|

ارتباط میان معنویت با پزشکی و طبیعت

راهنمای بیدارسازی مجدد معنویت و اتصال مجدد به جهان طبیعی

  • کلید سلامتی و سعادت تو ممکن است در همان امور معنوی باشد که جزوی از برنامه ی روزانه ی توست.

تحقیقاتی که توسط دکتر هارولد جی. کونیک در زمینه ی معنویت و دین انجام شده است نشان می دهد که افراد معنویت گرا علی رغم این که در سراسر زندگی از سلامت روانی برخوردار بوده اند وضعیت جسمی بهتری هم در طول زندگی شان داشته اند.


معنویت چیست؟

معنای معنویت بر روی روان و روح آدمی تمرکز دارد. معنویت با ارج نهادن به انسانیت و توجه به او در ارتباط است و در مقابل چیزهای مادی و فیزیکی قرار می گیرد. می توانم بگویم، معنویت به اشتراک گذاشتن آیینی است که بیانگر اخلاقیات و ازخودگذشتگی می باشد.


معنویت چه ارتباطی با وضعیت سلامتی ما دارد؟

دکتر کونیک در طول پژوهش های خودش، به کشف پیامدهای مثبت و منفی پرداخت که با معنویت در ارتباط هستند. بررسی او شامل ارزیابی اعتقادات مذهبی و معنوی بر عادات شیوه زندگی و وضعیت سلامتی شرکت کنندگان بود:

مروری تاریخی بر دین و طبابت

در حالی که وی خاطرنشان می کند که مذهب، پزشکی و مراقبت های بهداشتی همواره به یکدیگر متصل هستند، معتقد است که در این زمان، جامعه باعث جدایی این اجزا از یکدیگر شده است. با این حال شناخت اثرات معنویت بر سلامت و رفاه ما برای حفظ تندرستی و بهبودی بیماری مهم است.

از لحاظ تاریخی، بسیاری از روحیانیون، پزشک هم بوده اند، که چنین چیزی طبیعتا این دو زمینه را به هم متصل می کرده است. در حال حاضر، کشورهای توسعه یافته تمایل دارند جدایی بین سلامت و معنویت را حفظ کنند، در حالی که در کشورهای توسعه نیافته همچنان این ارتباط حفظ شده است.


یافته های دکتر کونیک

دکتر کونیک، تعریفی را برای معنویت ارائه داده و باور دارد که معنویت چیزی متعالی است. معنویت اتصال بنیادی بین “من درونی” و “جهان بیرونی” است.

بخشی از معنویت، سفر به سوی پذیرش عناصر عرفانی باورهای ما، حتی بدون اثبات است. دکتر کونیک با بررسی های بیشتر دریافت که افراد مذهبی یا روحانی دارای سلامت روانی بهتری هستند و سریعتر با مشکلاتی که در ارتباط با سلامتی شان پیش می آید، تطبیق پیدا می کنند. باید توجه داشت که آن دسته از افرادی که دارای سلامت روحی و روانی بهتر از دیگران هستند، دارای واکنش های مثبتی نسبت به درمان شدن و دست و پنجه نرم کردن با بیماری ها هستند. به نظر می رسد همانگونه که معنویت از چیزهای مادی فراتر است، ذهن هم از جسم جایگاهی فراتر دارد.


معنویت چگونه ما را به طبیعت پیوند می دهد

به نظر می رسد که معنویت  ارتباط بیشتری با وضعیت ذهنی ما و پذیرش چیزهای فراتر از کنترل ما دارد. با این حال باید توجه داشت که، معنویت گرایی با دنیای طبیعی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد.


مقاله مرتبط: “فواید طبیعت درمانی و جنگل تراپی بر جسم و ذهن


طبیعت گرایی معنوی

انجمن طبیعت گرایی معنوی معتقد است که طبیعت گرایی معنوی یک جهان بینی، نظام ارزشی و زندگی شخصی است که مردم را تشویق می کند تا جهان را به عنوان یک جامعۀ طبیعی و مقدس ببینند. چنبن چیزی، شامل انسان، طبیعت و نیروهای خارجی است که بر روی سیاره و بدن ما تاثیر می گذارند.

این انجمن همچنان به طور طبیعی درباره طبیعت گرایی خود توضیح می دهد و آن را به عنوان دیدگاه جهانی که از مشاهدات استفاده می کند، تعریف می کند. این نگرش شامل یک درک علمی و یک رویکرد فروتنانه برای یادگیری چیزهای بیشتر درباره محیط اطرافمان است.

برعکس، معنویت به جوهر زندگی مربوط می شود، درک عمیق تر از آنچه که می توانیم با چشمان مان ببینیم و یا با دستانمان لمس کنیم. با معنویت، ما به جای تمرکز بر وقایع کم عمق و دنیوی که بر روی سطح جهان اتفاق می افتد، دیدگاه وسیع تری نسبت به جهان را توسعه می بخشیم.


مقاله مرتبط: “چگونگی برقراری اتصال به زمین و بازگشت به طبیعت + مراقبه طبیعت


منعویت و اتصال با طبیعت

اصول کلیدی طبیعت گرایی، اندیشه آزاد و انسان گرایی خداپرستانه است که با اجزای معنویت، بدون در نظر گرفتن وابستگی به مذهب خاصی ادغام می شوند.

در حالی که طبیعت گرایی از این اندیشه سرچشمه می گیرد که همیشه یک توضیح بنیادی برای علل و حوادث وجود دارد، معنویت گراها این رویکرد را مورد انتقاد قرار داده و بیان می دارند ممکن است وقایعی در این جهان به وقوع بپیوندد که توضیحی برای آن نداشته باشیم.

با این حال، چنین ذهنیتی چیز جدیدی برای دنیای مدرن ما نیست. اسطوره های بومی آمریکایی همیشه طبیعت را به وقایع معنوی مرتبط می کند، از داستان های آفرینش گرفته تا توضیحات ساده برای شروع روابط خانوادگی. این گرایش برای مرتبط کردن دو عنصر ناسازگار که در زندگی ما وجود دارند، در جامعه ی مدرن به خوبی رویت می شود.


مقاله مرتبط: “سیری در طبیعت_۷ راه برای رسیدن به آرامش و تندرستی با اتصال بدن به طبیعت


زندگی مدرن و زندگی درون یک حباب

جهان امروز شامل استفاده از صفحه نمایش های لمسی برای هر هدفی است، به همین خاطر و سرعت بالای رشد زندگی دیجیتالی باعث شده تا حوصله ی کمتری برای اتصال به طبیعت و زمین داشته باشیم.


هم اکنون نگاه کنید به: “تکنولوژی و طبیعت انسان


زندگی مدرن موانعی را برای طبیعت ایجاد می کند

کودکان زندگی خودشان را با کنجکاوی در ارتباط با آنچه که فراتر از چهاردیواری خانه آن ها قرار گرفته است، آغاز می کنند. کودکان زیبایی را در طبیعت مشاهده می کنند، ولی باید توجه داشت که با استفاده از دستکاری عناصر طبیعی است که به چنین حسی دست می یابند.

کودکان در گودال آب جمع شده در یک گوشه از زمین بازی می کنند، سنگی را با دست برمی دارند و بدین طریق محیط طبیعی اطرافشان را مورد بررسی قرار می دهند. اما بزرگسالان به چنین کاری دست نمی زنند، آن ها در گل و خاک؛ بازی نمی کنند و محیط تمیز داخل خانه را به این بی نظمی موجود در طبیعت ترجیح می دهند.


میزان شدن با جهان طبیعی

ویلسون پژوهشگری بود که پس از انجام پژوهش های بسیار واژه ی بیلوفیلیا را برای تمایل انسان نسبت به گرایش به عناصر طبیعی در نظر گرفت. نظریه ی ویلسون توضیح می دهد که ما از مواجه با گل ها لذت می بریم نه تنها به خاطر تفکری که پشت آن قرار گرفته، زیرا آن ها رشد مداوم و دانه هایی را که بعدا از خاک سر در آورده و رشد می کنند را به ما یادآور می شوند.

همانطور که در بزرگسالان هم مثل کودکان دیده می شود، بررسی طبیعت الهام بخش سوالات و به وجود آورنده ی افکاری در ذهن ما است که هرگز با کلیلک بر روی دکمه ی موس کامپیوتر و یا دست کشیدن بر روی صفحه های لمسی به ما دست نداده است.


چگونه برای بار دیگر به معنویت متصل شویم؟

فرقی نمی کند که برای اولین بار است که می خواهید به جنبه ی معنویت گرایی توجه کنید یا اینکه بار دوم تان است، قدم های زیر به شما کمک خواهند کرد:

۱_ بر روی خودت تمرکز کن

گام اول در درک معنویت یافتن خودتان است. از بین بردن رفتارهای منفی و تمرکز بر آنچه که خود واقعی شماست، بدین معنا است که نمی توانید در پشت مواد غذایی یا وابستگی های الکلی، مصرف مواد مخدر یا روابط فیزیکی ناسالم پنهان شوید.


۲_ رویکردی ساده گرا داشته باشید

دوری از وابستگی های مادی به شما کمک می کند که اجزای ساده و معنوی زندگی را درک کنید. با فراوانی چیزهایی که فضا را پر می کنند ، یک زندگی ساده و ارج نهادن به محیط اطراف تان ساخت می شود.

ساده گرا شدن برای مسیر معنویت شما ضروری است. توصیه های زیر کمک بیشتری را برای شما در این مورد به ارمغان می آورند:

*به رفتگان احترام بگذار

*سفر زندگی خودت را آغاز کن

*از همان جایی که هستی شروع به اقدام کن

*از خداوند کمک بخواه

*در هر زمینه ای که توانایی داری به عمل و تمرین مشغول شو

*از سوال هایی که هنوز بی پاسخ مانده اند ترسی نداشته باش

اگر بیش از حد بر روی مادیات و ظواهر زندگی وسواس به خرج دهیم، دیگر چه زمانی برای توجه به معنویت گرایی باقی می ماند؟ بهتر است همین الان، تجمل گرایی را کنار بگذاریم.


۳_ به احساسات خودت توجه کن

تو می تونی برای مورد ملاحظه قرار دادن احساسات خودت از مراقبه استفاده کنی. هنگامی که احساسات مختلف درون تو به وجود می آید، نظاره گر آن ها باش، احساس عشق، خشم، محبت و غیره. تمایل برای درک احساسات نه تنها باعث می شه مشکلات زندگی خودت را حل کنی، بلکه باعث می شه تمرکز بیشتری به دست بیاری.


۴_ کمی فعالیت بیشتری به خرج بده

طبق تحقیقات علمی انجام شده توسط داشنمندان، ورزش کردن مزایای بسیار زیادی برای بدن آدم داره و کوچکترین دستاورد اون می تونه درمان افسردگی باشه. می تونی پیاده روی کنی و یا اگه دوست داری در کلاس های یوگا شرکت کنی.

با انجام چنین کاری، روحیه ی اجتماعی بودن رو بدست میاری و فرد شادتری  خواهی بود.


۵_ برای خودت چند هدف منطقی در نظر بگیر

در نظر گرفتن اهداف واقع بینانه و ایجاد پیشرفت برای نزدیک شدن به آنها، شما را در مسیر صحیح معنویت گرایی قرار می دهد. اگر در حال حرکت به سمت جلو نباشید، در حالتی راکد و ایستا باقی خواهید ماند. صرف نظر از اهداف بزرگ خودتان ، هدف های کوچکی را هم درنظر بگیرید تا زودتر قابل دستیابی باشند، این به عنوان یک پاداش برای شما تلقی می شود.

کار کمی سخت برای رسیدن به هدف خوب است، اما اطمینان حاصل کنید که اهداف شما واقع گرایانه هستند و به شما کمک خواهند کرد که گام بعدی را در مسیر خود بردارید. قدم برداشتن در مسیر دستیابی به اهداف خود در زندگی به شما کمک می کند تا انرژی گرفته و برای حرکت های بعدی و بعدی تشویق شوید.


منبع: https://backpackerverse.com/awaken-spirituality-reconnect/

نوشته‌های مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید