|

فواید علمی و معنوی دودافشانی و اسپند

Untitled

مطالعات علمی نشان داده اند که دود کردن اسپند، فوایدی بیشتر از “دفع ارواح خبیث” دارد!

قطعا شما هم بارها در مراسمات و خانه ها، دودافشانی یا دود کردن اسپند را از نزدیک دیده اید و یا خودتان اقدام به این کار کرده اید. در کشور ما باورهای قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه دود کردن اسپند، محیط را پاک و مطهر میکند و نوعی تقدس به آن می بخشد. در ایران باور بر این است که دودافشانی اسپند، چشم نظر یا نیروهای منفی را دور می کند. در برخی از ادیان از جمله اسلام، اشاراتی به خواص معنوی این کار شده است. فراتر از این، دود کردن گیاهان مختلف تازه یا خشک شده نظیر کندر و گلپر و یا عودهای مختلف، در گذشته های بسیار دور ریشه در آیین بسیاری از ملل شرق و غرب داشته است. شمن ها نیز در مراسم احضار و جادو، از دود کردن گیاهان اقتدار بسیار بهره می بردند.


بسته جامع حفاظت از انرژی های منفی از اینجا دریافت کنید.


باید بگوییم عمل دود کردن گیاهان اقتدار یا دودافشانی ، به ماقبل تاریخ برمیگردد و تاکنون هم در سراسر جهان به روش های مختلف برای تصفیه و تطهیر هرچیزی از محل سکونت گرفته تا روح انسان ها، مورد استفاده قرار می گرفته است. تحقیقات نشان داده است که در سال های اخیر، دودافشانی میان مردم سراسر جهان بخصوص جوانان، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. مطالعات عملی گویای آن بوده اند که سوزاندن برخی از گیاهان، موجب از بین بردن باکتری های مضر می شود.


در شرق و غرب باستان، دودافشانی برای پاکسازی حالات منفی عاطفی و روحی ای که درون یک فرد یا مکان لانه کرده بودند، مورد استفاده قرار می گرفت. اجداد ما معتقد بودند که انرژی های منفی بصورت موجودات خبیث، ارواح شرور، اجنه و شیاطین و اهریمنان، همواره در طمع دزدیدن انرژی های مثبت انسان ها بودند و بدنبال راهی بودند تا شادی و خوشی را از زندگی زمینیان بربایند. به همین منظور با دود کردن گیاهان اقتدار (از جمله اسپند) در جهت دور کردن این انرژی های نامثبت بهره می گرفتند.

البته، عده ای منطق گرا هستند و این اعمال را غیرعلمی می دانند و کل مقوله دودافشانی را به جادوگری نسبت می دهند و معتقدند دودافشانی مثل دود کردن اسپند، فایده ای جز خوشبو کردن فضا ندارد! برای این دسته از افراد، مطالعه دو پژوهشی که در ادامه می آید، مفید بنظر میرسد:

 

  • یکی از مطالعات علمی انجام شده در این زمینه، مقاله ای تحت عنوان “دودهای درمانی” است که در ژورنال علم در عمل منتشر شد. پژوهش ذکر شده در این مقاله با وجود شک و تردیدهایی که در موردش مطرح است، روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کند. این پژوهش، به درمان هایی می پردازد که در آن مواد گیاهی و غیرگیاهی مختلف سوزانده می شدند.
    هدف از این مطالعه این بود که ببینیم، آیا ممکن است اینگونه درمان ها توسط پزشکان غربی به کار گرفته شوند یا خیر؟
    این تحقیق دربرگیرنده ی اطلاعاتی از 50 کشور مختلف در 5 قاره ی متفاوت بود و نشان داد که، عمدتا دودافشانی ، برای درمان ریه، مغز و عملکرد پوست کابرد دارد. به علاوه، مشخص شد که بخارات حاصله از سوختن بسیاری از مواد رایج میان مردم، به عنوان یک نوع تصفیه کننده ی هوا عمل کرده است.
    مزایای استفاده از درمان های دودافشانی ، سریعا به مغز منتقل می شود، جذب موثرتری توسط بدن دارند و هزینه کمتری نیز دارند.

  • مقاله ی زیر با عنوان “دودهای درمانی، باکتری های مضر هوا را کاهش می دهند” در همان گاهنامه منتشر شد. این مقاله نشان داد که دودافشانی علاوه بر فواید درمانی اش، به عنوان یک ضدعفونی کننده ی قوی هوای آلوده هم کاربرد دارد.
    در این مقاله گفته می شود:
    “ما مشاهده کردیم که درمان یک ساعته با دود دادن، توسط مخلوطی از چوب و گیاهان دارویی بودار، بر روی تعداد باکتری های هوایی تاثیر داشت و باعث کاهش بیش از 94% آن ها در عرض 60 دقیقه شد. توانایی دود برای تمیز و ضدعفونی کردن هوا و ایجاد محیطی پاکیزه تر، تا 24 ساعت در یک اتاق بسته ماندگاری داشت.
    دودافشانی، باکتری های بیماری زا، نظیر 
    Corynebacterium urealyticum،Enterobacter aerogenes (Klebsiella mobilis)، Kocuria rosea،Pseudomonas syringae pv. persicae،Staphylococcus lentus،Xanthomonas campestris pv. Tardicrescens را از فضا تخلیه کرد.
    در یک اتاق در باز و حتی پس از 30 روز از دودافشانی، اثری از باکتری های نامبرده وجود نداشت. ما ثابت کردیم که با استفاده از دود درمانی، می توان، باکتری های بیماری زای انسانی و گیاهی موجود در فضای بسته را به طور کامل از بین برد.”
    به طور خلاصه، سوزاندن گیاهان دارویی، باکتری های موجود در هوا را تا 94 درصد پاک کرده و فضا را نیز تا روز بعد ضد عفونی شده نگه می دارد. علاوه بر این، یک ماه پس از دودافشانی، بسیاری از پاتوژن هایی که در ابتدا یافت می شدند، هنوز قابل شناسایی نبودند.

این پژوهش ها دارای نکات عمیقی برای ما هستند. جالب است بدانید که کیفیت هوای موجود در کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته، حاوی 1800 نوع باکتری بوده که بسیاری از آن ها هم بیماری زا هستند. با این آرایش نظامی مرگبار از گونه های مقاوم به آنتی باکتریال ها، ما به هر چیزی که به کمک مان بیاید، نیاز خواهیم داشت.
در روش های متعارف عقیم سازی باکتری ها، کوکتل هایی شیمیایی را به کار می گیرند که دارای اثری کمتر از آنچه که ادعا می کنند، هستند. به نظر می رسد که دودافشانی یک روش جایگرین موثر، طبیعی و بی خطر برای استفاده باشد.


در نتیجه، عمل باستانی سوزاندن گیاهان اقتدار، چیزی فراتر از یک اعتقاد بدوی است که ما عمدتا به خاطر تصور بر غیرعلمی بودنش به آن بی توجهی میکنیم و به سادگی نادیده اش میگیریم؛ اما همانطور که پژوهش های علمی نشان دادند، گویا علم پیشینیان ما، نوعی دانش فوق پیشرفته درونی بوده که انسان قرن 21 از درک آن عاجز است.

امروزه در مراکزی که مدعی پیروی از مکاتب درمانی شرقی هستند، نوعی درمان به اسم آروماتراپی یا رایحه درمانی رایج است که از اصول دودافشانی استفاده می کند. این روش درمانی ارتباط ویژه ای میان گیاهان اقتدار مختلف و مراکز انرژی (چاکراها) انسان قائل است. بدین ترتیب که با دود کردن گیاهان بخصوص، به پاکسازی زمینه انرژی و روح فرد می پردازند. اعتقاد بر این است که اثرات دود گیاهان می تواند امواج مغزی را از حالتی به حالت دیگر ببرد. در میان گیاهان اقتدار، نباید اثرات اسپند را دست کم گرفت. همانطور که اشاره شد، اجداد ایرانی ما نیز باور درونی به فواید دود کردن اسپند داشتند. می توانید فواید دود کردن و مصرفی خوراکی پزشکی اسپند را در گوگل جستجو کنید.

منبع: http://www.spiritualunite.com/articles/study-shows-how-smudging-does-a-lot-more-than-clear-evil-spirits/

نوشته‌های مشابه

11 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید