آیا می دانستید افرادی که می توانند خستگی را تحمل کنند کارایی بیشتری دارند؟

x768.pagespeed.ic.XQzMwL3JiW

آیا می دانستید افرادی که می توانند خستگی را تحمل کنند دارای کارایی بیشتری هستند؟

“به طور متوسط، مردم حداقل 5 بار در یک روز و در هنگام کار کردن، دچار حواس پرتی می شوند. 23 دقیقه و 15 ثانیه طول می کشد تا بعد از هر حواس پرتی دوباره به سر کارشان برگردند. بدین صورت، آن ها 116 دقیقه از میزان کارایی خودشان را در یک روز از دست می دهند.”

به نظر می رسد که امروزه ما در حال نبردی مداوم با خستگی و تنبلی هستیم. ما از خستگی فکری و روحی ترس داریم و به همین دلیل است که تلفن های همراه را در جیب مان قرار می دهیم تا برای مبارزه با این حالت، از آن ها استفاده کنیم. در موردش فکر کنید، اگر در حال طی یک سفر خسته کننده و یا در انتظار فرد مورد نظرتان باشید، در این حین، به چه کاری مشغول می شوید؟ شما برای رفع خستگی از گوشی هوشمند و یا چیز دیگری استفاده می کنید و اگر از آن هم خسته شدید به سراغ سرگرمی دیگری خواهید رفت.

با این حرف ها خاطره ی حضور یک ساعته ی خودم را در قطار به یاد می آورم که دست به گریبان هر چیزی از مطالعه و گوش دادن به موسیقی گرفته تا انجام بازی ویدئویی، می شدم، برای اینکه یک لحظه هم خسته و کسل نباشم.

این حال ما، با این حقیقت که اکنون ما اشکال بیشتری از تحریک پذیری را نسبت به گذشته دارا هستیم، بدتر شده است. بنابراین ما به دنبال راه های مختلف و هیجان انگیز برای مبارزه با خستگی خواهیم بود.

مغز انسان از خستگی متنفر است.

مغز ما به دنبال محرک هاست. هر بار که از یک تجربه ی جدید لذت می بریم، تعدادی از نورون ها در مغز ما سوزانده می شوند و بدین شکل، ما لذت را تجربه می کنیم و یا برای مدتی کوتاه می توانیم از دست خستگی رهایی پیدا کنیم. با این حال، پس از مدتی، اثر آن تجربه کم می شود و ما باز به همان حال قبلی باز خواهیم گشت. این چرخه هم چنان که ما به دنبال چیزهای دیگری برای مبارزه با خستگی می گردیم، ادامه پیدا می کند.

مسئله این جاست که حتی اگر مغز ما هم در طلب چنین تجربیاتی باشد، ما به آن ها نیازی نداریم. ما نیاز نداریم که همیشه محرک هایی برایمان وجود داشته باشد و اگر بخواهم صادقانه بگویم، جستجوی مداوم برای محرک ها می تواند تاثیر منفی بر روی خودمان و میزان بهره وری ما داشته باشد.

کار دشوار اغلب ما را خسته می کند، بنابراین هنگام مواجه با کاری که تکلیف سختی را بر روی دوش ما قرار می دهد، به راحتی پریشان می شویم و ذهنمان در جستجوی محرک برمی آید. فقدان علاقه به چیزی و عدم تمایل برای تغییر و تازگی، از دلایل اصلی خستگی روحی و فکری هستند.

حواس پرتی، درمانی ملالت بار است

هنگامی که با خستگی مواجه می شویم، این احساس به ما دست می دهد که باید بلافاصله از شر آن خلاص شویم. ما وظایف مان را با چیزهایی تعویض می کنیم که ما را خسته تر و یا ناراحت تر می کنند.

اگر وظیفه ای که باید به انجامش بپردازید از اهمیت زیادی برخوردار است، چنین چیزی می تواند یک مشکل بزرگ برای شما تلقی شود. تصور کنید، در حال نگارش گزارشی برای کار خود هستید که باید تا صبح روز بعدی کامل شده باشد. در حالی که به نوشتن گزارش مشغول هستید، خسته می شوید و سری به سایت یوتیوب می زنید. این کار می تواند فاجعه آمیز باشد و شما این ریسک را می کنید که گزارش تان ناکامل باقی بماند و یا حتی اگر هم آن را کامل کنید کیفیت کارتان پایین تر از آنچه که انتظار داشتید، خواهد بود.

این یکی از خطراتی است که تسلیم خستگی شدن می تواند برای ما در بر داشته باشد.

*بر خستگی خودتان چیره شوید*

این مقاله در مورد از بین بردن خستگی نیست. این مقاله در مورد تحت تسلط در آوردن خستگی است.

اولا، باید در نظر داشته باشید که در طول کار خسته خواهید شد و این امری طبیعی و گاهی اجتناب ناپذیر است. به جای مبارزه با آن و پرت کردن حواس تان، در آغوشش بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید، جور کردن زمان است.

برای حواس پرتی هایتان، برنامه زمانی تنظیم کنید

 زمانی را برای خستگی و حواس پرتی های خودتان در نظر بگیرید ولی به این زمان به چشم یک تخلف نگاه نکنید. انجام این کار به این معنی است که در طول ساعات کاری تنظیم شده به جای مبارزه با خستگی و حواس پرتی، بیشتر بر روی کارتان متمرکز می شوید.

همه چیز به این جا ختم نمی شود. تحقیقات نشان داده است که انجام استراحت های نیمه منظم در حین کار می تواند کارایی شما را افزایش دهد و از خستگی شما جلوگیری کند. شما می توانید 52 دقیقه کار کنید و 17 دقیقه را به استراحت بپردازید.

بردباری خود را در برابر خستگی افزایش دهید

ممکن است متوجه شوید که این کار توانایی تمرکز شما را بهبود می بخشد زیرا کنار گذاشتن زمان می تواند اثر یک کارورزی فکری را برای شما به دنبال داشته باشد. برای مثال: اگر سی دقیقه زمان را برای استراحت خود اختصاص دهید، سی دقیقه ی کار بعد از آن به عنوان تمرین تمرکز برای شما ایفای نفش می کند. انجام این کار موجب افزایش کارایی، توانایی و تمرکز شما خواهد شد.

روز کار تبدیل به روز تمرین تمرکز خواهد شد و درمی یابید که بدین صورت خیلی کم متوجه خستگی خواهید شد.

دفعه ی بعدی که هنگام کار کردن خسته شدید، خودتان را مجازات نکنید و آن را به عنوان یک چیز طبیعی بپذیرید. برای شما آسان است که پس از حواس پرتی ناامید شوید. اما با تکنیک بالا می توانید بر مشکل تان غلبه کنید، تغییرش دهید و از آن به عنوان ابزاری برای بهبود بهره وری و لذت بخش کردن کارتان استفاده کنید.

منابع:

[1] Psychology Today: Why People Get Bored
[2] The Atlantic: A Formula for Perfect Productivity: Work for 52 Minutes, Break for 17

http://www.lifehack.org/644942/people-who-can-endure-boredom-are-more-productive?ref=star_profile_latest_posts

نوشته‌های مشابه

23 دیدگاه

  1. به نظر من، خستگی از عدم علاقه به اون کاری که داریم انجام میدیم، نشات میگیره.
    مثلا یه درسی رو دوس داریم (یا یه مبحثی رو) و ساعت ها بدون اینکه احساس خستگی کنیم در موردش میخونیم و نحقیق میکنیم و کیف هم میکنیم به جای اینکه خسته بشیم و برعکس! به چیزی که علاقه نداریم، حتی فکر کردن بهش، کلافه و خسته مون میکنه. خصوصا اینکه مجبور باشیم انجامش بدیم و هی پشت گوش بندازیم. شاید با فایل های سابلیمینال، بشه علاقه ایجاد کرد!

دیدگاهتان را بنویسید