|

سم زدایی و روزه پاکسازی _ ۱۰ راه برای تصفیه کردن بدن از سموم

Detox-Cleanseسم زدایی  یعنی استراحت دادن، پاکسازی و تغذیه رسانی به بدن از درون و بیرون. این کار برای قرن ها در فرهنگهای مختلف در دنیا انجام میشده است. مانند سیستمهای پزشکی چینی و آیورودایی. سم زدایی با دفع مواد سمی زائد و سپس تغذیه رسانی سالم به بدن، میتواند از شما در برابر مریضی ها محافظت کرده و از طریق روشهایی همانند یوگا، مدیتیشن و …، به شما قوایی تازه میبخشد تا بتوانید سلامتی خود را حفظ کنید.

سم زدایی چگونه عمل میکند؟

اساساً سم زدایی بمعنی تصفیه کردن خون میباشد.این کار با از بین بردن ناخالصی های خون در کبد، جایی که مواد سمی، آماده حذف میشوند؛ انجام میگیرد. بدن همچنین مواد سمی را از طریق کلیه ها، روده ها، شش ها، سیستم لنفاوی و پوست دفع میکند.

هرچند وقتی این سیستمها در معرض خطر یا بیماری قرار گیرند، ناخالصی ها درست فیلتر نمیشوند و بنابراین تاثیر بدی بر بدن خواهد گذاشت.

یک برنامه سم زدایی میتواند از طریق این راه ها به روند طبیعی پاکسازی بدن کمک کند:

  1. استراحت دادن به ارگانهای بدن بوسیله روزه گرفتن
  2. تحریک کردن کبد برای راندن مواد سمی از بدن
  3. بالا بردن عمل دفع سموم، از طریق روده ها، کلیه ها و پوست.
  4. بهبود گردش خون
  5. سوخت گیری مجدد بدن با مواد غذایی سالم

از کجا بفهمید که نیاز به سم زدایی دارید؟

پیشنهاد میشود که هر کس در سال حداقل یکبار سم زدایی کند. هرچند مادران شیرده، کودکان، و بیمارانی با امراض حاد، سرطان یا سل بهتر است از این کار خودداری کنند. میتوانید در این مورد با دکتر خود مشورت کرده و ببینید آیا عمل سم زدایی برای شما مناسب است یا خیر.

دکتر لیندا پیج- نویسنده کتاب سم زدایی میگوید: امروزه با توجه به اینکه مواد سمی بیشتر از هر زمان دیگری در محیط پراکنده شده اند؛ عمل سم زدایی امری حیاتی است. پیج توصیه میکند که در صورت داشتن علائم زیر، سم زدایی کنید:

 -خستگی بدون دلیل

  • کم کاری عمل دفع(یبوست)
  • پوست حساس
  • آلرژی
  • عفونت خفیف
  • گودی زیر چشم یا چشمان پف کرده
  • نفخ
  • مشکلات قاعدگی
  • آشفتگی های روانی

چگونه سم زدایی را شروع کنید؟

اول از همه میزان سموم بدنتان را کاهش دهید. الکل، قهوه، سیگار،شکرهای تصفیه شده و چربی های اشباع شده؛ همه و همه مانند مواد سمی در بدنتان عمل میکنند و مانع روند درمان شما خواهند شد.

همچنین مصرف شوینده ها و محصولات بهداشتی شیمیایی همانند (پاک کننده ها، شامپوها، ضدعرق ها و خمیردندان ها) را به حداقل برسانید و گزینه های طبیعی را جایگرین کنید.

یکی از موانع دیگر در راه سلامتی، استرس میباشد که باعث میشود بدن هورمونهای استرس را به سیستمتان آزاد سازد. این هورمونها در واقع میتوانند آدرنالین خون را بالا ببرند و باعث برنده شدن شما در یک مسابقه رقابتی مثل دو شوند. اما وقتی میزان این هورمونها بالا رود، مواد سمی تولید میکنند و آنزیم های سم زدا را در کبد کاهش میدهند.

یوگا، تای چی و مراقبه، روشهای موثر و ساده ای برای رهایی از استرس هستند که واکنشهای جسمی و روانی شما را  نسبت به استرسهای اجتناب ناپذیر زندگی، از نو تنظیم میکند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقاله مرتبط: روش های پاکسازی بدن

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

چه برنامه سم زدایی برای شما مناسب است؟

برنامه ها و دستور های سم زدایی زیادی بر اساس نیاز شخصی شما وجود دارد. خیلی از برنامه ها، دوره هفت روزه دارند به این دلیل که پاکسازی خون در بدن، زمان میبرد. برنامه ی بنت- متخصص در این زمینه بدین صورت است: روزه ی مایعات بمدت دو روز، و رژیم سم زدایی جهت استراحت سیستم گوارشی بمدت ۵ روز.

«پیج»، روزه ی آب میوه ها، سبزیجات تازه و آب بمدت سه تا هفت روز را؛ راهی موثر جهت رهایی بدن از مواد سمی میداند.

در اینجا به ۵ رژیم سم زدای عالی اشاره میکنیم:

  1.  میوه و سبزیجات سم زدا
  2. اسموتی های تصفیه کننده
  3.  آب میوه یا سبزیجات تصفیه کننده
  4. عدم مصرف شکر
  5. عدم استفاده از محصولات بهداشتی آرایشی آلرژی زا

۱۰ راه برای کمک به بدن، در سم زدایی

بعد ازانجام یک برنامه سم زدایی، میتوانید بدن خود را با این رژیم ها و تمرینات، تصفیه سازید:

  1. مقدار زیادی فیبر مصرف کنید. این فیبر در برنج قهوه ای، سبزیجات و میوه های ارگانیک تازه یافت میشود. چغندر، تربچه، کنگر فرنگی، کلم پیچ، بروکلی، اسپیرولینا، کلرلا و جلبک دریایی، از عالی ترین غذاهای سم زدا محسوب میشوند.
  2.  با مصرف گیاهانی مانند ریشه ی قاصدک، باباآدم، شیرتیغک و نوشیدن چای سبز؛ کبد خود را تصفیه و محافظت کنید.
  3. ویتامین سی مصرف کنید. این ویتامین باعث تولید گلوتاتیون(ماده کبدی که سموم را دفع میسازد) در بدن میشود.
  4. حداقل روزی ۲ لیترآب بنوشید. میتوانید یک بطری آب استیل با دهانه گشاد را تهیه کرده و هر جا میروید با خودتان ببرید.
  5.  نفس عمیق بکشید تا اکسیژن بتواند بطور کاملتری در سیستم بدنتان به گردش درآید.
  6.  با تاکید بر احساسات مثبت، استرس را کاهش دهید.
  7.  با گرفتن یک دوش بسیار داغ بمدت پنج دقیقه، آب درمانی کنید و اجازه دهید که آب بر پشتتان بریزد. بعد از آن بمدت سی ثانیه دوش سرد بگیرید. اینکار را سه بار انجام دهید و بعد برای نیم ساعت به تختتان بروید.
  8. در یک سونا عرق کنید تا بدنتان بتواند مواد زايد را بوسیله تعریق، دفع نماید.
  9.  پوست خود را برس خشک بکشید و یا اسپا/حمام های پای سم زدا را امتحان کنید تا مواد سمی را از طریق منافذ پوستتان، از بین ببرد. برای این منظورمیتوانید برس های مخصوص اینکار را از فروشگاه هایی که محصولات طبیعی میفروشند؛ تهیه نمایید.
  10. مهم ترین راه برای سم زدایی چیست؟ ورزش. یوگا و یا طناب زدن خوب است. همچنین میتوانید چیگونگ را تمرین کنید. این هنر رزمی تمرینات مخصوصی را برای سم زدایی یا پاکسازی در بردارد. علاوه بر این، تمرینات دیگر با فواید سلامتی خاص خود را نیز شامل میشود.

قبل ازمصرف هر گونه دارو و درمانی برای سلامتی تان، مثل مکملهای گیاهی و درمانهای طبیعی؛ با دکتر خود مشورت نمایید. در صورت داشتن بیماری جدی  یا مصرف هرگونه دارویی، به پزشک خود اطلاع دهید.  

اطلاعات ذکر شده در اینجا تنها جهت آگاهی شما بوده و به هیچ وجه بعنوان دارو یا درمان برای بیماری، توصیه نشده است.

برگرفته از: www.gaiam.com

نوشته‌های مشابه

23 دیدگاه

  1. خام گیاه‌خواری کافی نیست چون سموم مختلف جسمی روحی و روانی در چاکراها و هاله‌ها تجمع کردن.

    بنابراین علاوه‌بر اینکه فرد اطلاعات و دانش خودش رو در مورد بیماری‌ها و مریضی‌ها بالا میبره لازم هست در کنار خگخ حتما با کمک مقالات این چنینی روزه‌های هدف‌مند برداره.

    از راستمرد بابت مطالب این چنینی ممنونم 🌱

  2. مدتی قبل در این مورد مطلبی خوندم و خودم تست کردم تجربه جالبی بود
    مقداری نمک و جوش شیرین و سرکه سیب را در تشت آب می ریزیم و بمدت نیم ساعت پاها را درونش قرار می دهیم
    اولین بار بعد از نیم ساعت آب کاملا تیره شد و مشخص بود سم زدایی کامل انجام شده من حدود 1 هفته هر روز این کار را انجام می دادم تا زمانیکه دیگه رنگ تغییری نکرد
    این ساده ترین روش سم زدایی است
    و البته آب میوه ها و سبزیجات کمک زیادی به سم زدایی کبد و کلیه می کنه
    تازگی در مورد عرق خار مریم و دم کرده گیاه خار مریم برای سم زدایی از کبد خوندم

  3. سلام _ مطالبتون خیلی مفید بود فقط در برنامه سم زدایی که راهکارهایی را ارائه کرده , تو مورد 9 گفته شده که پوست را برس بکشید یا از حمام پای سم زدا استفاده کنید , بنده میخواستم بدونم منظور از حمام سم زدا چیزی شبیه حوضچه کلر که تو استخرها هستش یا فرق میکنه ؟!

دیدگاهتان را بنویسید