|

راه های زنده ماندن در تابستان ! + مراقبه تابستانی

راه های زنده ماندن در تابستان ! + مراقبه تابستانی

و نهایتا موسم گرما فرا رسید. خورشید با تابش مستقیم خود، گرم ترین و طولانی ترین روزهای سال، یعنی تابستان را بوجود می آورد. تابستان یک تحول بزرگ برای ساکنان زمین به شمار می رود. تغییری که از اوایل ماه جون میلادی محسوس است و تا اواخر شهریور در گاه شمار خورشیدی به دارازا می انجامد.

نکته مهم در خصوص تابستان گرامی داشت خورشید است. نور، آتش و گرما. تابستان تجلی روشنایی آگاهی است. هر چند لذت بردن از گرمای تابستان، تا حدود زیادی به مزاج و طبع فردی بستگی دارد اما هیچکس نمی تواند اثری را که تغییر فصل ها بر زندگی انسان می گذارد انکار کند. شما چه طبع گرم داشته باشید و چه طبع سرد، همیشه قادر به برقراری تعادل در مزاج خود خواهید بود. بنابراین نکاتی را که در ادامه می آیند از دست ندهید چراکه بینش بهتری نسبت به فصل تابستان به شما خواهند بخشید. باشد که تابستانی سرشار از انرژی و لذت در انتظارتان باشد.


هم اکنون بخوانید: “خورشید در مکاتب ماورایی


زنده ماندن در تابستان!

همچنان که گرمای هوا افزایش می یابد، انرژی های مردانه نیز در زمین افزایش می یابند. بر اساس آموزه های آیورودا، تابستان فصل مزاج پیتاست. پیتا مزاجی گرم و خشک و بیانگر ویژگی های تنش آوری مانند خشم، بی صبری، حسادت و… است. همچنین بالا رفتن دما، کیفیت های فیزیکی و روانی را نیز در ما دگرگون می کند. خستگی، بی حوصلگی و بی تابی می تواند گریبان گیرتان شود. از طرفی ممکن است دچار آفتاب سوختگی، جوش و آکنه و مشکلات گوارشی شوید. اما با تمامی اینها می توان کنار آمد.

در زمان های دور، انسان ها برای بقا تلاش می کردند و هدف از زندگی، زنده ماندن بود. طبیعت بزرگترین قاتل انسان بود و به هر نحوی قربانی می گرفت. انسان های بسیاری در گرمای تابستان و سرمای زمستان تلف می شدند. تجربه هزاران سال زندگی بر روی زمین، راه هایی را برای رو به رو شدن با خصایص کشنده طبیعت به انسان آموخته است.

امروزه دوام آوردن در برابر تابستان چندان کار دشواری نیست! احتمالا تصویری که اکنون شما از تابستان در ذهن خود دارید، دراز کشیدن در یک اتاق تاریک، یخ زدن در سرمای کولر و نوشیدن یک شربت خنک است. اگر اینطور است باید به شما بگویم که تابستان را رسما از دست می دهید. اما اگر با بالا رفتن دمای هوا، شور و انرژی شما نیز افزایش یافته است، باید بدانید راه های زیادی برای لذت بردن از این فصل داغ وجود دارد. ابتدا باید سعی کنید زنده بمانید! این یعنی نه تنها گرما و تابستان را تحمل کنید، بلکه بتوانید از آن لذت ببرید.


ورزش های تابستانی انجام دهید.

در یک ساعت نسبتا خنک (صبح یا عصر) از خانه بیرون بروید و زیر نور خورشید قدم بزنید. دقت کنید که در تابستان باید بیشتر از همیشه به صدای بدنتان گوش دهید. گرما می تواند شما را بیمار کند. بنابراین پیاده روی خود را طولانی نکنید؛ اما اینکار را روزانه یا دست کم چند روز در هفته تکرار کنید. 

پیاده روی، شنا و ورزش های هوازی در تابستان، شما را در تعادل با طبیعت نگاه می دارد. نور خورشید ویتامین D بدنتان را تامین خواهد کرد و در کلسیم سازی استخوان ها نیز اثر شایانی دارد. از طرفی نور آفتاب مسبب ترشح سرتونین و ملاتونین و در نتیجه عامل افزایش شادی و خلاقیت در شما خواهد بود. به سفر، گردش و پیک نیک بروید و تفریح کنید. خستگی کار و تلاش بهاری را با بازگشت به طبیعت بکر، از تن بزدایید. کوه نوردی در تابستان توصیه نمی شود، اما اگر امکان رفتن به ساحل را دارید، حتما از رطوبت دریا و تفریحات آبی بهره مند شوید. اگر به جنگل یا باغ می روید، میوه ها و گیاهان تابستانی از شما به گرمی استقبال خواهند کرد.


هیدراته و خنک باقی بمانید.

گرمای شدید تابستان، رطوبت را از زمین و از بدن های ما می رباید. بنابراین خوب است که مقدار اندکی به نمک مصرفی خود در تابستان بیفزایید تا نمکی که از راه تعریق از بدن دفع می شود را جبران کنید. نمک از خستگی شما نیز می کاهد. بدون آب زندگی ناممکن است. پس فراموش نکنید که روزانه 6 الی 8 لیوان آب نیز بنوشید. البته لازم میدانم از شما خواهش کنم که آب را بیهوده هدر ندهید و بحران آب در کشورمان را نیز جدی بگیرید. در بسیار از مناطق ایران آب شرب نیز بسختی در دسترس است.

از بهترین رژیم های غذایی برای تابستان، رژیم گیاهی و آبدار است. گیاهان برگ دار می توانند مکمل های خوبی برای پیتا مزاج ها باشند. نارگیل، خیار، طالبی، خربزه، هندوانه و سایر میوه های تابستانی، سلامت جسم و روح را در تابستان تضمین خواهند کرد. همچنین لبنیات تازه نظیر شیر، ماست و کره، پوستی شفاف و انرژی جسمانی مضاعف به شما خواهند بخشید. نوشیدنی های سنتی ایرانی مانند شربت خاکشیر، بیدمشک، تخم شربتی و آبمیوه های تازه و با رنگ های روشن، همگی مناسب تابستان هستند. در عوض سعی کنید از مصرف نوشیدنی های گرم، الکل، کافئین، غذاهای تند و انواع فلفل اجتناب نمایید.


مقاله مربوط: “ارتباط میان غذا و چاکراها _ رژیم غذایی مناسب هر چاکرا


استعمال روغن را نیز جزو امور واجب قرار دهید. از روغن نارگیل یا روغن های ترکیبی برای چرب کردن پوست بدن استفاده کنید. بعد از استحمام می توانید روغن را استعمال کنید. قبل از شنا نیز برای حفاظت از پوست در برابر کلر استخر یا نمک دریا، استعمال روغن مفید خواهد بود.

رایحه درمانی (آروماتراپی) نیز در این فصل به کارتان می آید. چوب صندل، اسطوخودوس، نعنا فلفلی و یا سدر همگی طبع سرد دارند. می توانید یکی از این گیاهان را انتخاب کنید. چند قطره از اسانس آن را روی شقیقه، بین دو ابرو، محل گلو، روی شکم، روی مچ هر دو دست و در محل عضله پرینه خود بچکانید. این عمل انرژی شما را در طول آن روز و حتی روزهای بعد متعادل می سازد.


تعادل میان ماه و خورشید

تابستان عامل افزایش انرژی های مردانه و جریان یافتن انرژی در کانال پینگالا است. به همین علت احتمال دارد در ساعاتی از روز دریابید که سوراخ چپ بینی تان اندکی گرفته است و از سمت راست تنفس می کنید. برای تعادل در احوالتان لازم است میان انرژی خورشید و ماه و در دو کانال پینگالا و آیدا تعادل برقرار شود.

بد نیست در این فصل تغییر اندکی در ساعات خوابتان ایجاد کنید و کمی از خواب بهاری خود بکاهید. شب ها می توانید بیشتر بیدار بمانید و تا خنک شدن زمین صبر کنید. شب های تابستان حال و هوای خیلی خوبی دارند؛ چراکه در طی روز، فقدان آرامش، خنکا و تاریکی شب احساس میشده و با فرارسیدن شب، عشق و آرامش در دلها دمیده خواهد شد. هنگام خواب به پهلوی راست خود دراز بکشید تا سوراخ چپ بینی تان یعنی کانال آیدا گشوده شود. کانال آیدا یا آیدا نادی بیانگر انرژی های ظریف و زنانه ماه است. این انرژی ها خنک کننده هستند و برای تجربه تابستانی آرام و عمیق، به جریان یافتن آنها نیاز دارید.


مقاله مربوط: “نادی ها _ کانال های جریان انرژی حیاتی


طلوع باشکوه تابستان را از دست ندهید. برای هزاران سال است که یوگی ها روز خود را با مراقبه هایی برای خورشید آغاز می کنند. یکی از این مراقبه ها سوریا ناماسکارا یا سلام بر خورشید است. در یوگا، سلام بر خورشید، مراقبه ای با یک سیکل کامل شامل 10 حرکت است و برای گرامی داشت و ادای احترام به خورشید در آغاز روز انجام می شود.
مراقبه دیگر سوریا تراتاکا است که یک تمرین قدرتمند شامل خیره شدن به خورشید است و می تواند انرژی آتش را در زندگی فرد به جریان درآورد. می توان تمرین تراتاکا را با شعله شمع نیز انجام داد.

مراقبه با مانترای گایاتری نیز برای گرامی داشت خورشید مناسب است. از اینجا می توانید به این مانترا گوش دهید.

همچنین می توان روزهای یکشنبه که روز خورشید است، به مراقبه با فرشته میکائیل پرداخت.


 اوشو می گوید: “اگر عظمت خورشید نتواند تو را به زانو بیفکند، چه چیز دیگری خواهد توانست.” خورشید منشاء حیات همه ماست. تابستان فصل خورشید است. از تابستان لذت ببرید و انرژی مضاعفی که این فصل به شما بخشیده را در جهت روشنی بکار بگیرید.


چگونه از انرژی خورشید استفاده کنیم؟
آیا می توان سنگ ها، کریستال ها و اشیاء را با انرژی خورشید شارژ کرد؟
مراسم خورشید چیست و چگونه انجام می شود؟
هم اکنون از راستمرد بخوانید:

هشت راه آسان برای استفاده از انرژی خورشید جهت افزایش شادی و تندرستی در زندگی

نوشته‌های مشابه

16 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید