه دانستن بیشتر و بیشتر هستند. تا زمانی که علمی برای آموختن باشد، از علم آموزی دست نخواهند کشید.

حکیمان در واقع پژوهشگر بوده اند که به مرور زمان، دانش زیاد از آنها حکیم ساخته است. حکیمان ممکن است در زندگی عادی خود آسان گیر باشند. اما در حرفه ی فکری خودشان خیلی روشمند، علمی و ماجراجویانه عمل می کنند. آن ها ممکن است برای کسب دانش، سختی های زیادی را متحمل شوند. تمایلی به ابراز احساساتشان در برابر دیگران ندارند. معمولا درونگرا و ساکتند. سرشان همیشه گرم آموختن مسائل جدیدتر و ناشناخته است. دیگران ممکن است فکر کنند که این افراد منزوی یا بیش از حد عمیق هستند. البته حکیمان از اینکه دستاوردهایشان را با بقیه به اشتراک بگذارند، لذت می برند. حکیمان عامل رشد خرد و دانش در جامعه هستند.

حکیمان حدود ۱۳ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. آن ها در زمینه های علمی و تحقیقی؛ مشغول به کار هستند. در جامعه این افراد اکثرا اساتید رشته های مختلف یا معلمین هستند.


۵_ زیرک 

افراد تحت تاثیر اسطوره زیرک، عموما آدم های جذابی هستند. جذابیت آن ها اغلب دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد. این افراد علاقه دارند تا در اجتماع حضور پیدا کنند. خودشان را از طریق موسیقی، هنر و رقص به دیگران عرضه کنند. زیرکان انسان هایی هستند که از هر فرصت برای تعریف کردن یک لطیفه استفاده می کنند. لبخند را از دست نمی دهند. از ویژگی های آنها ماجراجویی و جستوگری همیشگی آنهاست. تمایل زیادی به کشف اسرار عجیب و تجارب ماورایی دارند. آن ها زیرک هستند و متفکر بنظر میرسند. اما متفکران ذاتی نیستند. ممکن است ایده های دیگران را گرفته و با بررسی های بیشتر چیز جدیدتری به آن ایده اضافه کنند و آن را به جهان عرضه کنند.

خودنمایی به هر شکلی، خصیصه ذاتی آنهاست و ازین راه به کسب اقتدار می پردازند. اگر به آن ها توجه نشود می توانند مغرور و خودبین شوند. شادی و پویایی و سرزندگی جامعه بدون افراد زیرک معنا ندارد.

زیرک ها، حدود ۱۰ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. ممکن است در هر شغلی موفق باشند اما اغلب در غالب تاجر، هنرپیشه، خواننده، رقاص و معلم ظاهر میگردند.


۶_ موبد 

اسطوره موبد یا روحانی، اسطوره معنویت، عرفان و مذهب است. این افراد باعث ترقی و بیداری مردم می شوند. آن ها از انگیزه بخش بودن لذت می برند. دوست دارند تا به دیگران در دستیابی به موفقیت کمک کنند.  این افراد شخصیتی مهربان و کاریزماتیک داشته و توجه ها را به سوی خود جلب می کنند. در سخنوری دستی توانا دارند. می توانند مخاطب خود را مسحور نمایند. هدف درونی موبد، رشد آگاهی و درک مردم از حقیقت هاست. آنها به امید ساختن جهانی بهتر، عمرشان را وقف روشنگری و هدایت انسانها می کنند.

انسان های روحانی، الهام بخش نیروی الهی هستند که در وجود مردم جای گرفته است. هدایتگران باعث می شوند  مردم دست به تغییراتی مفید و خوب در زندگی خود بزنند. به خودسازی مشغول شوند. آگاهی و خودشناسی انسانهای جامعه بدون وجود موبدان دشوار است.

موبدان حدود ۷ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. بسیاری از این افراد اساتید معنوی و سخنرانان الهام بخش هستند.


۷_ پادشاه 

افراد تحت تاثیر اسطوره پادشاه، ذاتا پیشوا آفریده شده اند. آن ها شخصیتی قوی و با ثبات دارند. امور را به گونه ای مدیریت می کنند که همه ی کارها در زمان خود و به نحواحسن انجام گیرد. پادشاهان تا زمانی که یک کار را تمام نکنند دست به انجام کار دیگری نخواهند زد. این گرایش در وجودشان قرار گرفته که وظایف شان را تکمیل کنند. در هر مقامی که باشند، همواره حرف اول را می زنند. اساس عملشان منطق و تفکر است و احساسی با مسائل برخورد نمی کنند.

پادشاهان می توانند اندکی خودرأی و بی توجه به احساسات دیگران عمل کنند. حرکت به سمت کمال مد نظرشان باعث می شود تا گاهی اوقات از خودراضی و بی رحم شوند.

پادشاهان حدود یک درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. بسیاری از آن ها دارای مناصبی در حکومت و سیاست هستند.


راستمرد در زمینه خودشناسی، همراهان خود را به بینش و آگاهی عمیق فرا می خواند. برای دانش بیشتر در زمینه اسطوره ها و کهن الگوهای حاکم بر شخصیتتان، می توانید به صفحه ی تست های زیر مراجعه نمایید:

کهن الگوی کدام ایزدبانو در شما فعال است؟ (تست شخصیت زنان)


منبع: https://www.lifecoachcode.com/2017/06/20/what-type-of-soul-are-you/

 

نوشته‌های مشابه

18 دیدگاه

  1. جالبه تنها چیزی که تو وجودم نیست یا خیلی خیلی کم هست پادشاه بودن هست . و فکر میکنم انسان ها ذره ای از هر کدوم از این اسطوره ها رو درون خودشون دارند ومن اسطوره صنعتگرم بیشتره بعد جنگجو،حکیم،خدمتگزار،زیرک،موبد .

دیدگاهتان را بنویسید