فیلم های پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت سوم)

۵۰ فیلم معنوی پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت اول)

۵۰ فیلم معنوی پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت دوم) 

 

۲۱- (They live (1988

They liveاین فیلم گل سرسبد ایده‌هایی همچون مهاجمانی که ذهن انسان‌ها را کنترل می‌کنند یا مخالفت با نظام‌های تمامیت‌خواه ایده موجودات بیگانه و آثار فیزیکی و متافیزیکی که بروی انسان‌ها دارند هست. فیلم روایتگر داستان زندگی جوانی است که همیشه در سفر است و هر کجا کاری بیابد مدتی در آنجا اقامت می‌کند. این جوان در طول سفرش به‌طور اتفاقی عینکی را می یابد که همچون چشم باطن انسانها، وقتی آن را به چشم می‌زند ماهیت واقعی پشت همه‌چیز ازجمله تبلیغات را می‌بیند و همچنین وقتی به انسان‌ها نگاه می‌کند عده‌ای را انسان می‌بیند اما عده دیگری را با چهره‌ای زشت و غیرانسانی که بعداً درمی‌یابد آن‌ها واقعاً انسان نیستند و هدفی مخوف را دنبال می‌کنند.

آن‌ها زندگی می‌کنند فیلمی است که گفته می‌شود کارگردانش در ابتدا می‌خواست آن را به‌صورت مستند برای رو شدن دست پشت پرده حوادث دنیا ارائه کند اما بعد به خاطر مشکلاتی که برایش به وجود آمد مجبور شد آن را به‌صورت یک فیلم داستانی ارائه دهد. دقت کنید که فیلم در ۱۹۸۸، بسیار قبل از همه‌گیر شدن داستان تئوری‌های توطئه ساخته‌شده است؛ اما به خاطر مفاهیم بحث‌برانگیزی که مطرح می‌کند نه از بازیگران مطرحی استفاده کرده و نه تبلیغات و انتشار گسترده‌ای داشت. به همین خاطر بعد از گذشت ۳۰ سال از ساختش هنوز ناشناخته است.

درصورتی‌که این فیلم را ندیده‌اید به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین فیلم‌ها در این زمینه مشاهده کردنش را حتماً به شما توصیه می‌کنیم.


۲۲- (Fountain (2006

fountain

فیلمی بسیار زیبا و مفهومی ست که به عشق بی حد و حصر، فناپذیری، شکنندگی زندگی انسان و معنویت از طریق سه داستان که هر یک پنج قرن با هم فاصله دارند می‌پردازد.

این فیلم روایتگر مردی در جستجوی عمر جاودان است. ریشه داستان در باورهای یهودی-مسیحی و عرفانی می‌باشد که به وجود درخت زندگی در بهشت اعتقاد دارند. قهرمان این داستان روی زمین در جستجوی درخت زندگی است ولی او در پی عمر جاودان برای خودش نیست بلکه می‌خواهد معشوقش را از مرگ نجات دهد. این فیلم به زندگی‌های گذشته اعتقاد دارد و با پیشرفت داستان به زیبایی شاهد روایت زندگی گذشته قهرمان داستان و عشق او هستیم که در هماهنگی با زندگی کنونی اوست. همچنین لایه سوم داستان به زندگی پس از مرگ و هماهنگی آن با زندگی این دنیای شخصیت اصلی می‌پردازد. موسیقی فیلم نیز بسیار متناسب و تأثیرگذار و در نوع خود یک شاهکار است. همه این عوامل با کارگردانی بی‌نظیر دارِن آرونوفسکی این فیلم را به یکی از شاهکارهای سینمای معنوی بدل کرده است.


۲۳- (Yes man (2008

yes manبزرگ‌ترین درس فلسفه‌های شرقی همچون ذن و تائو، پذیرفتن همه و همه‌چیز است. بله آقا! با نگاهی نیمه شوخی نیمه جدی این نظریه را مطرح می‌کند که اگر کسی به همه‌چیز بله بگوید و هیچ‌چیزی را رد نکند چه اتفاقی برای او خواهد افتاد.

کارل با بازی جیم کری شخصی است که در انتخاب‌هایش بسیار سخت‌گیر است و حتا به‌ندرت جواب تلفن‌هایش را می‌دهد یا با دوست‌هایش قرار ملاقات می‌گذارد اما بعد از شرکت در یک سمینار انگیزه‌بخش به خودش قول می‌دهد که به همه چیز بله بگوید و این استراتژی زندگی او را واقعاً تغییر می‌دهد.

کسی چه می داند، شاید شما نیز با دیدن این فیلم استراتژی جدیدی را بر گزیدید!

 


۲۴- (۲۱gram (2003

21

فیلم با این جمله آغاز می‌شود: «گفته‌شده وقتی کسی می‌میرد ۲۱ گرم از وزنش کم می‌شود.» انگار که می‌خواهد بگوید وزن روح ۲۱ گرم است؛ و این دقیقاً چیزی است که فیلم به دنبال آن است. سبک فیلم درست شبیه اطلس ابر و بابل است که زندگی‌های به‌ظاهر بی‌ربطی را دنبال می‌کند که درنهایت باهم تلاقی می‌کنند و در این بین چیزهایی مثل عشق، ایمان، زندگی، گناه و امید که همه از اجزای روح‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند. پایان فیلم نیز زیبا و نفس‌گیر است و باز آلخاندرو گنزالس ایناریتو با سبکی که خودش استاد آن است به ما درس می‌دهد.

شاید دانستن این نکته هم برای شما جذاب باشد که این فیلم درست مثل فیلم سازهای مستقلی همچون جیم جارموش از بدنه هالیوود جداست و به حیطه سینمای مستقل تعلق دارد. 

 


۲۵-(Crash (2004

crash

فیلم با این مونولوگ آغاز می‌شود: «اون احساس لمس شدن. می دونی؟ توی هر شهر واقعی که راه بری، به آدم‌ها تنه می‌زنی. توی لس‌آنجلس اما هیچ‌کس تو رو لمس نمی کنه. ما همیشه پشت این فلز و شیشه‌ها هستیم. من فکر می‌کنم ما دلمون برای لمس شدن تنگ‌شده، به همین خاطر بعضی وقت‌ها باهم تصادف می‌کنیم تا یه چیزی حس کنیم.» و بعد بامب! یک تصادف رخ می‌دهد و دوربین درحالی‌که صحنه جروبحث آدم‌ها را نشان می‌دهد از صحنه دور می‌شود. تصادف داستان آدم‌هایی ست که تنها مانده‌اند و به دنبال ارتباط واقعی باهم هستند. سبک روایی این داستان نیز پرداختن به زندگی‌های به‌ظاهر بی‌ربط آدم‌هایی متفاوت است که در لس انجلس زندگی می‌کنند. شاید برای ایرانی‌ها جالب باشد که بدانند یکی از خانواده‌هایی که داستان روی آن‌ها پیش می‌رود ایرانی هستند. هرچند وقتی‌که تلویزیون ایران این فیلم را نشان داد صحنه فارسی صحبت کردن این خانواده سانسور شده بود و هیچ اشاره‌ای به ایرانی بودنشان نشد.

نکته زیبای بعدی فیلم در مورد قضاوت نکردن است. چراکه اشخاصی که در ابتدا به نظر آدم‌های خوبی می‌رسیدند بعدها اشتباهات اساسی انجام می‌دهند و کسانی که ظاهراً بد بودند، کارای درستی انجام می‌دهند و انگار فیلم می‌خواهد به ما نشان دهد که آدم‌ها بر اساس حال درونی و موقعیتشان کارهای مختلفی انجام می‌دهند و نمی‌توان بر اساس یک رفتار در یک موقعیت خاص کسی را برای تمام زندگی‌اش محکوم کرد.

قطعاً تصادف موفق شده اون لمس شدن و ارتباط واقعی که ازش صحبت می کنه رو به بیننده نشون بده و دارای یه روحه. پس حتماً دیدنش رو بهتون توصیه می‌کنیم.


۲۶- (The Green mile (1999

green milesمسیر سبز. شاید کمتر کسی باشد که با این فیلم آشنا نباشد خصوصاً که از تلویزیون ملی ایران هم چند باری پخش‌شده ست. داستان در مورد سیاه‌پوست غول‌پیکری است که به جرم قتل حکم اعدام با صندلی برق را دریافت کرده و منتظر است تا حکمش به اجرا گذاشته شود اما کم‌کم که داستان پیش می‌رود زندان بان ها نه‌تنها درمی‌یابند که او قاتل نیست بلکه می‌فهمند که دمی مسیحایی دارد که قادر است هر بیماری را شفا دهد و حتا مرده را زنده کند! و این آن‌ها بر سر این دوراهی قرار می‌دهد که چه‌کاری درست است. این فیلم در مورد عشق و تصمیم‌های دشواری که در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم صحبت می‌کند. همین‌طور آدم‌هایی که از عشق بی‌بهره‌اند و عرصه را برای بقیه تنگ می‌کنند و درنهایت ما را با این سؤال تنها می‌گذارد که چه تصمیمی درست است.

مشاهده ی این فیلم خوش‌ساخت پر از معنا و معجزه، همراه با بازی‌های عالی را به شما توصیه می‌کنیم.   


۲۷- (Into the wild (2007

into the wildبه‌سوی وحش، بر اساس یک داستان واقعی از زندگی کریس مک کندلس هست. یک جوان آمریکایی که در تلاش برای کشف خود واقعی‌اش، خانواده، دوستان و اموال خود را رها کرده و به آلاسکا می‌رود تا تنها در طبیعت بکر زندگی کند.

این فیلم روح آزادی و آزادی‌خواهی را در شما برمی‌انگیزد. در سکانسی معروف از فیلم پدر و مادر کریس به او سوئیچ ماشینی نو را هدیه می‌دهند و مادرش به او می‌گوید فکر کردیم شاید به ماشینی نو احتیاج داشته باشی که کریس با عصبانیت جواب می‌دهد نه من به چیزهای بیشتر احتیاجی ندارم.

سفر کریس به دنبال شادی واقعی و آزادی است. در این راه دوستانی می‌یابد و البته با خطراتی مواجه می‌شود. اگر شما نیز رؤیای زندگی آزادانه بدون هیچ‌چیز و سفر کردن را در سر می‌پرورانید و از نوشته‌های یوگی ها و اساتید شرقی استقبال می‌کنید که شادی واقعی را در شناخت خود و نه بیشتر داشتن می‌دانند، حتماً از این فیلم لذت خواهید برد هرچند که با پایان شوکه کننده‌ای مواجه خواهید شد!


۲۸- (Forrest Gump(1994

forres gump

یکی دیگر از بهترین فیلم‌های فهرست imdb که شایسته چنین عنوانی هست. پیام فیلم را اگر بخواهیم خلاصه بگوییم این است که سادگی و صداقت درنهایت پیروز می‌شود و برای موفقیت شرط اول ایمان و توکل است، جزییات خودشان بعداً درست خواهند شد.

فارست گامپ روایتگر زندگی پسری است که ازلحاظ هوشی بین مرز قرار دارد. یعنی اگر قدری کم‌هوش‌تر بود عقب‌مانده محسوب می‌شود. اما همین پسر به موفقیت‌های بسیاری در زندگی نائل می‌شود، شرکت‌های مولتی میلیاردی تأسیس می‌کند، در جنگ ویتنام جان دوستانش را نجات می‌دهد و حتا در ورزش پینگ‌پونگ قهرمان می‌شود.

شیوه روایت داستان بسیار جالب است و تام هنکس به‌غایت استادی نقش فارست را ایفا می‌کند و چهره و صداقت ذاتی هنکس باعث می‌شود که شخصیت فارست گامپ کاملاً برای بیننده ملموس شود.

در صورتی که این فیلم سرشار از شادی، امیدبخش و خوش ساخت را هنوز ندیده اید حتما آن را در برنامه های آینده خود قرار دهید!


۲۹- (Madadayo(1993

نمی‌توانیم فهرستی از برترین فیلم‌های معنوی تهیه کنیم ولی صحبتی از استاد سینما ایکرا کوروساوا به میان نیاوریم. در تمام فیلم‌های کوروساوا عشق به انسانیت و زندگی موج می‌زند.

مادادایو واژه‌ای ژاپنی است به معنای «نه، هنوز نه». داستان فیلم به این صورت است که استاد دانشگاهی بازنشسته می‌شود و شاگردانش که بسیار به او عشق می‌ورزند هرساله برای او تولد می‌گیرند و در این تولد به شوخی تابوتی را برای او فراهم می‌کنند و از او می‌پرسند آیا برای مرگ آماده‌ای؟ و او هم با شادی فریاد می‌زند: مادادایو، مادادایو، نه هنوز نه!

فیلم در مهروموم‌های جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد و سختی‌ها و شادی‌های کوچکی که مردم در این زمان دارند از نگاه زیبای استاد موردبررسی قرار می‌گیرد.

مادادایو فیلمی است که تنها با یک‌بار دیدنش برای تمام عمر بر روح انسان حک می‌شود و تأثیری بسیار انسانی و پر عشق بر ما می‌گذارد.


۳۰- (The Sixth sense(1999

حس ششم شاهکار ام.نایت شیامالان فیلم‌ساز آمریکایی هندی الاصل است که از تکنیک غافل‌گیری استفاده می‌کند. در طول این فیلم شما به‌گونه‌ای فکر می‌کنید و با بر ملأ شدن راز داستان در آخرش به‌گونه‌ای دیگر. فیلم دیگران نیز به زیبایی از این تکنیک بهره می‌برد.

داستان فیلم در مورد  یک روانشناس است. مادری پسرش را برای مشاوره نزد این روانشناس می‌آورد. مادر به‌تازگی طلاق گرفته و پسر مدعی است که چشم باطنش باز است و می‌تواند ارواح کسانی که مرده‌اند را مشاهده کند. در ابتدا روانشناس پسر را دچار توهم می‌داند اما بعداً با اتفاقاتی که رخ می‌دهد درمی‌یابد که شهودات پسر واقعی هستند و حتا زندگی خود روانشناس هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این فیلم یکی از قوی‌ترین فیلم‌هایی است که در این ژانر ساخته‌شده و قطعاً جادوی خاص خود را دارد که هر بیننده‌ای را می‌تواند تکان دهد!

فیلم های پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت چهارم)

 

نوشته‌های مشابه

11 دیدگاه

  1. سلام من یه کم سر درگم شدم
    در مورد موضوع ۵۰ فیلم پیشنهادی
    فقط تونستم سه سری یعنی تا سی تا فیلم و پیدا کنم و در سری آخر و سومش فقط لینک سری اول و دوم بود …
    دومین مسیله ممنونم از مطلبی که در مپرد حساس بودن به انرژی گذاشتید، چون من دچار سردرگمی عجیبی بودم هم از حس کردن خیلی از انرژیهای اطراف و آدمها که کاملا واضح برای خودم و کلی به اونها که میگم یا منکر میشن یا ناراحت میشن یا خیلی از مواقع حس های بد وخوبی که کاملا میدونی از خودت نیست وگاهی میدونی از کجاست اما نمی تونی اثبات کنی و خیلی از موارد دیگه، واقعا ممنون میشم راهنمایی کنید چون دردسر بزرگیه برام

دیدگاهتان را بنویسید