تعریفی متفاوت از قانون کارما که تابحال نشنیده اید!

کارما…

شاید شما هم این اسم به گوشتان خورده باشد و احتمالاً نزدیک‌ترین تعبیری که از قانون کارما در ذهن دارید این است که هر کس تقاص یا نتیجه کاری را که کرده است، خواهید دید. مشابه همان شعر معروف مولان

این جهان کوه است و فعل ما ندا / سوی ما آید نداها را صدا

این تعریف هرچند تعریف درستی است اما به نوع خاصی از کارما که به کارمای کشاورزی معروف است، اشاره دارد.کارمای کشاورزی karma یعنی هر چه بکاری همان را درو می کنی. اما نوع دیگری از کارما نیز وجود دارد که به کارمای ذهنی یا درونی معروف است. در تعریف این کارما گفته می‌شود  هر کاری بکنیم، نتیجه‌اش نه به صورت بیرونی که به صورت درونی و ذهنی برای ما مشخص می‌شود و حوادث بیرونی بر اساس تقدیر، شانس و گردش ستارگان و… تعیین می شوند. مثلاً اگر کسی دیگران را فریب دهد و به آن‌ها دروغ بگوید بر اساس کارمای ذهنی، در درون خودش نسبت به همه آدم‌ها بی‌اعتماد می‌شود و این بی‌اعتمادی تا آخر عمر او را رنج می‌دهد و آسایش و شادی را بر او حرام می‌کند. در مقابل کسی که به دیگران خوبی می‌کند حتا اگر از بیرون زندگی‌اش با فرد اول تفاوت چندانی نداشته باشد یا با مشکلات زیادی روبرو باشد، اما از لحاظ درونی به خاطر کارمای خوبی که جمع کرده احساس سبکی و شادی فراوانی در خود می‌کند.

karma2“در تعریف این کارما گفته می شود که هر کاری بکنیم، نتیجه اش  نه به صورت بیرونی که به صورت درونی و ذهنی برای ما مشخص می شود.”

یک تمرین:

با فرض درست بودن کارمای ذهنی بیایید به خودمان نگاه کنیم ببینیم کجای دنیا ایستاده‌ایم؟ برای این کار سؤالات زیر را بخوانید و به آن‌ها خوب فکر کنید:

– آیا از لحاظ درونی احساس شادی و نشاط می کنید یا ناراحت و غمگین هستید؟

(اگر احساس رضایت می‌کنید یعنی راهتان درست است و نیاز به سؤال‌های بیشتری ندارید اما اگر احساس نارضایتی دارید سؤال بعدی را بخوانید.)

– به احساسات ناخوشایند خود فکر کنید. آیا می‌توانید تعیین کنید هر کدام از آنها کارمای کدام فکر یا عمل شما در گذشته است؟

– آیا امکان جبران مافات و پاک کردن کارماهای منفی که در گذشته ایجاد کرده‌اید برای شما وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است چه اقداماتی باید انجام دهید؟

(این اقدامات را روی کاغذ بیاورید و سعی کنید هر چند تا از آن‌ها را که ممکن است عملی کنید)

پس از طی مدت‌زمانی، مثلاً یک ماه، دوباره احساسات خود را بررسی کنید و نتایج را باهم مقایسه کنید.

جمع بندی:

هدف این مقاله نفی کارمای کشاورزی نیست. چه اینکه احتمالاً چنین کارمایی واقعاً وجود دارد (هرچند که شاید عمر یا ادراک ما برای دیدن نتیجه کارمای دیگران کافی نباشد.) بلکه منظور این مقاله این است که کارمای کشاورزی کارمایی کینه‌توزانه است و عایدی برای فرد ندارد و امکان واقعیت سنجی آن هم بسیار اندک است اما کارمای ذهنی خیلی ملموس و واقعی است و به‌راحتی می‌توان واقعیت و درستی آن را روی خود (یا کسانی که به‌خوبی می‌شناسیم) امتحان کرد.

در قسمت کامنت ها نظر و تجارب خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

https://rastmard.com/12503

نوشته‌های مشابه

42 دیدگاه

  1. چرا اذیت میکنین شما
    واقعا برا پیام گذاشتن باید همه دیدگاهها رو رد کنیم تا برسیم به اینجا
    لطفا برطرف کنین این قضیه رو
    کارما داره براتون

    و اما این مقاله، عالی هس
    من کارمای ذهنی رو پیش خودم، رشد درونی در نظر میگرفتم که هست الیته، ولی به اسم کارمای ذهنی خیلی شفافتر و دلچسب تره

  2. سلام و ممنون از مطلبتون
    کارمای کشاورزی به این اسم برام جالب بود و کارمای ذهنی
    در کل بنظرم میشه همون قانون جذب
    یعنی بهشت و جهنمت تو همین لحظه تو همین دنیاست و این خوبه ولی خیلی مسئولیت پذیری و تلاش بالایی میخواد
    بامید موفقیت همگیمون

دیدگاهتان را بنویسید