فیلم مرد تای چی

تحلیل و بررسی فیلم مرد تای چی (مبارز تای چی – ۲۰۱۳) همراه با لینک مستقیم فیلم

فیلم مرد تای چیورزش تای چی ورزشی بر مبنای فلسفه تائو بنیان نهاده شده است. تائو به صورت تحت الفظی به “راه” ترجمه شده است و بیشتر آن را به راه طبیعت یا راه بدون مقاومت تعبیر می کنند. تائو یکی از متعالی ترین فسلفه های بشری است که همان طور که استاد بزرگ تائو، تائوتسه اشاره می کند اسمی نیست که به یک چیز خاص اشاره کند، بلکه منظور از تائو فرایند طبیعی چیزهاست. معتقدان و تمرین کنندگان این فلسفه سعی می کنند بر اساس خرد درونی و در هماهنگی در کائنات و طبیعت دست به عمل بزنند. در داستان های کوتاه تائو معمولا کسانی ستایش می شوند که بدون فکر کردن، با ذهنی خالی در هماهنگی با طبیعت و به صورتی خودانگیخته کارهای خود را به انجام می رسانند.

تای چی نمود عملی این فلسفه هست. حرکات تای چی همچون حرکات آب در پیچ و واپیچ های یک رودخانه همه دایره وار و نرم هستند. هر چند از تای چی میتوان برای مبارزه هم استفاده کرد اما در واقع تای چی توسط اساتیدی بزرگ برای نظم دادن به انرژی های جسم و روح و خودشناسی طراحی شده است.

مثلا شما در کونگ فو و یا کاراته ضربات دست و پای مستقیم و خشنی را می آموزید که هدفش از پای در آوردن حریف در سریع ترین زمان ممکن است اما اگر دو استاد تای چی با هم مواجه شوند نبرد آنها بیشتر از اینکه شبیه جنگ باشد، شبیه به رقصی موزون خواهد بود. وقتی یک استاد حمله میکند، دیگری دفاع میکند و سپس با نیرویی که از این دفاع جمع کرده پیشروی میکند، و این شبیه حرکت یین و یانگ یا انرژی های زنانه و مردانه حاکم بر طبیعت هستند که مدام در حال رقص و عوض کردن جایگاه با یکدیگرند.

تمام فیلم مرد تای چی هم میخواهد این روح برداری، صبر، حرکات طبیعی و خودانگیخته و رهایی از ذهن و نفسانیات را به شما نشان دهد، همان مفاهیم متعالی تای چی که استاد معبد، استاد یانگ، نماد آن است. اما تایگر چن کارآموز جوان تای چی فکر میکند که تنها با زور و قدرت است که میتواند همه مشکلات را حل کند و فلسفه تائو را درک نمیکند. به همین خاطر بارها در طول فیلم استادش به او توصیه می کند که مراقبه کند اما تایگر با نپذیرفتن این توصیه و تکیه بر شدت رفتار و خشونت از راه و مسیر درست تائو خارج می شود و به دام شیطان نفس می افتد که در این فیلم دوناکا با بازی کیانو ریوز نقش آن را ایفا می کند. دوناکا با سو استفاده از خشم تایگر او را به مسیر تاریک ویرانی و انتقام می کشاند و قدرت هایی که تای چی به او داده را به سمت و سویی هدایت می کند که تایگر را از خود واقعی و آرامش ذهنش باز می دارد.

اما اینکه تایگر چطور با این موضوع کنار می آید و چطور استادش می تواند او را به بازگشت به روح واقعی تائو کمک کند و نقش عشق در این میان چیست، مسائلی است که با دیدن فیلم به آن پی خواهید برد.


تهیه بسته جامع ویدئویی آموزش تای چی توسط استاد بزرگ تای چی، ستاد یانگ
https://rastmard.com/product/yang-tai-chi

yang-tai-chi


مشاهده فیلم از آپارات:

نوشته‌های مشابه

21 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید