سیارات در مکاتب ماورایی – قسمت پنجم: خورشید

در این مقاله به خورشید می‌پردازیم. البته امروزه می‌دانیم که خورشید یک سیاره نیست و اگر این مطلب  نیز تحت عنوان سلسله مقالات «سیارات در مکاتب ماورایی» نوشته‌شده است به خاطر نقش مهم آن در مکاتب ماورایی است. نقش خورشید در مکاتب ماورایی به‌قدری مهم است که توضیح آن در یک مقاله نمی‌گنجد. به‌طور مثال تمام چیزهایی که طالع‌بین‌ها در مورد تأثیر ماه تولد می‌گویند در اصل مربوط به موقعیت خورشید است و ماه‌های تقویم ایرانی نیز بر اساس موقعیت خورشید ساخته‌شده است. به‌طور مثال اگر گفته می‌شود نماد متولدین فروردین قوچ است، به این خاطر است که در این ماه خورشید در نشان قوچ قرار می‌گیرد.

sun-astrology-zodiac-signs-stars-rays-light-31870135

مانند آنچه در مورد سیارات قبلی گفته شد، خورشید هم در مکاتب ماورایی نماد یکی از عوالم بالاست. خورشید نماد آسمان چهارم است. خورشید نماد زیبایی و هماهنگی ست. نظم و منطق، قضاوت و اخلاق از ویژگی‌های مهم خورشید هستند. هرچند عنصر اصلی خورشید آتش است اما وضعیت‌های مختلف خورشید خود به عناصر مختلف مرتبط می‌شوند.

Guido_Reni_031

خورشید از شرق طلوع می‌کند و هنگام طلوع عنصر باد را تداعی می‌کند. در هنگام ظهر عنصر آتش در غروب آب  و در نهایت در نیمه شب، وقتی خورشید دیده نمی‌شود، عنصر خاک تداعی می‌شود؛ زیرا عنصر خاک تاریک‌ترین عنصر است. در مصر باستان اعتقاد بر این بود که در نیمه شب خفرع _خدایی به شکل سوسک _خورشید را با خود از سمت شمال می‌غلتاند تا در هنگام طلوع دوباره در شرق حاضر شود.

این وضعیت‌های چهارگانه و تعادل هر روزه‌ی چهار عنصر یکی از رمزهای مهم خورشید را نشان می‌دهد و آن تعادل است. عدد چهار نیز یکی از اعداد مهمی است که تضاد را نشان می‌‌دهد. به همین دلیل خورشید در مکاتب باستانی شفادهنده هم بود؛ زیرا بیماری را عدم تعادل می‌دانستند. از سوی دیگر خورشید نماد مبارزه با شر نیز بود. در برخی کتب مقدس به فرشته‌ی مقرب، میکائیل، که با خورشید نمادپردازی می‌شود اشاره‌شده که سردمدار نبرد علیه بدی‌ها و شیطان است و این موضوع در نقاشی‌های معروف بسیاری نشان داده شده است.


مقاله مرتبط: “سِیرهای قهقرایی و تاثیرات آنها بر زندگی


خورشید سیر قهقرایی ندارد. جنبه‌ی معکوس خورشید، که به خورشید تاریکی معروف است، از طریق خورشید گرفتگی نماد پردازی می‌شود.

عدد خورشید ۶ است. اوزیریس در مصر باستان و آپولو و هلیوس در یونان باستان و سول در روم باستان همه  اساطیر خورشیدی هستند. می‌توانید برای درک بیشتر به داستان‌های این اساطیر مراجعه کنید.


همچنین برای خواندن قسمت‌های قبلی به لینک‌های زیر مراجعه کنید. در مطلب بعدی به مریخ می‌پردازیم.

    لینک قسمت اول

    لینک قسمت دوم

    لینک قسمت سوم

    لینک قسمت چهارم

نوشته‌های مشابه

10 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر
    برام جالب بود به این خاطر که من زیاد مطالعه زیادی در مورد ستاره شناسی ندارم و بطور اتفاقی اولین پست در مورد خورشید بود و من بیشتر نشانه های که در مراقبه می بینم خورشید هست و خیلی برام مفید بود
    ممنونم از سایت مفیدتون

  2. سلام ممنون از مطلب مفیدتون.
    بیزحمت میشه یه منبع خوب که توضیحات دقیقی در همین مورد ها داده باشه وهمچنین چگونگی رسم زایچه هر فرد یا به اصطلاح هورسکوپ را نیز توضیح داده باشه معرفی کنید .چون مطالبی که در این مورد در اینترنت هست و به اون علم تنجیم میگن انقد نا مفهموم هست و اصطلاحایه عربی داره که خوانندرو پاک گیج میکنه اما مطلب شما بسیار خوب و قابل فهم بود .
    ممنون میشم راهنمایی کنید و چند کتاب مرجع در این مورد معرفی کنید .

    1. سلام دوست عزیز.
      متاسفانه همونطور که خودت گفتی مطالبی که همه جا هست در هم برهم هست و باید خیلی تحقیق کنی تا بتونی سر هم کنی و به نتیجه برسی.
      هدف من از این مقالات همینه.
      اگر صبر کنید توضیح هفت سیاره که تموم بشه سراغ هوروسکوپ و چارت ها هم میریم :) متاسفانه کتابی که همه چیز رو سرراست گفته باشه ندیدم.

دیدگاهتان را بنویسید