… و اینگونه است که میلیون ها باکتری را به چشم هایتان منتقل می کنید!

768

اینگونه است که میلیون ها باکتری را به چشمانتان منتقل می کنید

آخ! همه ما می دانیم که احساس خشکی چشم آزاردهنده ای که به خاطر خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش ایجاد می شود، چگونه است. همین الان که با شما صحبت می کنم و به تایپ این جملات می پردازم، در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستم. چشمان ما بر روی صفحه نمایش مصنوعی نورانی تمرکز می کنند و این باعث می شود که ما بیش از حد معمول از چشمانمان کار بکشیم. کسانی که تمام مدت مشغول کار با لپ تاپ خود هستند، روزانه حدودی هشت ساعت به صفحه نمایش خود خیره می شوند. تازه، هنوز هم هست. به طور متوسط، مردم روزی دو ساعت را به ور رفتن با گوشی هوشمند خود مشغول می شوند، پس حالا ده ساعت از خیره شدن به صفحه های نمایش کامل می شود.

اما علاوه بر این ده ساعت مسائل دیگری هم موجب می شوند که ما از چشمانمان بیش از اندازه کار بکشیم. بدین شکل، چشم های ما برای مدت زمان طولانی متمرکز باقی می مانند و ما عوارضی مانند دید تونلی، سوزش چشم و یا خواب آلودگی چشم را تجربه خواهیم کرد.

چشمان شما به استراحت نیاز دارد

به طور غریزی، زمانی که چشمان تان شروع به احساس خستگی مفرط می کنند، به خاطر تسکین یافتن شان، برای مدت کوتاهی، آن ها را خواهید بست. ظاهرا با انجام این کار ممکن است چشمانتان را آرام تر کنید اما خودتان نمی دانید که در حال بدتر کردن اوضاع هستید.

اگر چشمان شما دچار خارش یا تحریک شده باشند، به این دلیل است که خشک شده اند یا ممکن است چیزی در آنها وجود داشته باشد که جایش آن جا نیست. تنها راه حل این مشکل، روان کردن چشم تان است. اما باید بدانید که مالیدن چشمانتان، راه حل نیست. مالش چشم برای خلاص شدن از شر خارشی که گریبان گیرتان شده، شما را با مشکلات دیگری رو در رو می کند:

۱-قرینه ی خراشیده شده

چشمان شما ممکن است به خاطر ذراتی که وارد آن ها می شوند، شما را ناراحت کنند. هنگامی که چشم خود را بخارانید به مالش این ذرات با سطح چشم تان پرداخته و بدین شکل، این ذرات می توانند چشم شما را خراش دهند. چند سال پیش، در ساحل بودم که دچار این مشکل شدم، کمی ماسه داخل چشم من شد، من چشمانم را مالیدم تا آن ها را بیرون بیاورم اما در نهایت تنها کاری که کرده بودم خراش دادن قرینه ی چشمم بود. با مالیدن چشم ها، وضعیت بدتر می شود.

۲-گودی سیاه اطراف چشم

گودی تیره رنگ اطراف چشم شما به خاطر کمبود خواب نیست. این گودی در واقع نتیجه پارگی و به سطح آمدن عروق خونی کوچک موجود در اطراف چشم است و عمدتا به علت مالش تصادفی چشم در طول ساعات خواب رخ می دهد.

۳-خارش بیشتر احتمال عفونت را افزایش می دهد

تا حالا فکر کردید که چشمان لطیف خودتان را چگونه لمس می کنید؟ به احتمال زیاد قبل از مالش چشمانتان، دست های خود را نشسته اید. آیا می دانستید که انگشتانتان پر از باکتری هستند؟ اینگونه، باکتری ها را وارد چشمان خودتان می کنید و در معرض عفونتی مثل ، التهاب ملتحمه قرار می گیرید. هم چنین اگر تصور می کنید چشم های خود را با دست های کثیف خود خراشیده اید، باید بدانید که شما خود را در معرض آسیب جدی دراز مدت، از جمله آسیب دیدگی یا از دست دادن بینایی قرار خواهید داد.

مهم تر از همه مالش چشم ممکن است احساس خوبی داشته باشد اما اینگونه فقط برای یک لذت زودگذر و آنی، وضع خود را بدتر کرده اید، زیرا، مالش باعث می شود که بدن شما هیستامین های بیشتری را آزاد کند که در نهایت باعث خارش بیشتر چشمان شما خواهد شد.

 چرا باید چشمانمان را مالش دهیم؟

شما، بیش از آنکه متوجه شوید به انجام این کار می پردازید. هنگامی که از چرایی این کار آگاهی پیدا کردیم، از انجام این عمل غیربهداشتی و کثیف اجتناب خواهیم کرد.

خیره شدن به صفحه ی نمایش برای مدت زمان طولانی

همانطور که من در بالا ذکر کردم، بسیاری از مردم در این مورد انتخابی ندارند. به معنای واقعی کلمه کار آنها در مقابل صفحه نمایش یک کامپیوتر قرار گرفته است، به طوری که چشم آنها هر روز برای مدت طولانی در معرض آن می باشد. روشنایی ساطع شده از مانیتور باعث می شود که به چشم ما فشار وارد شود و در نهایت چشمانمان خشک شوند.

استفاده از لنزهای تماسی و یا عدسی که موجب خشک شدن چشم می شوند

روز به روز، به تعداد افرادی که عینک را کنار می گذارند و از لنز استفاده می کنند، اضافه می شود. قبل از هر چیز، آن ها چشم خود را از دریافت میزان اکسیژن احتیاجی محروم می کنند و هنگامی که می خواهند چشمان خود را مالش دهند متوجه خواهند شد که یک جسم خارجی بزرگ در چشمانشان وجود دارد. هنگامی که چشمان خود را می خارانند، این جسم در برابر قرینه ی چشم آن ها خراش داده می شود. این یک فرصت بزرگ برای خراشیدگی و عفونت است.

تحریک کننده های روزانه که نمی توانید از دست آن ها فرار کنید

گاهی اوقات چشمانتان فقط به خارش می افتند و این می تواند به خاطر آلرژی، خستگی و یا تغییرات مسافرتی باشد. اگر خارشی وجود داشته باشد، فقط می خواهید که چشمتان را بخارانید و هرچند دقیقه یک بار این کار را به طور ناخودآگاه انجام می دهید اما نباید به آن عمل نکنید. به طور آگاهانه به خودتان یادآوری کنید که نباید این کار را انجام دهید.

اگر می خواهید به نگاه کردن ادامه دهید، بهتر است که چشم تان را لمس نکنید

حالا شما از تمام حوادث وحشتناکی که در صورت خارش چشمانتان می توانند به وقوع بپیوندند، مطلع هستید. خارش می تواند آزار دهنده باشد، اما در مقایسه با چیزهای دیگر، آن قدر هم بد نیست. تصور کنید که بینایی خود را فقط به خاطر اینکه نتوانسته اید جلوی خارش چشم تان را بگیرید از دست می دهید. پس بهتر است از انجام چنین کاری اجتناب کنیم، نه؟

اما نگران نباشید، من به شما نمی گویم که رنج بکشید. گزینه های دیگری هم برای کاهش خارش پیش پای شما وجود دارند.

همیشه قطره ی چشمی تان را همراه خود داشته باشید

از آن جایی که بسیاری از خارش ها ناشی از ورود ذرات خارجی به داخل چشم هستند، قطره ی استریل چشمی و یا قطره ی روان کننده ی چشمی می تواند کمک تان کند. اگر چشمان شما شروع به احساس خشکی یا تحریک می کنند، آنها را با خیال راحت بشویید. این، مشکل شما را حل می کند و چشم هایتان را به روز اول برمی گرداند.

اگر واقعا نیاز است، می توانید از دستمال کاغذی استفاده کنید

به جای لمس چشمانتان با دستان کثیف و آلوده از دستمال کاغذی استفاده کنید. به این ترتیب، تماس مستقیم باکتری های موجود در دست شما با چشمانتان وجود ندارد و احتمال آسیب به قرنیه شما کمتر است. فکر نکنید که این کارتان تمیز و کاملا درست است، همانطور که قبلا هم گفتم نباید چشمانتان را بمالید.

بیشترین مراقبت را از چشمانتان به عمل آورید، اینگونه چشمان شما چشم اندازهای زیبای این جهان را در معرض دیدتان قرار می دهند. بینایی خود را با لذت لحظه ای خارش چشم، به خطر نیندازید. احتیاطات لازم را به عمل آورید و مراقب چشمانتان باشید.

منبع: http://www.lifehack.org/634402/this-is-how-you-transfer-millions-of-bacteria-to-your-eyes?ref=category_page_latest_section_post_634402

نوشته‌های مشابه

19 دیدگاه

  1. مطلب مفیدی بود ممنون از شما
    تجربه شخصی من در مورد خشکی چشم بخاطر کار زیاد با لب تاب و موبایل
    ۱ مدت برای کارهای تحقیقاتی مجبور بودم هر روز ساعتها وقتم را با خوندن مقالات پای لب تاب بگذرونم در مدت کوتاهی خشکی شدید قرمزی چشم اختلال شدید در بینایی
    ولی باید ادامه می دادم چشم پزشک و استفاده از قطره چشمی زیاد موثر نبود تا اینکه ۱ راه خیلی مطمئن و راحت پیدا کردم و حالا با اطمینان ساعتها با لب تاب کار می کنم بدون صدمه و خشکی چشم ها. فقط کافیه اون قسمت تنظیم نور صفحه میزان شدت نور را به کمترین حد برسانیم. یا نرم افزارهای محافظ صفحه نمایش که طیف رنگی صفحه نمایش را مناسب برای سلامت چشم تنظیم می کنند
    و تمرینات برای تقویت عضله چشم هم بعد از هر نیم ساعت خیره شدن به صفحه نمایش کمک می کنه

  2. من این مشکل را دارم چون هم مطالعه زیاد دارم و درس میخونم هم از صفحه گوشی استفاده زیادی میکنم، با وجودیکه به چشم پزشک مرتب مراجعه میکنم و قطره های مختلف و عینک استفاده میکنم درمان کلی نشده، و مرتب باید از قطره استفاده کنم
    اطلاعات مفیدی بود ممنون

  3. به خاطر کارم روزانه بیشتر از ۱۲ ساعت از کامپیوتر و تبلت استفاده میکنم ، همیشه چشم درد و خشکی چشم آزارم میده و جالب اینکه در این دو روز واقعا داشتم به این مشکل فکر میکردم، ولی استفاده مکرر از قطره چشم باز بعد از مدتی چشم رو حساس تر میکنه و اگه استفاده نشه بیشتر از قبل خشکی و سوزش احساس میشه.

دیدگاهتان را بنویسید