تای چی چیست؟ و چه تاثیرات و فوائدی دارد؟ (+کلیپ تصویری)

Yoga-ile-Tai-Chi-Arasındaki-Fark-1

تای چی چوان” نام یکسری از تمرینات چینی است که از مشخصات آن می توان، حرکات ملایم و نرم به همراه تنفس موزون و هماهنگ با تمرکز فکر و روح را نام برد.

زمینه ی فلسفی تای چی نشات گرفته از فلسفه ی تائوئیسم است. در فرهنگ چینی، چوان به معنای لذت از جنگیدن با مشت خالی آمده و حرکات آن جهت بالا بردن هنر جنگیدن چینی و همین طور تسلط در انجام یکسری از حرکات دفاع شخصی بسیار قدرتمند است.

اهمیت زیاد تای چی به منظور متمرکز نمودن دقت و پشت سر هم انجام دادن حرکات است که همین جاری و روان بودن به همراه ملایمت و نرمی باعث ایجاد زیبایی و لطافت ظاهری این سبک گردیده است، به صورتی که با انجام حرکات آن، فرد احساس آرامش نموده و آن را بسیار دلپذیر و زیبا می بیند.

در هنگام تمرین این هنر قسمت بالایی بدن کاملا آزاد بوده و قسمت پایینی بدن و پاها ثابت و محکم روی زمین مستقر است و بدین صورت پاها هرگز سفت نمی شوند، به همین دلیل است که تای چی را یکی از بهترین فرم ها و استیل ها جهت ایجاد نظم و ترکیب فیزیکی بدن می دانند.

با انجام تای چی بیماری ها کم رنگ شده و از بین می روند.


هم اکنون بخوانید: “ورزش و خواب راحت – بهترین ورزش برای من کدامست؟”


تاریخچه ی پیدایش و توسعه ی تای چی

در افسانه های چینی آمده است که زنگ سان فنگ شبی امپراطور افسانه ای چین را به خواب می بیند که بر روی کوه مقدس وودانگ در حال حرکت بود. این امپراطور در خواب، تای چی را به زنگ سان فنگ آموزش داد و در روایات آمده است که هدیه ای از سوی خدایان به او بوده است.

از سال 1850 میلادی به بعد بود که تای چی با سرعت شگرفی در سراسر چین، گسترش پیدا کرد و هرچند که تغییرات زیادی از زمان پیدایش خود پیدا کرده بود، از جانب مردم به خوبی پذیرفته شد.

امروزه این هنر نه تنها توسط ورزشکاران بلکه توسط تمامی گروه های سنی چه در چین و چه در کشورهای دیگر مورد استفاده و آموزش قرار می گیرد.

باید توجه داشت که فواید تایچی در جلوگیری و درمان بیماری و هم چنین افزایش میزان سلامتی اثبات شده است.


هم اکنون تماشا کنید: “5 حرکت ورزشی تبتی برای بالا بردن انرژی و شروع یک روز خوب”


استیل های تای چی چوان چیستند؟

تایچی به طور کلی دارای پنج استیل مختلف از هم است؛

1-استیل یانگ (yang)

2-استیل چن (chen)

3-استیل وو (wu)

4-استیل سان (sun)

5-استیل او که به منچووو (Manchu-wu) نیز مشهور است


مقاله مرتبط9 دلیل که مردان باید یوگا انجام دهند + یک دلیل اشانتیون


تای چی و مدیتیشن داینامیک

چینی ها ضرب المثل مشهوری دارند که می گوید :” یک ساعت تمرین مدیتیشن به صورت داینامیک و در حال حرکت، مفیدتر و ارزشمندتر از هزار ساعت تمرین مدیتیشن به صورت استاتیک و در حالت سکون است.”

یکی از ویژگی های مهم تای چی این است که یک مدیتیشن متحرک و پویا می باشد. یعنی اگر آن را بصورت اصولی تمرین نماییم، در حقیقت مدیتیشن پویا را انجام داده ایم.

مدیتیشن پویا تاثیرات عمده ای در سیستم اعصاب انسان دارد. این تمرینات، اعصاب پاراسمپاتیک انسان را تحریک می کنند.

تای چی با حرکات آرام و ریلکس عضلات و یکسو کردن فعالیت ذهن در جهت شناخت حسی درون، بر عضلات قلب، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش و امثال آن ها تاثیر عمده ای می گذارد و فعالیت این اندام ها را طی زمان، تحت کنترل و اراده ی ذهنی خود در می آورد.

همان طور که گفتم، یکی از تاثیرات تای چی تحریک اعصاب پاراسمپاتیک است. حرکات این هنر، که به شنای در هوا شبیه است اعصاب پاراسمپاتیک را فعال و تحریک کرده و اثراتی مانند، تداوم یافتن کارکردهایی که ذخایر بدن را حفظ می کنند، تحریک ترشح بزاق، کاهش ضربان قلب، تحریک حرکات دودی معده و ترشحات آن، آزاد شدن صفراء و غیره را در بر دارد.

تای چی در درمان بیماری هایی که منشاء عصبی دارند بسیار تاثیرگذاره بوده و در طی یک دوره زمانی آن ها را درمان می کند.

بخشی از بسته جامع تای چی راستمرد که در آن استاد یانگ به شرح تای چی می پردازد:

توصیه می کنیم که بسته جامع آموزش تصویری تای چی، آموزش داده شده توسط استاد بزرگ تای چی، استاد یانگ را، از لینک زیر تهیه نمایید و در منزل به تنهایی یا همراه سایر اعضای خانواده به آموختن و تمرین این هنر بپردازید:

“بسته جامع آموزش تصویری تای چی”


نوشته‌های مشابه

19 دیدگاه

  1. سلام امیدوارم این کامنت رو یک استاد تای چی ببینه من وقتی تای چی کار میکنم هنگام انجام حرکت نگه داشتن اسمان و زمین و حرکت کشیدن کمان جریان بسیار شدید انرژی رو احساس میکنم بطوری که بدنم درد میگیره قبل شروع تای چی من ویدیو ذخیره انرژی دانتین رو به مدت یک هفته انجام دادم میشه بگید دلیلش چیه و کمک کنید

  2. سلام
    امیدوارم در مرحله بعد کلیپ ، آموزش از ابتدا باشه
    تا بتونیم موفقیت بهتری داشته باشیم
    قبل از خواندن مطلب ارسالی واقعا نمیدونستم تای چی رو برای چی انجام میدن
    ممنون از اطلاع رسانیتون

دیدگاهتان را بنویسید