|

عشق شما از کدام نوع است؟/ ۸ نوع از عشق براساس یونانیان باستان

 راه های مختلفی در زندگی وجود دارد. اما بلندترین این راه ها، همان راه و مسیر به قلب است. یعنی عشق ! اگر از این مسیر امتناع ورزید، چاره ای ندارید جز اینکه زندگی های دیگری را برای یافتن دوباره آن تجربه کنید.

اکثرما تا بحال با احساساتی که نامش را عشق گذاشته ایم کور شده ایم. مادامیکه ما برای تمامی این احساسات تنها یک کلمه درنظر گرفته ایم، یونانیان باستان با خرد و درک خود، هشت نوع مختلف از عشق را دریافته اند که همه ی ما بنحوی آنرا تجربه کرده  و یا میکنیم.

وقتی بتوانیم انواع مختلف عشق را درک کنیم، میتوانیم درباره عمق روابطمان در زندگی با خود و دیگران هوشیارتر باشیم.

۸ نوع مختلف از عشق

اگر دوست دارید بدانید که درحال حاضر کدام نوع از انواع مختلف عشق ها  را تجربه میکنید و اینکه آنها چگونه بر روابط شما اثر میگذارند؛ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

۱– «اروس» یا عشق شهوانی

اولین نوع عشق ها ، عشق شهوانی است که از نام (اروس) خدای عشق و باروری یونان گرفته شده است. اروس نمادگر میل جنسی است.

یونانیان باستان این خدا را خطرناک و ترسناک می پنداشتند؛ چرا که بخاطر میل جنسی بنیادین به زاد و ولد، کنترل خود را از دست میدهد. عشق اروس یا عشق شهوانی، شکل پرشور و حرارت از عشق است که احساسات رمانتیک و جنسی را  برمی انگیزد.

اروس یک عشق سرخوش، ایده آل و زیباست. اما وقتی این عشق به راه اشتباه رود، از آن سواستفاده شود و در آن زیاده روی شود، منجر به رفتارهای هوس انگیز و قلب هایی شکسته خواهد شد.

اروس یک آتش بنیادین و قدرتمند است که سریع شعله میگیرد. از آنجا که اروس برجنبه های خودخواهانه از عشق  که شیدایی و خوشی های جسمی است؛ متمرکز گشته است، این شعله باید توسط یکی از شکلهای عمیقتر عشق ، باد زده شود تا وسعت گیرد و خاموش نشود.

فعال کننده عشق: بدن فیزیکی

۲- «فیلیا» یا عشق پرمحبت

نوع دوم، فیلیا، یا دوستی است. یونانیان باستان، فیلیا را با ارزش تر از اروس میدانستند چراکه این عشق، عشقی است میان دو فرد برابر و شبیه به هم.

افلاطون بر این باور بود که کشش جسمی، بخش مهم و ضروری از عشق نیست. بنابراین واژه عشق افلاطونی بمعنی (عشق بدون کشش جنسی است.) فیلیا یک نوع از عشق است که بین دوستانی حس میشود که اوقات سختی را باهم پشت سر گذاشته اند.

همانطور که ارسطو میگوید: فیلیا یک عشق پاک و مقدس و متین است که از هیجانات کشش جنسی، آزاد است. این عشق اغلب در وفاداری بین دوستان، همراهی و معرفت میان رفقا، و حس فداکاری برای اکیپ دوست ها، مشاهده میشود.

فعال کننده عشق: کالبد ذهنی 

۳- «استورگ» یا عشق آشنا

عشق استورگی از این نظر که عشقی بدون کشش جنسی است، به عشق فیلیایی شباهت دارد. با این تفاوت که این عشق، مربوط به خویشاوندی و نزدیکی است. استورگ یک شکل طبیعی از محبت است که اغلب بین والدین و بچه ها دیده میشود.

عشق استورگی حتی میتواند میان کسانی که از کودکی باهم دوست بودند هم دیده شود. هرچند استورگ شکل قدرتمندی از عشق است، اما میتواند مانعی بر مسیر معنوی ما باشد. بخصوص وقتی خانواده یا دوستانمان با مسیری که پیش گرفتیم همسو نباشند و ما را حمایت نکنند.

فعال کننده عشق: کالبد علّی(خاطرات)

۴– «لودوس» یا عشق بازیگوش  

هرچند لودوس کمی از هوس عشق اروس را در خود جای داده اما معنای آن چیزی فراتر از عشق اروسی است. یونانیان لودوس را شکلی سرخوش و بازیگوش از عشق میدانستند. مثل علاقه میان دو جوان عاشق.

لودوس همان احساسی است که در مراحل اولیه عاشق شدن نسبت به کسی داریم. مثل، نوسانات قلب، معاشقه، و احساس وجد و خوشی.

بازیگوشی در عشق، یک ماده حیاتی است که اغلب در روابط بلند مدت محو میشود. این بازیگوشی یکی از رازهایی است که معصومیت کودکانه عشق شما را زنده نگه می دارد و آن را جالب و هیجان انگیز میکند.

فعال کننده عشق: کالبد اثیری (احساسات)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقاله مرتبط: جفت روحی و نیمه گمشده /تفاوت ها، نشانه ها و شیوه جذب آنها

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۵- «مانیا» یا عشق وسواس گونه

عشق مانیایی نوعی از عشق است که فرد را بنحوی دچار جنون و وسواس میکند. این مانیا وقتی رخ میدهد که میان اروس و لودوس، تعادل برقرار نباشد.

برای آنهایی که مانیا را تجربه میکنند، عشق ، خود یک وسیله برای نجات آنهاست. نیرویی که میتوانند به کمک آن عزت نفس خود را بالا ببرند. این افراد میخواهند که دوست بدارند و دوست داشته شوند تا ارزشهای خود را باز یابند. آنها معمولاً عاشقانی حسود و غیرتی هستند و حس میکنند که شدیداً به معشوق خود نیاز دارند.

اگر طرف مقابل این نوع عشاق نتواند علاقه مانیایی مشابه را داشته باشد، مشکلات زیادی بوجود خواهد آمد. به همین دلیل است که مانیا اغلب منجر به مسائلی همانند وابستگی میشود.

فعال کننده عشق: غریزه بقا

۶- «پراگما» یا عشق جاودان

پراگما عشقی است که پخته و بالغ شده و در گذر زمان پیشرفت کرده است. این عشق ورای عالم جسمانی است، از عالم سببی فراتر رفته و هارمونی بی همتایی است که در طول زمان شکل گرفته است.

میتوانید این  نوع عشق را در زوجهای عاشقی که سال ها از ازدواجشان میگذرد ببینید و یا در دوستانی که دهه هاست باهم دوست هستند. متاسفانه پراگما عشقی است که به راحتی دست یافته نمیشود. ما زمان و انرژی زیادی را صرف پیدا کردن عشق میکنیم، ولی برای یادگیری چگونه محافظت کردن از این عشق، زمان خیلی کمی را اختصاص میدهیم.

برخلاف دیگر نوع های عشق، پراگما نتیجه ی تلاش هر دو نفر است. پراگما عشق بین افرادی است که یاد گرفته اند با هم سازش کرده و صبرو تحمل پیشه کنند تا بتوانند رابطه ای خوب داشته باشند.

فعال کننده عشق: بدن اتری (ناخودآگاه)

۷- «فیلوتویا» یا عشق به خود

یونانیان این را درک کرده بودند که برای اینکه بتوانیم دیگران را دوست داشته باشیم و به آنها توجه کنیم، باید اول یاد بگیریم که به خودمان توجه کنیم. این مدل از عشق به خود، نوع خودشیفته و ناسالم آن نیست و با نارسیسیم متفاوت است.

فیلوتویا، عشق به خود در سالم ترین شکل آن میباشد. این عشق بیانگراین فلسفه بودایی است که: «شما تنها وقتی میتوانید به دیگران عشق بورزید که قدرت دوست داشتن خود را داشته باشید و به خود عشق بورزید.»

شما نمیتوانید آنچه را که ندارید، با دیگران شریک شوید. اگر خودتان را دوست نداشته باشید، نمیتوانید هیچ کس دیگری را نیز دوست داشته باشید. تنها راه خوشبختی واقعی شما این است که نسبت به خود عشق بلاشرط داشته باشید.

فعال کننده عشق: روح

۸- «اگیپ» یا عشق از خودگذشته

بر اساس گفته یونانیان، بالاترین و بنیادی ترین نوع عشق، اگیپ یا عشق بلاشرط و از خود گذشته می باشد.

این نوع از عشق، آن احساسات فوران زده ای که اغلب بعنوان عشق در جامعه مان میشناسیم؛ نیست. این عشق هیچ شباهتی با عشق ها ی شرطی شده این روزها ندارد.

اگیپ همانیست که بعضی ها آن را عشق الهی می نامند. عشقی بلاشرط و بزرگتر از خودمان. یک محبت بیکران، یک همدلی بی انتها. این خالص ترین نوع عشق است که از هر آرزو و توقعی رهاست و بدون توجه به عیب و کوتاهی دیگران، عشق میورزد.

اگیپ همان عشقی است که ما از خدا نسبت به خودمان حس میکنیم: عشقی که می پذیرد، می بخشد، عشق میورزد و بهترین ها را برای ما میخواهد.


منبع:

lonerwolf.com/different-types-of-love


عشق حقیقی ما کجاست؟
کجا بدنبال عشق جستجو کنم؟
چطور می توان عشق واقعی را جذب کرد؟
هم اکنون بخوانید:

موثرترین و کاربردی ترین روش های جذب عشق

نوشته‌های مشابه

15 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید