ارتباط میان غذا و چاکراها _ رژیم غذایی مناسب هر چاکرا

“ما در واقع بیشتر از چیزی هستیم که می خوریم، اما با این وجود، هر چیزی که می خوریم، می تواند کمک کند تا بیش از آنچه که هستیم شویم.” ادل دیویس

آیا تا بحال پیش آمده که با وجود صرف غذای کافی، بشدت احساس گرسنگی و ضعف داشته باشید؟ آیا شده که غذا خورده باشید اما انرژی و حوصله انجام کارهایتان را نداشته باشید. این به آن دلیل است که غذایی که شما می خورید تامین کننده ی انرژی مورد نیاز جسم و روح شما نیست. ممکن است به لحاظ فیزیکی چیزی میل کرده باشید، اما انرژی که بدنتان نیاز داشته هنوز کسب نشده است.

هر غذایی که وارد سیستم بدن ما می شود، انرژی و سوخت بدن و روح ما را تامین می کند. غذا یکی از منابع جذب انرژی پرانا (چی) است. اگر بدن ما پرانای کافی جذب نکند نمیتواند بخوبی عمل کند و ما دچار مشکلات روحی، روانی و جسمی می شویم. کلید بدست آوردن پرانای کافی این است که بدانید غذایی که می خورید نه تنها بر بدن شما تاثیر گذار است بلکه نیروی حیاتی شما را تامین می کند.

بنا بر آموزه های آیورودا، بدن  اثیری ما از هفت مرکز فرضی انرژی به نام چاکرا تشکیل شده است و هر چاکرا برای عملکرد مطلوب، به تغذیه خاصی وابسته است. در هر سطحی از آگاهی و هر مرحله زندگی، ممکن است تعادل انرژی در بدن ما برهم بریزد. بنابراین تقاضای بدن نیز برای غذا، از زمانی به زمان دیگر متغییر است. برهم خوردن تعادل در هر چاکرا، شما را ملزم به رعایت رژیم غذایی بخصوصی می کند.


مقاله مرتبط: “چرا پاکسازی چاکراها و هاله انرژی اهمیت دارد؟


بعنوان مثال اگر دچار اختلال در قدرت بیان و ارتباطات شده باشید، احتمالا از عدم تعادل و ضعف حرکت انرژی در چاکرای گلو رنج می برید. انسداد چاکرای گلو با رژیم مایعات، تا حدودی قابل حل است. مصرف میوه و آبمیوه در این زمان به شما توصیه می شود.

برعکس کسانی اگر چاکرای گلوی پرکار داشته باشید، این احتمال وجود دارد که در چاکرای قلب انسداد داشته باشید.  چاکرای قلب مسئول احساسات، عواطف، عشق، مهر و محبت است. بنابراین چنین افرادی در ابراز عشق و احساسات ناتوان می شوند. رژیم غذایی که برای این عده تجویز می شود، تغذیه غنی از غذاهای سبز رنگ است. این غذاها سرشار از کلروفیل هستند. از جمله آنها جوانه های خام، چای سبز و… می باشند که همگی کمک به برطرف شدن انسدادهای چاکرای قلب می کنند.


همین حالا از راستمرد بخوانید: “راه های عملی درمان چاکرای قلب


هر چاکرا انرژی لازم برای فعالیت مناسب خود را تا حدود بسیار زیادی از غذای مصرفی شما می گیرد؛ نمودار زیر شما را با آیتم های غذایی مورد نیاز چاکراها آشنا می کند:

می توانید از نمودار بالا به عنوان یک دستور غذایی جامع جهت تعادل در چاکراهایتان استفاده کنید.


خوردن آگاهانه

آگاهانه خوردن به نوعی مراقبه بر غذاست. به این معنی که هنگام صرف غذا، بطور کاملا فعال و آگاهانه، با غذایی که می خوریم یکی شویم. در حین احساس هر طعمی، هر حواس پرتی را خاموش کرده و فقط به چیزی که می خورید کاملا آگاه باشید.

 خوردن آگاهانه فرایند انتخاب غذا مناسب براب تغذیه ی همزمان جسم و روح است. به معنای دانستن ارتباط غذا و عملکرد ذهن است. از ذهن خود بپرسید و به نیروی حیاتی درونتان متصل شوید تا بدانید که چه چیزی باید در بشقاب غذای شما قرار بگیرد. رنگ، بو، بافت و طعم غذا را بدانید تا مزایای آن را کاملا کسب نمایید.


هم اکنون بخوانید: “خوردن آگاهانه یا مراقبه غذا چیست؟


اما برای دانستن چگونگی مراقبه غذا، ابتدا لازم است تصمیم بگیریم که چه بخوریم؟ 

ما در عصر فست فود، غذاهای کنسروی، پیتزا و خوراکی های دورریختنی زندگی می کنیم. امروزه مصرف نوع خاصی از غذا، بصورت مد باب شده و اکثر مردم گرایش به صرف فست فودها دارند. باید بگوییم مد غذا بدترین حادثه ای است که برای صنایع غذایی اتفاق افتاده است”.

امروزه شرکت های بزرگی که انحصار صنایع غذایی دنیا را در دست گرفته اند، با استفاده از تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی برای جذب مصرف کنندگان، غذا را به طریقی طبخ و تزیین می کنند که بسیار خوشمزه و هوس برانگیز به نظر برسد. این عملی نیست مگر با اضافه کردن رنگ بیشتر و مواد شیمیایی افزون تر که همگی منجر به آسیب جدی در جسم و روح انسان می گردد. جدا از انتخاب مواد غذایی، شما، باید به منبع و روش آماده سازی آن توجه نمایید. خوردن غذایی که با انرژی مثبت ساخته می شود به شما حس مثبت را منتقل خواهد کرد. کشتارگاه های ترسناک و مکانیکی که برای تهیه فست فودها بکار گرفته می شوند را برای لحظه ای از نظر خود بگذرانید!

بنابراین هر بار که وسوسه می شوید تا غذایی بجز دستپخت خانگی خود، بصورت آماده و بیرونی انتخاب و تهیه کنید، ابتدا درمورد آن غذا تحقیق کنید. مواد اولیه آن و نحوه تهیه و طبخ آن را جویا شوید. سپس از خود بپرسید که آیا نیروی حیاتی من چنین غذاهایی را می پذیرد؟ آیا جسم من با این غذاها سازگار است؟ و آیا این خوراک ارزش کافی برای یکی شدن با من را دارد؟ سعی کنید غذای خود را به گونه ای انتخاب کنید که به رشد جسمی و آگاهی شما منجر شود. نه اینکه باعث فرسودگی و ملالت شما گردد. اگر چنین چیزی برای شما دشوار است، ناچارید عواقب خطرناک آن را نیز بپذیرید.


مقاله مرتبط: “مصرف می کنم، پس هستم!


نکته مهم دیگر پرهیز از مصرف بیش از حد شیرینی جات است. اکثر مواقع ما برای رهایی از خستگی، گرسنگی و ملالت، به سمت غذاهای شیرین می رویم. حتی ترجیح می دهیم بجای یک وعده غذایی مناسب، یک شکلات یا شیرینی مطرف کنیم. به طور علمی ثابت شده است که غذاهای بسیار شیرین مرکز مغز را تحریک می کنند تا دوپامین (هورمون لذت) ترشح کند. این غذاها عملکردی مشابه مصرف الکل در مغز بوجود می آورند که بدلیل خوشایند بودن، می تواند اعتیادآور باشد. مضرات مصرف بیش از حد قندها بسیارند. یکی از این مضرات اینست که قند بالا، اجازه کارکرد مناسب را از ذهن می گیرد.

اعتدال نیز یکی از اجزای مهم خوردن آگاهانه بشمار می رود. در طب چینی توصیه می شود تا زمانی به خوردن ادامه دهید که هشتاد درصد سیر شده اید. هرگز کاملا سیر نشوید و گنجایش معده خود را پر نکنید. چراکه قدرت هضم معده و روده را می کاهد و در مسیر طولانی حمل غذا به آن ها تنش و فشار وارد می کند. هرگز نباید شکم را فربه کرد.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که با عجله غذا نخورید و در حین خوردن صحبت نکنید. غذا را خوب بجوید. عمل ساده ی جویدن، می تواند شما را از اختلالات معده محافظت نماید.

از دیگر نکات برای آگاهانه خوردن زمان و مکان صرف غذاست. صرف وعده های اصلی را به مراسمی شکوهمند در زمان مناسب تبدیل کنید. اگر دوستان و عزیزانی دارید، از آنها برای صرف صبحانه، نهار و شام دعوت بعمل آورید و با روحیه شاد و آگاه غذای خود را تناول نمایید.

به یاد داشته باشید که:

” خوردن یک ضرورت ست، اما آگاهانه خوردن یک هنر است”.

François de la Rochefoucauld

تجربیات خود در زمینه ارتباط تغذیه و روح را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع:
https://fractalenlightenment.com/30068/spirituality/the-connection-between-food-and-soul


غذاهای مناسب برای سم زدایی از بدن کدامند؟
چه رژیم و تغذیه ای به ما کمک می کند تا بدن را از مواد مسموم و انرژی های منفی پاکسازی نماییم؟
از راستمرد بخوانید:

روش های سم زدایی از بدن

 

نوشته‌های مشابه

21 دیدگاه

  1. روزه اب چه مدلیه؟ من خیلی جا ها تعریفش رو شنیدم و فقط یه مختصری ازش میدونم :
    در روزه اب فقط اب خورده میشه و غذا خورده نمیشه. معمولا در دوره های ۳ روزه و به مدت ۴۰ روز گرفته میشه. سحری و افطاری نداره. به سلامت جسمی و روحی کمک میکنه و برای همه ی چاکرا ها به ویژه چاکرای هفتم مفیده.
    ممنون میشم اطلاعات بیشتری در این مورد بزارید تو سایت ممنون

  2. طبق این مطلب رنگ مواد غذایی بر چاکراها و بدن تاثیر داره ما اکثرا مواد غذایی رو بر طعم و مزه یا گاها خاصیت مصرف میکنیم یا به طور ناخوداگاه از ته وجود تمایل به خوردن یک غذای بخصوص داریم نه غذا های اماده صرفا یک ماده غذایی خاص که ممکنه نشانه کمبود ویتامین یا نشانه ی بیماری باشه واین خوردن اگاهانه فقط در لحظه نیاز رو براورده میکنه و مشکل اصلی رو حل نمیکنه مثلا تمایل به خوردن شیرینی میتونه از خستگی کمبود انرژی بدن یا کمبود کروم و غیره در بدن باشه و خوردن شیرینی فقط در لحظه نیاز رو برطرف میکنه قند رو در خون نامتعادل میکنه و موجب کمبود بیشتر میشه برای همین پیشنهاد نمیکنم من خودم تقریبا نیمه گیاه خوار هستم ولی بیشتر براساس خواص مواد غذایی رو مصرف میکنم و بعضی وقت ها رنگ و طعم

  3. با سپاس.جسم انسان کارگاه, ازمایشگاه و بیمارستان عجیبی است. هرنوع غذا و میوه ای در بدن پتانسیل و ظرفت تبدیل شدن (البته در یک فرایند شیمیایی و نسبتا عجیب) به نیازهای جسمانی جسم و مغز را داراست بستگی دارد چگونه ذهن خود را برنامه ریزی کنیم کسی که در یک برنامه منظم ضرورت, استفاده از غذا ( که بقول گیومه اخر این مقاله یک هنر, یا یک فرهنگ وتربیت آگاهانه و انتخابی است) اگر به میل ذهن و نفس خود عمل کنیم می بایست چله های متفاوت بگیریم ولی اگر در یک انتخاب و گزینش دائمی باشیم ما همواره در یک روزه مداوم هستیم. روزه یک کم خوری یا پرخوری یا شکنجه جسمی و روانی فرهنگی, ویژه کسانی است که با نفس خود زندگی می کنند و بد ترین اثار را بر جسم و ذهن (و در نهایت روح) می گذارد چون برگرفته از “گناه”, تمی مذهبی است که جبرانش, شکنجه است. اگر از دارویی (هر دارویی و بخصوص بعضی مواد ارایشی غیرقابل شستشو و مضری که معمولا در هیچ مقاله و بدلایلی نمی بینید) استفاده نکنیم (حتا مکمل ها, که شرکت های دارویی, تبلیغات عظیم و برنامه ریزی شده ای برای سود بیشتر با ارائه اطلاعات غلط یا نادرست, می دهند). اجازه دهید با زیستی سلامت, غذای لازم را بدن شما انتخاب کند. چگونه ؟
    با افزودن بر اگاهی و تمرین… اینکه چگونه چیزی برای من لازم است کشف و شهود از طریق تمرین است.
    انسان پیچیده ترین موجود روی زمین هم ممتاز است و هم متمایز. هیچ نمونه و بدیلی نداشته و نخواهد داشت پس یک نسخه واحد می تواند حتا نسبی, شامل همگان شود هر بدنی نسخه ویژه خویش را دارد ان را بایستی با پشتیبانی, بیابیم. می توانیم در تمام سال (حال بجز لحظه هایی) حالی خوب برای زندگی در کنار دیگران داشته باشیم.

  4. سلام
    بسیار مقاله خوب و جالبی بود.
    سوالی دارم ممنون میشم پاسخ بدید.
    روزهایی برام پیش میاد که اصلا احساس گرسنگی نمی کنم و حدود ۲۴ساعت چیزی نمیخورم و همچنان هم بدون هیچگونه احساس ضعفی به امورات روزانه و کار مشغولم. گمانم این ۲۴ ساعت قابلیت تبدیل شدن به ۴۸ ساعت رو هم داشته باشه. آیا این اتفاق همین روزه ای هست که در مقاله برای چاکرای تاجی مفید تشخیص داده شده؟(چون دخالتی ندارم و خودکار اتفاق می افته)
    و اگر پاسخ مثبت هست چطور چنین روزهایی رو بیشتر کنم؟ روزه بگیرم؟

    1. دوست عزیز من علاوه بر گیاهخوار مطلق بودن تجربه چله خام گیاهخواری رو از سر گذروندم و الان هم بعضی روزها خام گیاهخوار و بعضی روزها میوه خوار و سایر روزها گیاهخوار مطلق هستم. به جرات میتونم بگم چله خام گیاهخواری پر از پاکسازی و حال خوب هست و اگر صحیح انجام بشه باعث ازدیاد انرژی جسمی، کسب اقتدار شخصی و بالا رفتن انرژی روحی و روانیست. توصیه می کنم اگر نیت اش رو در سر دارید تعلل نکنید…موفق و شادکام باشید.

دیدگاهتان را بنویسید