شرح کیمیاگری درونی و بیرونی در چین باستان

کیمیاگری چین باستان

در چین باستان رازورزان به دو دسته تقسیم شدند. عده ای که به دنبال جاودانگی تن بودند (کیمیاگران بیرونی) و عده ای که تن را فانی می دانستند و به دنبال بقای روح بودند (کیمیاگران درونی).

کیمیاگران بیرونی چینی معادل همان کیمیاگرانی هستند که اکثرا با آنها آشناییم و به دنبال اکسیر حیات یا حجر فلاسفه بوده اند. عنصری که هر فلزی را به طلا تبدیل می کند، هر بیماری را شفا می دهد و باعث عمر جاودانی در همین جسم می شود. این گروه با انواع و اقسام آزمایش هایی که شبیه شیمی امروزی بود، سرگرم بودند و حتا گاهی با خوردن معجون هایی که خود می ساختند، زندگی شان را ریسک می کردند.

اما در کنار این گروه، گروه دیگری وجود داشت که تن را دیر یا زود از بین رفتنی می دانست و به دنبال جاودانگی در روح انسان یا بازگشت به حقیقت اولیه (تائو) بود. خصوصا در سلسه سانگ (از ۹۶۰ تا ۱۲۷۹ میلادی) ژونگ لیکوان و لو دونگ بین، شروع به اشاعه هر چه بیشتر کیمیاگری درونی کردند و رفته رفته این نوع کیمیاگری در بین تائوییست ها از محبوبیت بیشتری نسبت به کیمیاگری بیرونی برخوردار شد.


هم اکنون از راستمرد بخوانید: “تائو ( حقیقت کائنات )


کیمیاگری چین باستاندر کیمیاگری درونی تلاش بر ذخیره سازی انرژی حیاتی “جینگ” و سپس تصفیه و والایش این نیرو به سطوح بالاتر و در نهایت بازگشت به تائو می باشد. در کیمیاگری درونی کلیه ها و قلب و ارتباط آنها با هم از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که کلیه ها به عنوان نماد آب در بدن و مرکز ذخیره سازی انرژی حیاتی جینگ، پایه ای ترین انرژی بدن و قلب هم مرکز آتش مقدس و انرژی تصفیه شده تر چی که همان انرژی ذهنی محسوب می شود، هستند.

کیمیاگران درونی بسیاری از اصطلاحات خود را از کیمیاگری بیرونی به صورت نمادین وام گرفته اند. مثلا منظور از سرب و جیوه همان آب در کلیه ها و آتش در قلب می باشد یا منظور از پاتیل (دیگ) همان بدن است که وسیله اصلی کار و آزمایشات درونی است.


در راستمرد تماشا کنید: “فلسفه تائو و اصل هیچ کار نکردن (وو وی) و آبگونه بودن در این فلسفه (کلیپ تصویری)


فرایند کلی تمرین:

به طور خلاصه، مراحل تمرین کیمیاگری درونی ابتدا بنا نهادن پایه یا اساس است که شاملکیمیاگری چین باستان جمع آوری انرژی جینگ در دان تینِ پایین می باشد (ویدئوی این تمرین را از اینجا ببینید). سپس با آرام کردن ذهن، آتش از قلب به سمت کلیه ها پایین می آید و با گرم کردن جینگ؛ این انرژی رفته رفته به چی تبدیل می شود و در مسیر معروف به جهان کهین شروع به حرکت می کند.

پس از پر شدن دان تینِ پایینی از چی، این انرژی به قلب منتقل می شود. سپس با همین انرژی چی این فرایند تکرار می شود و به انرژی متعالی تر “شِن” که انرژی روح است تبدیل شده و در مسیر معروف به جهان مهین شروع به چرخش می کند. پس از این، انرژی به تاج سر منتقل می شود و از آنجا به سوی تهیگی و در نهایت تائو می رود.


مقاله مرتبط برای علاقمندان: “راهنمای دریافت انرژی از درختان +روش اساتید تائو (راهنمای تصویری)


ارتباط با مکاتب و روش های دیگر:

کیمیاگری درونی ارتباط نزدیکی با تای چی و کونگ فو دارند و بسیاری از تمرین کنندگان کیمیاگری درونی برای نیرو بخشی به تمریناتشان به هنرهای رزمی و تمرین های بدنی همچون تای چی و کونگ فو روی می آورند.

همچنین کیمیاگری درونی با طب سنتی چینی بسیار قرابت دارد. چرا که هدف طب سنتی نیز برقراری تعادل بین نیروهای جینگ، چی و شن برای رسیدن به سلامتی و طول عمر است. همچنین بسیاری از نقاط طب سوزنی همان نقاط تمرین کیمیاگری درونی هستند و گفته شده بسیاری از اساتید طب سنتی چینی تمرین کنندگان کیمیاگری درونی نیز بوده اند.


اطلاعات بیشتر: “فلسفه شرق/ معنای یین و یانگ (کلیپ تصویری با دوبله فارسی از راستمرد)


“عده ای بیداری کندالینی و کیمیاگری درونی را بسیار شبیه و در واقع مکانیسمی مشابه دانسته اند و معتقدند که تنها چیزی که واقعا ارزش دارد انسان زندگی اش را برایش صرف کند، همین کار کردن روی پرورش انرژی درونی و رسیدن به تائوست.”

علیرغم اهمیت این تمرین در عهد باستانی، امروزه کیمیاگری درونی تا حدود زیادی مهجور مانده و جامعه چینی بیشتر به ظاهر تمرینات و مزایای آنها متمرکز شده و از هدف نهایی و متعالی این علم که همانا تعالی روحی انسانی است غافل شده است.

با آروزی اینکه این مقاله به طور کلی شما را با تمرینات کیمیاگری درونی آشنا کرده باشد. و به امید روزی که دوباره انسان ها از سطح به عمق روی بیاورند.


منابع مورد استفاده:

  1. سرزمین درونی
  2. کیمیاگری درونی چیست؟

هم اکنون می توانید بسته جامع ویدئویی آموزش تای چی توسط استاد بزرگ تای چی، استاد یانگ را از راستمرد دریافت نمایید:

نوشته‌های مشابه

24 دیدگاه

  1. خیلی درست میگین
    اگه میشد بقیه مردم دنیا هم این موضوع رو متوجه بشن ، بیشتر ارزش روح و رشد روحی حتی در حکومت های بزرگ تاریخ مثل چین بشن
    دیگه می فهمن جسم ماندگاری نداره و به روح میرسن حتی ممکنه با روح جسم رو درمان کنن

    1. ممنون از لینکی که گذاشتین
      جامع و جالب بود ولی پیچیدست
      یه پیش زمینه باشه بهتر میشه متوجه شد
      یه دور خوندم مطالب سایت رو
      در مورد کلاسهاش، مربوط به لندن میشه فقط
      تفاوت یوگا با این سبک تای چی، چی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید