چگونه در محل کار در حالت آرامش باقی بمانیم

چگونه در محل کار در حالت آرامش باقی بمانیم

شنبه صبح به‌سختی خود را به محل کارتان رسانده‌اید و همکارانتان به سلام شما جواب نمی‌دهند یا وانمود می‌کنند در انبوهی از کارها و مدارک اداری گم‌شده‌اند و وقت نمی‌کنند به شما توجه کنند! چه کسی از دست همکارانش عصبانی نیست؟ یا حداقل احساس نادیده شدن نمی‌کند؟

در این وضعیت مثل تمام حالت‌های دیگر من از چهار اصل تولتکی (نژادی از شمن ها) کمک می‌گیرم که یکی از آن‌ها بسیار حکیمانه و به‌جا می‌گوید: به هیچ‌چیزی یصورت شخصی واکنش نشان نده … آنچه دیگران می‌گویند و انجام می‌دهند چیزی جز بروز بیرونی شرایط و احوالات درونی شان نیست.

در این گونه زمان ها من به خودم می‌گویم شاید آن‌ها آخر هفته‌ی بدی داشته‌اند و این واکنش به من ربطی ندارد.

مراقبه در محل کاربدین ترتیب هنگامی که روز به همان‌گونه پر از تنش و اضطراب می‌گذرد سعی کنید فاصله‌ی خود را از انرژی‌های منفی کسانی که سعی می‌کنند آن را حتی ناآگاهانه به شما انتقال دهند، حفظ کنید.

معمولاً من شاهد آن هستم که همکارم یا مافوقم با عصبانیت و خشم زیاد وارد اتاق من می‌شود. در این حالت سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم خنثی باشم و وضعیت او را نظاره کنم (شاهد آن باشم). آن‌ها هرچقدر بیشتر خشمگین باشند من بیشتر سعی می‌کنم ناظری خنثی باشم. متمرکز و آرام باقی می‌مانم و بدین ترتیب محیط و انرژی محیطم را خنثی نگه می‌دارم.

راه دیگر برای آرام و متمرکز ماندن این است که سعی می‌کنم در زمان استراحت ظهر در محیط کار نمانم. گاهی برای قدم زدن بیرون می‌روم، تمرینات ساده‌ی یوگا را انجام می‌دهم، کمی ورزش می‌کنم یا خود را با کارهای دیگر سرگرم می‌کنم. بهتر است که در کافه‌تریا یا سالن غذاخوری محل کارتان نمانید و به‌این‌ترتیب دیگر نیازی نیست شاهد صحبت‌های منفی همکاران باشید و یا در آن شرکت کنید و شما هم این انرژی منفی را بین خود و همکارانتان انتقال دهید.

اگر برای شما امکان دارد در محیط کارتان به موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش دهید.


مقاله مرتبط: “چالش ها و ناامیدی ها در محل کار


به هنگام کار گاهی اوقات، به‌صورت ناگهانی در یک روز با حجم کاری زیادی روبرو می‌شوید: ایمیل‌هایی که باید جواب دهید، درخواست‌هایی که باید انجام شوند و…. اخیراً من این جمله را به خودم می‌گویم: واقعاً چه اتفاقی خواهد افتاد اگر همین‌الان این کار اضافه را انجام ندهم؟ مدیران نمی‌توانند مرا بکشند! درواقع هیچ‌کس مرا نخواهد کشت! بعضی اوقات اصلاً هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چون‌که انجام آن کار در آن لحظه و آن روز ضروری نیست (از نظر زمانی و اداری اجبار و عجله‌ای بر انجام آن در آن روز وجود ندارد) و بعضی اوقات هم مراجعه‌کننده خود راه‌ حل‌های دیگری به ذهنش می‌رسد!

روش دیگری که در وضعیت استرس و تنش در محل کار می توانید از آن استفاده کنید تکنیک ذکر گفتن است. ذکرها را با تمرکز زیاد تکرار کنید تا در مغز شما به ارتعاش درآیند و در این حالت سعی کنید بدون حرکت بمانید.


برگرفته از سایت

http://www.meditationquebec.com/magazine/archives/zen-bureau.htm 

ترجمه:  Narcissus، همکار راستمرد

نوشته‌های مشابه

16 دیدگاه

  1. با تشکر. مهمترین راز زندگی ویژه و خوب برای همگان (که بارها هم ان را شنیده و فقط شنیده ایم), حضور در لحظه و داشتن خصوصیتی بنام “پذیرش” است. پذیرش یعنی قبول بدون شرط و شروط همه چیزها و کسانی است که ما را احاطه کرده اند ولی مطابق تمایل ما رفتار نمی کنند از اب و هوا بگیرید تا رئیس بی ملاحظه و بی ادب, دوست خودخواه و… . افراد, چیزها و شرایطی که در راستای تمایلات (خودخواهی) من عمل نمی کنند در ذهنم تبدیل به دشمنانی می شوند که بدنبال مهمترین هدفشان, خراب کردن زندگی و ارامش من, به سختی فعالیت می کنند. باید انها را سر جای خود نشاند و ادب کرد تا پر رو و وقیح نشوند!!! چقدر از عمر کوتاه و عزیز خود را به رنجش, خشم, انتقام گیری و… می خواهیم بگذرانیم دیگران و شرایط همان هستند که باید باشند و تفکر عوض کردن انها یک “توهم” بیخود و بی سرانجامی است که فقط زندگی مرا, متلاطم و نا ارام می سازد. بصورت کلی “پذیرش” فقط در مواردی کارساز است که ساز نا کوکی می نوازند که با سلیقه من نمی خواند پس در سایر مواردی که همه با استانداردهای خاص من عمل می کنند پذیرش کاربردی نداشته و بی مفهوم است. شرایط و ادمها اگر مورد علاقه من نیستند تنها کسی که قابل تغییر هست “منم” و نگرش بدون هدفم به زندگی, سپس عوض کردن شرایط…

  2. ذکر ها خیلی تأثیر گذار هستن. مث مانترا واسه یوگی ها و بودایی ها، رو من ذکرها کار می کنن.
    جالبه که هر واسه هر آدمی یه ذکرای خاصی بهتر ج میدن.
    من به اون دوستمون که در بالا گفتن با رئیسشون حرفشون شده توصیه می کنم قبل از ملاقات با اون فرد هم یه بار سوره مبارکه طه رو ختم کنند هم یه آیة الکرسی بخونن نیت کنن آثارش رو به روح اون فرد هدیه بدن.
    ضمن اینکه سکوت رو هم در مقابلش رعایت کنن. منم براتون موفقیت رو سعی می کنم جذب کنم.
    البته اگه دیر نشده باشه :))
    راستی چرا ما استیکر نداریم. که تازگیا همه میگن ایموجی.

دیدگاهتان را بنویسید