افکار دیگران/چگونه به چیزی که دیگران در موردمان فکر میکنند اهمیت ندهیم؟!

بهتر است با این شروع کنم که: غیر ممکن است که به چیزی که دیگران در موردمان فکر میکنند اهمیت ندهیم. حتی آن نوع رفتاری هم که سعی دارد فریاد بزند که “آنچه دیگران راجع به من فکر میکنند برایم کوچکترین ارزشی ندارد” بطرزی غیر مستقیم دارد به اهمیت افکار دیگران راجع به خود اشاره میکند. این نوع رفتار درواقع از ریشه همچنان با آنچه دیگران فکر میکنند تاثیر گرفته شده، چون اگر غیر از این بود چرا اصلا  باید عکس العملی وجود میداشت؟

از لحاظ بیولوژیک افکار دیگران راجع به ما، در رشد و تکامل و زنده ماندن ما بعنوان یک گونه، کمک کرده است. همچنین اهمیت به اینکه دیگران چه فکری میکنند میتواند مفید هم باشد. پذیرا بودن شما در مورد افکار و احساس یک فرد میتواند به شناختتان نسبت به خود و آن فرد هم کمک کند.

اما توجه به افکار دیگران راجع به خود بدین معنی نیست که بگذارید بر زندگیتان حاکم شوند. بعبارت دیگر تفاوت زیادی بین اهمیت به آنچه  دیگران راجع به شما فکر میکنند و اجازه به آنها برای تسلط بر زندگیتان وجود دارد.

15263165_s

اهمیت به افکار دیگران راجع به خودتان وقتی خطرناک میشود که هر گونه تصمیم، فکر و احساس شما راجب خودتان را تحت تاثیر قرار دهد.

ولی شما میتوانید که به این افکار اهمیت دهید ولی اجازه ندهید که زندگیتان را خراب کنند. چگونه؟ با هم میخوانیم.

۱- به دنبال پیام و درس نهفته در آن باشید.

دوستانتان رویاهای شما را مسخره میکنند. درسی که در اینجا میشود گرفت چیست؟

-بجای آنکه کورکورانه به تمسخر آنها عکس العمل نشان دهید، به احساس خودتان توجه کنید.

-از تمسخرشان، احساس حقارت، عصبانیت و شرم میکنید؟ شاید درسی که در اینجا باید گرفت این باشد که :مهم نیست که چقدر رنجیده اید، شما باید همچنان تلاش کرده و رویاهایتان را دنبال کنید. و یا شاید این پیام را داشته باشد که احتمالاً چون دوستان شما بدنبال رویاهایشان نرفته اند، احساس خوشحالی نمیکنند و موفقیت شما یکجور یادآور بی عرضگی خودشان است.

و البته گاهی افراد واقعاً فقط میخواهند که به ما کمک کنند. بطور مثال “شما آماده ی رفتن به یک مصاحبه شغلی هستید که مادرتان میگوید: لباست خیلی جلف و سبک است. هرچند نظر او یکجورایی ناراحت کننده است ولی در واقع فقط سعی داشته که نگذارد فرصت خوبتان را با لباسی جلف از دست دهید.”

۲- مردم آنقدر درگیر خودشان هستند که به شما خیلی توجه نمیکنند.

و این خیلی ساده است: مردم آنقدری که شما فکر میکنید، به شما فکر نمیکنند! در واقع مردم واقعاً اهمیتی نمیدهند و فقط کنجکاو هستند.

-مدرک عالی گرفتی؟ خسته نباشی..برای هیچکس مهم نیست.

-داری نامزد میکنی؟ وای چه هیجان انگیز..ولی درواقع کسی اهمیت نمیدهد.

حقیقت این است که خیلی کم و بندرت پیش می آید که یک نفر بخواهد به شما بیشتر از خودش اهمیت دهد.

نفس ما دوست دارد فکر کند که ما مرکز جهانیم؛ ولی خب نیستیم.

۳- بدترین حالت ممکن واقعاً چه میتواند باشد؟

حالا فرض کنیم که از شانس بد شما کسی درباره تان حرفی بزند و نظر تندی بدهد..خب که چی؟؟ بدترین چیزی که با این نظر میتواند اتفاق بیفتد چیست؟؟

حتی اگر این نظر کاملا باعث خجالت شما بشود، باز هم یک چیز موقت و زودگذر است.

۴- از این توهم که میتوانید نظر دیگران راجع به خود را کنترل کنید، بیرون آیید.

مردم شما را قضاوت میکنند؛ مردم راجع به شما پچ پچ میکنند؛ مردم از شما متنفر میشوند و هیچ کاری هم نیست که شما بتوانید در این مورد انجام دهید.

بله، میتوانید خودتان را نابود کنید تا هر شخصی که وارد زندگیتان میشود را خشنود سازید. اما فکر میکنید که میتوانید جلوی قضاوت کردن آنها را بگیرید؟؟ هر شخصی در این کره ی خاکی توسط شخص دیگری قضاوت میشود و شما هم از این قضیه مستثنی نیستید.

رها کردن توهم کنترل کردن تفکر دیگران، به تلاش آگاهانه نیاز دارد. چون اغلب این عادت ناخود آگاه اتفاق می افتد. بنابراین هر وقت که در شرایط دشوار قرار گرفتید، میتوانید این مانترا را تکرار کنید که: “من کنترل کردن دیگران را رها کرده ام. من کسی که هستم را دوست دارم.”


مقاله مرتبط: چطور می توانیم دیگران را کمتر قضاوت کنیم.


۵- نحوه ی واکنش نشان دادن به نظرات مخالف را یاد بگیرید.

با نظرات تند و نیشدار دیگران چگونه روبرو میشوید و چگونه خونسردی خودتان را حفظ میکنید؟

بهترین راه برای واکنش نشان دادن ، شناختن افکار و نیت آن فرد است. به کسی که حرفش اهمیتی ندارد و درواقع چیزی نمیگوید، چیزی نگویید.

۶- شما مجاز به اشتباه کردن هستید.

اگر بخواهید که خیلی به آنچه دیگران در موردتان فکر میکنند اهمیت دهید، به یک پرفکشنیست یا فرد کمالگرا تبدیل میشوید. در آن صورت از خود توقع خیلی زیادی خواهید داشت و بخشیدن خود برایتان سخت میشود.

هر کسی در مقطعی از زندگی، تفکر دیگران برایش مهم میشود. این حقیقت را بپذیرید که شما انسانید و مجاز به اشتباه کردن.

پس دفعه ی بعدی که نگران تفکر دیگران راجب خود شدید، با خود مهربان باشید. هیچ کدام از ما پرفکت و کامل نیستیم.

۷- صدای خود را دوباره دریابید.

اهمیتی که ما به حرفها و صدای دیگران میدهیم اغلب صدای درون خودمان را خفه میکند. بدون اهمیت به افکار دیگران، شخصیت و زندگی حقیقی خودتان چگونه خواهد بود؟

برای کشف این سوال وقت بگذارید.

۸- زندگی خیلی کوتاست.

و بالاخره، وقتی دیدتان را بزرگتر کنید، بطور کل اهمیت به افکار دیگران راجب خود را نیز محدود کرده اید.

هر زمانی امکان دارد که بمیرید.. آیا واقعاً میخواهید که کل زندگیتان را صرف راضی نگه داشتن بقیه شوید؟ بر تخت مرگتان، آیا نظر سایر مردم اهمیتی خواهد داشت؟ نه..

پس از زندگیتان تا آنجا که میشود نهایت استفاده را ببرید تا هیچوقت پشیمان نشوید.

لائو تزو میگوید:

به آنچه دیگران راجب تو فکر میکنند اهمیت بده تا برای همیشه زندانی آنها شوی.

خدارا شکر ما میتوانیم از آن زندان با تلاش آگاهانه کافی نجات یابیم.

با خود مهربان باشید. به دیگران هم احترام بگذارید ولی همچنین به صدای درون خود هم اهمیت دهید.

تصور کنید که اگر به افکار دیگران اجازه ی چیره شدن بر زندگیتان را ندهید، زندگیتان چگونه خواهد بود؟؟

راهکار شما برای اهمیت ندادن به افکار دیگران در زندگی چیست؟ نظرات و تجربیات خود را در زیر با ما به اشتراک بگذارید.


نوشته ای از:  ALETHEIA LUNA

view-source:https://lonerwolf.com/how-to-not-care-what-others-think/

نوشته‌های مشابه

16 دیدگاه

  1. درود
    به نظرم مهمترین درس زندگی ، همون مورد اوله
    درس موجود در هر واقعه ای رو باید یاد بگیریم
    واقعا سخته به نظرم
    علت تکرار وقایع مسخره در زندگیمون همین جمله است که از خودمون نپرسیدیم درسی که تو این ماجرا هست چیه !!!! همین یه جمله تمام زندگی ما رو به جهتی که نمیخوایم پیش میبره
    سپاسگزارم از شما

  2. با سلام و احترام
    مطلب عالی و مفید و مهم
    من به شخصه همیشه در هر لحظه از زندگیم اگر حرفی کلمه ای صحبتی مفید و مثبت و صحیح باشه ازدهان دیگران برام شیرینه، اما بعضی اوقات دیگران میخواهند زور یا اجبار تحمیل کنند با حرفاشون و یا با حالت تمسخر و یا دخالت بیجا و یا قضاوت برخورد کنند در این موارد اصلا حرفاشون برام اهمیت نداره و خیلی محکم سر حرف خود یا عمل خود یا تصمیم خودم هستم، اگر پدرم یا مادرم یا بزرگتری باشن سعی میکنم با احترام به حرفاشون گوش کنم و در نهایت میگم از دیدگاه و نظرات شما متشکرم، نظر من طور دیگه ای، بنابراین در نهایت کاری یا حرفی یا تصمیمی که درسته رو انجام میدم، در بعضی مواقع شده که خیلی تند مورد انتقاد یا قضاوت یا نظرات بی مورد دیگران قرار گرفتم اما خیلی مودبانه میگم نظر لطفتون، اما من کار درست رو انجام میدم.

دیدگاهتان را بنویسید