زمستان به سبک ” هیوگه “

☕️زمستان به سبک “هیوگه”❄️

جالب است بدانید که مردم شمال اروپا و حوزه اسکاندیناوی، علی رغم شرایط جغرافیایی و جوی که در آن بسر می برند (سرمای همیشگی و نبود آفتاب در بیشتر روزهای سال) چندین سال پیاپی است که به‌عنوان شادترین مردم جهان انتخاب می‌شوند. راز این شادی در یک فرهنگ و سبک زندگی قدیمی نروژی و دانمارکی به نام هیوگه (hyyge) است.

هیوگه ، راز زندگی آرام، صمیمی و دوست‌داشتنی مردم شمال اروپا و حوزه اسکاندیناوی است که باعث شده آنها شادترین مردم دنیا باشند. هیوگه می‌گوید برای لذت بردن از زندگی؛ باید سرعت زندگی را پایین آورد و از لحظه‌لحظه زندگی لذت برد. حتی لحظه‌هایی که به‌نظر ارزشی ندارند. 

توصیه بر هنر «زندگی در لحظه» فقط مخصوص هیوگه نیست و خیلی از فرهنگ‌ها و مذاهب بخصوص ادیان شرقی از جمله بودیسم به آن تاکید کرده‌اند. اما چرا به نظر می‌رسد هیوگه موفق‌تر عمل کرده است؟ بهتر است اصول اولیه آنرا با هم بخوانیم.

برای اینکه هیوگه به زندگی شما وارد شود، باید چند اصل را رعایت کنید که در کتاب‌های این فرهنگ هم به آنها اشاره شده و اجزای تشکیل دهنده هیوگه هستند. در ادامه این مقاله این اصول را مطالعه میکنید و اگر دوست داشتید میتوانید در زندگی خودتان به آنها عمل کنید. از آنجایی که شمال اروپا بطور دائم در سرما و سایه بسر می برد، این سبک زندگی مناسب ترین برای فصل زمستان است.


مقاله مرتبط: “جشن فرارسیدن زمستان و روشن نگاه داشتن آتش درون + مراقبه زمستان


شمع در هیوگه :

هیوگهیکی از مهم‌ترین اجزاء زندگی به سبک زندگی اسکاندیناوی ها، شمع است!

برای شروع زندگی هیوگه‌ای، همین امروز تعداد زیادی شمع بخرید.

اصلا لازم نیست شمع‌های گران قیمت بخرید. بهتر است شمع‌هایتان از ساده‌ترین نوع ممکن و تک‌رنگ باشند. فقط اگر به بو یا دود شمع حساسیت دارید، نوع بدون دود و بویش را تهیه کنید و آنها را در جای جای منزل تان قرار دهید و روشن کنید.


کتاب و مجله در هیوگه :

مردم اسکاندیناوی اهل مطالعه زیادی هستند و کتاب‌ها و مجلاتشان را با خود به رختخواب می‌برند و به‌جای استفاده از گوشی، در آرامش و سکوت آخر شب به مطالعه کتاب می‌پردازند. کتاب‌های موردعلاقتان را تهیه کنید و جایگزین استفاده بی رویه از شبکه‌های اجتماعی نمایید.


نوشیدنی گرم در هیوگه :

هیوگهنوشیدنی‌های گرم جزء لاینفک هیوگه است.

اگر دوست دارید به سبک اسکاندیناوی ها زندگی کنید، لیوان ها و ماگ‌های رنگی و بزرگ و دوست داشتنی تهیه کنید و هر وقت احساس خستگی کردید یا بی‌حوصله بودید، خودتان را به یک نوشیدنی گرم دعوت کنید:

هر چیزی که دوست دارید؛ چای، قهوه، شیرکاکائو، دمنوش و…

 

 


تکنولوژی در هیوگه ممنوع:

استفاده از اینترنت و تکنولوژی تنها مختص روز است. اسکاندیناوی ها از سر شب، کامپیوتر و گوشی‌هایشان را خاموش می‌کنند و به کارهای دیگری می‌پردازند. دوری از تکنولوژی و بجای آن کتاب خواندن یا حضور در جمع، از مهم‌ترین اجزای هیوگه است.

هیوگه


لباس‌های گرم و نرم در هیوگه :

در کشورهای شمال اروپا بیشتر وقت‌ها هوا سرد است. لباس‌های بزرگ‌تر از سایز؛ پشمی، نرم و راحت برای یک زندگی هیوگه‌ای مورد نیاز هستند. مخصوصا جوراب‌های بلند و پشمی بامزه که می‌توانید از بعضی مغازه‌ها تهیه کنید. البته در فصل‌های گرم سال نیز می‌توانید لباس‌های خنک نخی و رنگ‌های شاد را استفاده کنید و از پوشیدن لباس‌های تنگ و الیاف مصنوعی پرهیز کنید.


مهمانی در هیوگه :

برخلاف تصور ما، اروپایی‌ها خیلی هم سرد و ماشینی نیستند. همین سبک زندگی باعث شده که مردم شادی داشته باشند. اسکاندیناوی ها خیلی اهل تفریحات در فضای مجازی نیستند و به‌جای آن در مهمانی های واقعی شرکت می‌کنند.

آنها حداقل هر ماه یک قابلمه پارتی برگزار می‌کنند که هر کس با غذای خودش در مهمانی حاضر شود یا آخر هفته‌هایشان را کنار یکدیگر به مهمانی می‌گذرانند. «بازی کردن» یکی از پایه‌های مهمانی اسکاندیناوی هاست.

هیوگه


به خودتان جایزه بدهید:

در این سبک زندگی، نباید حتما کوه جابه‌جا کنید تا برای خودتان جایزه بخرید. هر از گاهی چیزی که دوست دارید را برای خودتان بخرید. حتی اگر یک شکلات است. یا هر چند ماه یکبار؛ یک روز تا شب هیچ کاری نکنید و صرفا زیر پتو بمانید و لذت ببرید.


کار فقط در محیط کار:

اسکاندیناوی ها هفته‌ای ۳۵-۳۳ ساعت کار می‌کنند (البته کار مفید). ولی بعد از خروج از محل کار، به زندگی عادی برمی‌گردند و به مسائل کاری حتی فکر هم نمی‌کنند.


کاهش سرعت در هیوگه :

اگر از سبک زندکی هیوگه خوشتان آمده، قبل از همه اینها باید یاد بگیرید عجله را کنار بگذارید. اگر به شمال اروپا سفر کرده باشید، حتما متوجه سرعت کم مردم شده‌اید. با کم کردن سرعت زندگی، کم کم می‌آموزید به هر لحظه به چشم یک موهبت نگاه کنید. یادتان باشد ما وظیفه داریم از هر لحظه زندگیمان لذت ببریم، در غیر این صورت این نعمت بزرگ را حیف و میل کرده‌ایم.


برگرفته از دکتر رسول سادات

نوشته‌های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام، خیلی خوشم اومد از سبک این زندگی. این دقیقا زندگیه که از بچگی داشتم. و الان تو زندگی شخصیم همینطور ادامه میدم. البته نمیدونستم اسمش هیوگه است. بهرحال به همه این زندگی رو توصیه میکنم. من که ازش لذت میبرم. دوستتون دارم…

  2. عالیه.چنین مجموعه ای از کارها که مهمترینش خلوت شخصی و تمرکزگیری ازطریق مطالعه و کارهای اینچنینی هست; باعث بازگشت به خود میشه و اینطوری درک لحظه پیش میاد و خالق و موهبت هاش هم بهتر پیش چشم آدم نمودار میشه. چون آدم از خود به خالق میرسه;و یافتن راهی به سوی شناخت و الفت بیشتر با خالق,منبع عظیمی از آرامش و پیش زمینه ی ادراکات ماورایی ایجاد میکنه در افراد بنا به توان و تلاششون در این زمینه

  3. وجود این نوع مراسمات نشون میده که همیشه راهی برای زندگی در لحظه پیدا میشه چه در سرما وچه درگرما چه در کشورهای پیشرفته وچه در کشورهای درحال توسعه یا هرجای دیگه..خلاصه زندگی رو باید زندگی کرد

دیدگاهتان را بنویسید