|

فواید طبیعت درمانی و جنگل تراپی بر جسم و ذهن

طبیعت درمانی و جنگل درمانی

طبیعت، بخشی از سرشت هر فرد محسوب می شود و انسان ها بخشی از طبیعت هستند. مطالعات نشان دهنده ی این هستند که طبیعت درمانی، به معنای تعامل انسان با تمام جنبه های طبیعت و همچنین بخش انسانی خودش، و پیوند با تمام زیست کره است. تجارب بی شماری مبین این موضوع می باشند که طبیعت، حواس انسان را بطور قوی درگیر خود می کند. تفاوت عمده ی میان شیوه ی زندگی کنونی ما و گذشتگان مان در فاصله ی ما از محیط طبیعی ست که عامل آن افزایش شهرنشینی بوده است. اما سوالی پیش می آید که آیا این تغییرات سبک زندگی، تاثیر عمده ای بر سلامت روانی ما دارد یا خیر؟


هم اکنون بخوانید:”سیری در طبیعت_۷ راه برای رسیدن به آرامش و تندرستی با اتصال بدن به طبیعت


افزایش شهرنشینی با افزایش بیماری های روانی، به ویژه اضطراب و افسردگی همراه است. بررسی های گسترده حاکی از آن است که ارتباط معنا دار و چشمگیری بین دسترسی به طبیعت و سطوح پایین افسردگی، اضطراب و استرس و همچنین آرامش و رفاه وجود دارد.

طبیعت درمانی بر پایه ی این اعتقاد استوار است که بدن انسان، قدرت بالقوه خود درمانی دارد. اگر بدن در محیطی سالم قرار بگیرد و دچار عدم تعادل در انرژی های درونی شود، خود را درمان خواهد کرد. باغ درمانی، دریا درمانی، جنگل درمانی، آب درمانی به عنوان شاخه هایی از طبیعت درمانی محسوب می شوند.


مقاله مرتبط: “چگونگی برقراری اتصال به زمین و بازگشت به طبیعت + مراقبه طبیعت


در کتاب قرآن نیز اشاره به روان درمانی با طبیعت شده است: ” براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسیله آن باغ هاى بهجت ‏انگیز رویانیدیم”.

در سال 1396 دو محقق (تازیکه و غیبی) به تحقیق و بررسی پیرامون شاخص های طبیعت در درمان بیماری ها و همچنین طب مکمل با رویکرد طبیعت درمانی، پرداختند. در پژوهش مذکور انواع روش های طب مکمل از جمله طبیعت درمانی، سنگ درمانی، دریا درمانی و… مورد بررسی واقع شد. آنان نتیجه گرفتند که تغییرات ایجاد شده در محیط، می تواند به طور چشمگیری کاهش دوره ی درمان و همینطور تکمیل روند درمان را در پی داشته باشند.
افزایش آگاهی بیماران در قبل و بعد از طبیعت درمانی وهمچنین استفاده از فاکتورهای طبیعی مانند رنگ و اشکال نزدیک به طبیعت، جزو مواردی بودند که می بایست به آن ها در آینده توجه شود.


مقاله مرتبط: “تکنولوژی و طبیعت انسان


یکی از شاخه های طبیعت درمانی جنگل درمانیست؛ جنگل درمانی که از آن تحت عنوان ” حمام جنگل ” نیز یاد می شود، شامل گذراندن زمان در جنگل به عنوان پادزهری برای سم زندگی شهری، صداهای ناهنجار و اغتشاش و حوادث می باشد. قدم زدن در مسیر جنگل، پیاده روی با پاهای برهنه روی برگ ها، یا حلقه زدن دستان به دور یک درخت جزو تمرینات جنگل تراپیست. برخی دانشمندان معتقدند که مولکول های فایتونسید آزاد شده توسط درختان، می تواند توسط پوست و سیستم تنفسی جذب شود.


مقاله مفید در این زمینه: “فواید پابرهنه راه رفتن و هارمونی با ضربان قلب زمین


جنگل تراپی در ژاپن shinrin yoku نامیده می شود که به معنای حمام جنگل است. مطالعات، مزایا و فواید گسترده ای برای سلامتی مخصوصا در سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی و تثبیت و بهبود رفتار و مزاج و ادراک نشان داده اند. در ژاپن سال های زیادی تاثیرات روانشناختی جنگل تراپی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات حاکی از آن است که جنگل تراپی کلسترول مترشحه در زمان استرس را پایین میاورد. همچنین فشار خون و ضربان قلب را می کاهد و افزایش چشمگیری را در فعالیت سلول های کشنده ی طبیعیِ ( NK ) تولید شده توسط سیستم ایمنی ایجاد می کند که برای انهدام عفونت و مبارزه بر علیه سرطان می باشد.


مقاله مناسب در این زمینه: “راهنمای دریافت انرژی از درختان (راهنمای تصویری)


کافی است طی برنامه ای منظم، خود را به دست طبیعت و جنگل بسپارید تا از اثرات محیط جنگل بهره ببرید. با تمرینات جنگل درمانی یاد می گیرید که حواس خود را کنترل نمایید، به غریزه خود اعتماد کنید و ایمان بیشتری به شهودتان داشته باشید.

” به ابرهای تغییر شکل دهنده بنگرید، درختان را به آغوش بکشید، به باد گوش بسپارید، و ماه، پرندگان و کوه ها را تماشا کنید. زمانی که این کار را کردید به خاطر بسپارید که شما بخشی از طبیعت هستید که به واسطه ی آن به چیزی بزرگتر از خودتان متصل شده اید
(Andrew Weil, M.D ) نظریه پرداز در حوزه ی طب کل نگر یا مکمل.


 فایل صوتی رایگان ” مراقبه جنگلی چی کونگ ” را از راستمرد دریافت نمایید:

فایل صوتی رایگان ” مراقبه چی کونگ ” – تجسم خلاق


منابع:

 تازیکه، لمسکی. و شمین غیبی. بررسی شاخص های طب مکمل و عناصر تاثیر گذار طراحی در مراکز درمانی با رویکرد طبیعت درمانی، چهارمین کنفرانس بین المللی علوم جغرافیایی، شیراز، اردیبهشت 96

https://www.drweil.com/health-wellness/body-mind-spirit/stress-anxiety/is-forest-therapy-for-real/

https://www.psychologytoday.com/us/blog/evolutionary-psychiatry/201608/nature-therapy

https://bit.ly/2kLfgBI

https://en.wikipedia.org/wiki/Nature_therapy

https://foresttherapytoday.com/


نوشته‌های مشابه

12 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید