راه های عملی درمان چاکرای قلب

“آن هنگام که دریچه های قلبتان را بگشایید، درمی یابید که حقیقت روحتان، یک ذات ناب و زیباست. چنان عظیم و چنان شگرف، که هیچ نمی ماند جز یگانگی با آن ذات. در می یابید که قلب شما می تپد تا به هماهنگی با آهنگ آفرینش درآید” آمیت رای

مادامی که منیت بیدار است، ما موجوداتی مغرور و زمینی هستیم. “من” سبب می شود احساساتی مانند عشق، محبت و همدلی، به سرعت معنای حقیقی خود را از دست بدهند. زمانی که ما می خواهیم به خود اشاره کنیم، خودمان را با اشاره به قلبمان معرفی می کنیم. بله این قدرت قلب است. قلب خواستگاه روح است. همانجایی که هویت حقیقی ما آنجاست. این منبع موجودیت فردی، در مرکز هفت چاکرای اصلی قرار دارد. چاکرای قلب یا آناهاتا، سه چاکرای پایین و سه چاکرای بالا را به یکدیگر پیوند می دهد و یکپارچگی میان عالم مادی و معنوی برقرار می سازد. آناهاتا، در سانسکریت به معنای چیزیست که نمی تواند ویران شود. معادل پارسی آن آناهیتا نیز به معنای آلوده نشده است. زمانی که برای معرفی “خود”، به “قلب” اشاره می کنیم، منظور ما روح و ذات حقیقی ماست. همان بخشی از ما که از بین نمی رود، زیرا خواستگاه آن، فراتر از این جسم و در عالم غیرمادی ست.


مقاله مرتبط: “باز کردن قلب- ۹ تمرین برای رسیدن به صلح درون و آرامش ذهن


اندام قلب

می دانیم که قلب و ریه ها، از اندام های اصلی در بدن هستند. آن ها مسئول توزیع غذا و اکسیژن به کل بدن می باشند. غده ی تیموس که سیستم ایمنی بدن را برنامه ریزی و تحریک می نماید به قلب مرتبط است. قلب، سیستم بدن را از طریق غده ی تیموس هدایت می کند تا هر آن چه را که برای بدن مخرب است از بین ببرد. مرکز فعالیت قلب، به حس لامسه و سیستم اعصاب بدن متصل است. بدین طریق نه تنها دست و پا را به کار می گیرد بلکه مجهز به گیرنده های دیگر ارگان های بدن است.


چاکرای قلب

چاکرای قلب محل ملاقات ما با عشق است. محل یگانگی با خداست و نماد آن یک ستاره است. در این ستاره مثلث رو به پائین، بیانگر شارش انرژی از قدرت متعالی به درون ماست. مثلث رو به بالا، نشانگر انرژی فیزیکی و غرایز ماست که نتیجه ی زیستن ما در روی زمین می باشد. تقاطع این دو مثلث و محل برخورد این دو انرژی، جایی ست که چاکرای قلب ساکن است.

این چاکرا با عنصرهوا در ارتباط است. همانگونه که هوا به همه چیز نفوذ دارد و بدون شکل و اندازه است، ذات ما نیز بر تمام وجودمان دارای نفوذ است و هیچ شکل و اندازه ای ندارد. چاکرای قلبی که به خوبی متعادل و درمان شده باشد، می تواند احساسات منفی را به ماهیت مثبت تغییر دهد. عزت نفس، محبت، احساسات معنوی و مذهبی ما همه از قلب نشات می گیرند.


هم اکنون تماشا کنید: “کلیپ معرفی چاکرای قلب و کارکرد آن


اگر چاکرای قلب نامتعادلی داشته باشیم، چه اتفاقی می افتد؟

نامتعادل بودن چاکرای قلب می تواند به دو حالت تعبیر شود:
1_اول بخاطر کمبود انرژی و نرسیدن پرانای کافی به این چاکرا باشد.
2_حالت دوم بخاطر انرژی بیش از حد در این چاکراست.

در هر صورت نامتعادل بودن چاکرای قلب می تواند مشکلات جسمی نظیر عدم گردش خون کافی و فشار خون بالا و پایین را در این ناحیه پدید آورد. همچنین اندام های فوقانی قلب نیز از عدم تعادل چاکرای قلب تاثیر می گیرند. مثال آن بیماری های ریوی، مشکلات مربوط به پستان، شانه ها یا مچ دست و آسم یا آلرژی است. ایمنی پایین بدن نیز یکی دیگر از نتایج آشکار چاکرای قلب غیر فعال است که باعث می شود تا فرد به راحتی به بیماری ها مبتلا گردد. این افراد حساسیت بالا را تجربه می کنند و ویروس ها و بیماری ها و مشکلات روانی را به خود جذب می کنند. احساس طرد شدن، تنهایی، و افسردگی نیز نتیجه ی کمبود انرژیست؛ به طوری که بیمار قادر به ایجاد ارتباط معنادار با سایرین نمی باشد. این بیماران احساس خود کم بینی دارند. این باعث بروز مشکلات رفتاری چون نارسیسیم یا خودشیفتگی نیز می شود که مجددا موجب کم شدن ارتباط این افراد با دنیا می گردد.
از سوی دیگر، ایمنی بسیار افراطی می تواند منجر به بیماری های خود ایمنی شود. انرژی افراطی باعث احساسات سر ریز می گردد. این خود موجب ایجاد حسادت، وابستگی بیش از اندازه به چیزهای مادی و عدم استقلال می شود. بیمار دائما برای اداره ی خود، به دیگران وابسته است و با ناامنی های بیشتری مواجه می شود.
یکی دیگر از تاثیرات منفی چاکرای قلب نامتعادل، کمبود یا نداشتن صمیمیت، محبت و بخشش است. چنین افرادی در خواسته ها، نیازها و آرزوهای خود گم شده اند، و زمان بسیار اندکی دارند تا دلسوزانه به مردمان اطراف خود بنگرند.


در ادامه راه هایی برای درمان چاکرای قلب معرفی می کنیم. با بکار گرفتن این روش ها مطمئن باشید می توانید چاکرای قلب خود را متعادل کرده و به آرامش درونی و سطح انرژی برتری برسید:

1_فراموشی و بخشش

جالب است بدانید یکی از متعدد دلایلی که چاکرای قلب را مسدود می کند این است که رنج و درد و آسیب های تجارب گذشته را با خود حمل می کنیم. مهمترین و اولین راه برای درمان چاکرای قلب، بخشش و فراموشی است. شاید مشکل باشد، اما شما باید به این روش اعتماد کنید. رها کردن، برای بسیاری از ما کاری چالش برانگیز است. با این حال، اشخاصی که به این مانع چیره شده اند، می توانند به این حقیقت اذعان کنند که سبک بال شده اند. قلب زمانی گشوده می شود که رنج و کینه گذشته را پشت سر بگذارید. اجازه ندهید غم ها آسمان دلتان را تیره و تار کنند. هر چقدر هم که سختی کشیده اید، باید بدانید که دیگر تمام شده است!


2_حرکات یوگا

هیچ پنهان نیست که یوگا توانایی متعادل سازی چاکراها را دارد. با کمک آساناها (حرکات) یوگا، شما می توانید امیدوار باشید که مشکلات مربوط به چاکراها را حل نمایید. از آن جایی که چاکرای قلب بین قفسه ی سینه و ستون فقرات قرار گرفته؛ چندین آسانا و حالت مخصوص برای درمان چاکرای قلب وجود دارد. شما می توانید تحت نظارت استاد یا مربی یوگا، آن ها را انجام دهید. این حرکات به کاهش علائم ناراحتی این چاکرا کمک می کند:

1_ آسانای پل یا ستوبانداسانا (Setu bandhasana)،
2_ اوتاناسانا (Uttanasana)،
3_ آسانای شتر یا اوشترآسانا (Ustrasana)،
4_ آسانای کبرا یا بوجانگ آسانا (Bhujangasana)،


3_کریستال درمانی

همه می دانیم که کریستال ها توانایی درمان دارند و می توانند ناهماهنگی های ظاهر شده در نمودار ستاره شناسی را اصلاح نمایند. اما آیا می دانید کریستال ها می توانند عدم تعادل در چاکراهای بدن را نیز بهبود بخشند و جبران نمایند؟ استفاده از بلورهای سبز و صورتی، نظیر رز کوارتز، آونترین، زمرد، شبق یا مالاکیت در بلند مدت سودمند خواهد بود.

بطور کلی سنگ ها و کریستال ها اثرات شفابخش قدرتمندی دارند. این کریستال ها را هم اینک میتوانید از فروشگاه سنگچین تهیه کنید:


4_مانترای یگانگی

صدای عمیق چاکرای قلب یوم (YUM) می باشد. به منظور کار بر روی فرکانس مشابه ، شما می توانید مانترای اوم (OM) را ادا نمایید. در یک حالت راحت بنشینید و چندین بار مانترای یوم را بخوانید و یا می توانید اوم را ادا کنید و به دنبال آن یوم را بخوانید. تلفظ پشت سر هم این دو مانترا، عامل رسیدن انرژی به بالاترین نقطه کالبد اثیری است. اوم کمک می کند تا انرژی به چاکرای تاجی برسد و در آن جا در بالاترین نقطه با ادای یوم به چاکرای قلب متصل شود.


مقاله مرتبط: “مانترا ها و تاثیرات آنها (به همراه فایل های صوتی مانتراها)


5_سرسبزی و طبیعت

رنگ چاکرای قلب سبز و صورتی می باشد. کسانی که چاکرای قلبشان مسدود شده یا نامتعادل است، باید زمانی را در  طبیعت صرف کنند. پابرهنه راه رفتن بروی چمن می تواند به تمرین کننده کمک کند تا به انرژی مادرمان زمین، متصل شود و در ثروت غوطه ور گردد. همچنین نگهداری گیاهان در خانه و آبیاری روزانه آن ها دروازه های محبت و عشق را برای دیگر موجودات باز خواهد کرد.

سیری در طبیعت_۷ راه برای رسیدن به آرامش و تندرستی با اتصال بدن به طبیعت


6_مراقبه

ار فواید مراقبه بسیار می دانیم. سکوت می تواند درمانگر چاکرای قلب باشد. شما می توانید صرفا روی تپش قلب خود تمرکز کنید و مراقبه قلب انجام دهید. تمرین مراقبه ی چاکرای قلب، می تواند بهترین روش برای تجربه ی حس سکوت باشد. بدین شکل عمل کنید که:
پرتویی از نور سبز یا صورتی را تصور کنید که از بالا، روی تاج سرتان منعکس شده است. این نور را ببینید که از بالای سر، به داخل بدن جاریست. از پیشانی و گلو عبور می کند. و نهایتا به سینه شما و محل چاکرای قلب می رسد. قلبتان از این نور تغذیه می کند. فضای سینه خود را ببینید که پوشیده از نور سبز رنگ شده است. با رسیدن نور سبز به قلبتان، در می یابید که چاکرای قلب بزرگتر و شفاف تر می شود.


مقاله مرتبط: “درمان عاطفی سریع روابط با مراقبه دو قلب


از آن جایی که عشق و احساسات به این چاکرا مرتبط است، به منظور درمان آن، می بایست عشق را در جهان بیابیم. با وجود عشق، هسته ی احساسات، و به واسطه ی حذف انتظارات، زمانی را برای دوست داشتن راستین خود و دیگران اختصاص دهید. ضرورتی ندارد تا در قبال چنین کاری چیزی دریافت کنید، زیرا جهان هستی، جهان فراوانی هاست و هر چه عشق بیشتری می دهید جهان راهی پیدا خواهد کرد تا همان عشق را هزاران مرتبه بیشتر به شما بازگرداند.


هم اکنون به صورت رایگان از راستمرد دریافت نمایید:

مراقبه جمعی برای افزایش عشق و مهربانی از راستمرد

نوشته‌های مشابه

19 دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب
    خیلی مقاله خوبی بود. استفاده کردم. اتفاقاً مدتی تمایل عجیبی به رنگ سبز پیدا کرده بودم و هر لباسی اون دوره خریدم سبز بود. الان خفیف تر شده ولی کادر سبز زدم به پنجره اتاقم و نور رو با رنگ سبز به داخل اتاقم بازتاب میده و دوستش دارم. علت این تمایل ناگهانی به رنگ سبز چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید