آیا شما فردی خود مخرب هستید؟ ۱۷ عادت و نشانه از رفتارهای خود مخرب

چرا کمک افرادی که نیت خوبی هم دارند را رد میکنیم؟

چرا عادتهای ناسالمی را که میدانیم صدمه ی دائمی خواهند داشت را ادامه میدهیم؟

برخی رفتار خود مخرب را بعنوان راهی برای رسیدن به منطقه ی امن میدانند که خود بخاطر کمبود اعتماد بنفس یا احساس بی ارزشی رخ میدهد.

09-15-11


نشانه ها و عادت ها

رفتارهای خود مخرب در ماسکهای مختلفی می آیند. برخی افراطی اند و برخی زیاد نه. برای اینکه بتوانید زندگی خود را بهتر کنید بهتر است تا با حقایق روبرو شوید. نشانه ها و عادتهای خود مخرب بدین ترتیب است:

۱- طرز تفکر خود بازنده

این شکلی ناخودآگاه از رفتار خود مخرب میباشد. برای مثال افکاری مانند: ” من شکست میخورم، یا دیالوگ معروف “من میدونم.”، “من هرگز زنده از این بیماری بیرون نمی آیم.”، “این کار من را کاملاً نابود میکند.” و…

 ۲- کوتاهی و شکست در عمل

وقتیکه بدانیم چیزی برایمان بد است ولی هیچ اقدام و تلاشی نمیکنیم یا هیچ قدمی برای حل آن مسئله برنمی داریم، در واقع داریم خودمان را برای شکست آماده میکنیم.

۳- زیاده روی در غذا خوردن

یک عادت زشت که منجر به مشکلات سلامتی زیادی میشود.

۴- خیلی کم غذا خوردن

خیلی از آنهایی که ناکافی غذا میخورند خودشان را گول میزنند و فکر میکنند که دارند به خود فایده میرسانند. حقیقت این است که ناکافی غذا خوردن معمولاً از خود قوی پنداری نشأت میگیرد.

۵- بیکفایت دانستن خود

یعنی توصیف کردن خود بعنوان فردی کم هوش و یا فردی که قادر به موفقیت و بدست آوردن چیزی نیست. این مورد معمولاً از کمبود اعتماد بنفس در توانایی های فردی نشأت میگیرد.

۶- تلاش و صرف انرژی برای ناراحت کردن دیگران

افرادی که بدون ملاحظه هر چه به ذهنشان می آید میگویند تا بر دیگران، چه با حرف (نیش و کنایه و زخم زبان –تمسخر- فخر فروشی- و…) و چه عملاً تاثیر منفی بگذارند و روزشان را خراب کنند. و البته اینکارها خود را بنحوی در زندگی چنین فردی نشان میدهند. برای مثال با مریضی، انزوا و… .

۷- خود آزاری

که این شامل هر نوع جراحت عمدی که فرد به بدن خود وارد میکند میشود. مثل خود زنی و کوبیدن سر به جایی و حتی خالکوبی های افراطی نیز خود آزاری محسوب میشوند.

خود آزاری نشانه ای از نفرت از خود است و هم از لحاظ روانی و هم فیزیکی مخرب میباشد.

۸- خود ترحمی

خودترحمی یا خود بیچاره انگاری، که حالت روانی هست که فرد بقدر کافی در خود کفایت مواجه شدن با شرایط را نبیند و بدین شکل از مسئولیت هم فرار کند. این نوع افراد تشنه ی ترحم و توجه دیگران میباشند و از اینکه کسی دلش به حال آنها بسوزد احساس رضایت میکنند.

خود ترحمی مخرب است چون ما را به منفعل بودن تشویق میکند و باعث میشود تا در بدبختی های خود غوطه بخوریم.

۹- مواد مخدر و الکل

شکلی مشهود از رفتار خود مخرب میباشد که بدبختی پایان ناپذیری را در زندگی معتادان و نیز اعضای خانواده آنها بوجود می آورد.

۱۰- خود ویرانگری اجتماعی

فردی که با انجام کار یا رفتاری، زندگی اجتماعی خود را نابود میکند.

بطور واضح تر انجام کاری احمقانه (مثل خیانت به دوست یا آشنا) که تاثیر بدی بر روابط اجتماعی بگذارد و باعث ننگ اطرافیان شود و همه طردت کنند.

۱۱- پنهان کردن احساسات

عدم توانایی به اعتراف کردن به احساسات (منفی و گاهی مثبت)، موجب بسیاری از بیماریهای روحی، عاطفی و جسمانی میشود. این شکلی ناخودآگاه از رفتار خود مخرب میباشد.

۱۲- رد کردن کمک

بطور مثال، نپذیرفتن نصیحتهای دیگران، نرفتن به کمپ ترک اعتیاد، عدم مراجعه به روانشناس. در تمام این موارد نخواستن کمک و خود مخربی بیداد میکند. این شخص در واقع میگوید که: “من به خوبی و صلاح خودم اهمیت نمیدهم.”

۱۳- قربانی کردن بی مورد خود

برخی مردم عاشق بدبختی هایشان هستند، چون این تمام چیزی است که در بخش بزرگی از زندگیشان میشناسند.

خود قربانی کردن نالازم و بی مورد، راه خوبی برای این است که به کسی حس سخاوتمندی، باشکوه بودن و بشر دوستانه بدهد. در حالیکه این در واقع ماسکی از خود مخربی دارد. چون چنین فردی در واقع دارد امیدها، آرزوها و شور و اشتیاقاتش را که در واقع باید او را شاد و خوشحال نگه دارد و این شادی ها را با بقیه تقسیم کند؛ ترک میکند.

۱۴- ولخرجی

شاید این مورد بنظرتان در لیست عجیب باشد، ولی خرج کردن زیادی یک نوع رفتار خود مخرب است که آزادی و صلح ذهن کسی را محدود میکند. این رفتار را بطور مزمن در قماربازی میبینیم. خرید کردنهای دائم اینترنتی نیز شامل این رفتار میشود.

۱۵- بی توجهی جسمانی

اهمیت ندادن به سلامت عمومی بدن خود، مثل کم خوابی، ورزش نکردن، خوردن غذاهای ناسالم، همگی نشانه هایی از رفتار خود مخرب اند.

۱۶- بی توجهی روحی

نپذیرفتن، پرهیز کزدن و یا موفق نشدن در روبرو شدن با مسائل و مشکلات روانی (مثل استرس، اضطراب، افسردگی، پارانویا و…) فرآیند درمان را به تاخیر می اندازد و منجر به مشکلات جدی بلند مدتی میشود.

۱۷- ارتباطات مخرب

این مورد کمی پیچیده است و خود رفتارهای خود مخرب مختلفی را در بر میگیرد. بطور مثال: حسادت، احساس تملک، وابستگی و…

وقتی که ما در روابط عشقی احساس با ارزشی نکنیم، نا خود آگاه این رفتار های خود مخرب در رفتارمان پدیدار میشود.

انسان خود مخرب، رفتارهای آگاه و نیز خود اگاهی را نشان میدهد که سلامت، خوشحالی، و شادی و رضایت بلند مدتش را نابود میکند.

برای غلبه بر خود مخربی میتوانید بر سایه های تاریک خود کار کنید.


نوشته ی ویرایش یافته ای از   ALETHEIA LUMA

view-source:https://lonerwolf.com/self-destructive-person/

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته‌های مشابه

15 دیدگاه

  1. من بیشتر این رفتارا رو دارم متاسفانه
    بعضی اوقات بیش از حد حالم بد میشه در حدی که مدام به مرگ و خودکشی فکر میکنم
    زندگی برام جهنم شده یجورایی
    تنها دلیلی که خودمو نمیکشم خانوادم هستن که شدیدا بهم احتیاج دارن
    حس میکنم تو قفس گیر افتادم
    کسی هست بتونه منو راهنمایی کنه؟
    بیشتر مقالاتم خوندم.برای مدتی حالم خوب میشه ولی دوباره برمیگردم به حالت قبلم

  2. من در گذشته یکسری از این رفتارهای خود مخرب را داشتم ولی چند سالی هست که به لطف مطالعه کتابهای خودباوری و روانشناسی این رفتارها تغییر کرده و هنوز هم دارم روی رفتارهام کار میکنم اما توی بیان احساساتم زیاد موفق نبودم هرچند نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده ممنون از مطالب جالبتون

  3. با سپاس. مهمترین نشانه هایی که برای شخص خود ویرانگر شمرده شد به علاوه علامت های دیگری که ارامش و زندگی طبیعی را از بیمار مبتلا به این بیماری (از نام بردن به اسم بیماری نترسید این یک ناهنجاری شخصی است که بر اساس اعنماد و عزت به نفس پایین شکل می گیرد که نیاز به تغییر باور و رفتار دارد نه دارو. من این بیماری را می شناسم و داشته ام) می گیرد خود ویرانگری و جامعه ستیزی بر اساس عرف های جامعه است باور انان براساس “توهم” مبتنی بر گذشته و بیماری شکل گرفته و انکار علامت مشخصه توهم می باشد. فرصت های طلایی از دست می رود زندگی ها فنا شده و احساسات زیبا و رابطه های بی نظیر تخریب می شود اگر کسی نشانه های بالا یا فراتر از ان را داشت مانند حسادت و … می بایست با قبول واقعیت به معالجه و درمان خود اقدام کند. موضوع بسیار جدی است…

دیدگاهتان را بنویسید