تفسیر معنای واژه گورو (استاد) و تفاوت آن با معلم

گورو در سانسکریت دو معنا دارد اول کسی که دارای دانش خاصی است و دوم خیلی سنگین. ولی خیلی سنگین به چه معناست؟ آیا منظور این است که گورو از لحاظ وزنی سنگین است؟ یا شخص خیلی محترمی است؟

معلم معنوی چه کسی است؟

درواقع برای جواب دادن به این سؤال اول باید معنای معلم خصوصاً معلم معنوی را بدانیم. معلم معنوی یک سخنور فوق‌العاده و فردی بادانش بسیار است که اساتید مختلفی را ملاقات کرده و متون مقدس بی‌شماری را خوانده است. وقتی شما به نزد او می‌روید برای شما دانش فراوان خود را بیان می‌کند. اما شما در این شخص آتشی درونی را مشاهده نمی‌کنید. به‌ سوی او کششی احساس نمی‌کنید. بلکه برعکس احساس دافعه خواهید داشت.

گورو چه کسی است؟

گورو جاذبه دارد. درست مثل اجرام سماوی. مثل خورشید یا مشتری که حتا جاذبه‌شان قدرت منحرف کردن نور را دارد. وقتی در حیطه جاذبهٔ او قرار بگیرید شما را به خود جذب می‌کند. در نظر او مسئله، انتقال دانش نیست بلکه بده بستان انرژی است.

شاید گورو شخصی بی‌سواد باشد. اما انتقال دانش کلامی تنها ۱ درصد قضیه است. ۹۹ درصد باقی‌مانده انتقال وجد و سرور درونی است که بی‌کلام منتقل می‌شود. جاذبه‌ای که ذره‌ذره منیت ها و نفس سرکش شاگرد را در خود حل می‌کند. به این خاطر به او “خیلی سنگین” می‌گویند. چون‌که در نزدیکی‌اش شما جاذبهٔ او را احساس می‌کنید. در شهد نابش غوطه‌ور می‌شوید.

کدام برای من بهتر است؟ گورو یا معلم معنوی؟

اینکه شما گورو را انتخاب می‌کنید یا معلم را انتخاب خودتان است. اما اگر به دنبال تحول درونی و همه‌جانبه هستید، تنها دانش عقلی معلم‌های مشهور به کارتان نمی‌آید. معلم شما را با دانش مست و سرخوش می‌کند. منیت شما را تغذیه می‌کند. درست شبیه افیونی که شما را از خود بی‌خود می‌کند و از واقعیت بازمی‌دارد.

چه بسیار از این معلم‌ها که سال‌ها در کلاس‌های آن‌ها تلمذ کرده‌اید. چه اندک تغییری که در زندگی‌تان رخ‌داده. اما  گورو برعکس، بدون حتا گفتن کلامی می‌تواند تحولی عظیم در شما به وجود آورد. پس وقتی نزد کسی می‌روید که خود را استاد می‌خواند به ندای قلبتان گوش فرا دهید. قلب در این مسائل بسیار باتجربه است.

نوشته‌های مشابه

28 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید