۴ موردی که باعث میشود از شما سواستفاده کنند!

همه ی ما گاهی در زندگی روزانه خود، نمک نشناسی دیده ایم، نادیده گرفته شده ایم و یا مورد بی احترامی قرار گرفته ایم. از همسر قدرنشناس گرفته تا فرزندان بی ملاحظه. درواقع این احساسات و بی اهمیت شمرده شدن ها یکی از مسائل بسیار معمول میباشد.

اما چه اتفاقی باعث میشود که هرکاری میکنیم و یا هر چقدر به دیگران بها میدهیم، همچنان  از ما سواستفاده کرده و بی ارزشمان میکنند؟

چه کار غلطی کرده ایم که بجای اینکه افرادی مهربان و قدرشناس را جذب کنیم، دورمان پر از افراد سواستفاده گر و نمک نشناس شده است؟

۴ دلیل برای بی اهمیت شمرده شدن و قدرنشناسی  شما

یکی از نشانه های معمول افراد بسیار مهربان و فداکار، همین نادیده گرفتن شدن و نمک نشناسی نسبت به آنهاست. افراد مهربان و مراقب همیشه از کمک به دیگران خوشحال شده و انگیزه میگیرند، اما این ویژگی باعث بروز ویژگی خودقربانی کننده در آنها نیز میگردد.

اگر احساس میکنید که در چرخه ای قرار دارید که از شما استفاده میشود و بعد هیچ بهایی هم به شما داده نمیشود؛ پس واجب است که افکار، احساسات و آموزه ها و زخم های دوران کودکی تان که این چرخه را همیشگی کرده، کند و کاو کنید.

در اینجا برخی دلایل رایج برای نادیده گرفتن شما را آورده ایم:

۱.شما حد و مرزهای ضعیفی برای خود در نظر گرفته اید.

ساخت یک خود قوی مسئله بسیار مهمی است. افرادی که حد و مرزهای ضعیفی برای خود دارند، اغلب با «نه گفتن» مشکل دارند، از اینکه افکار و نظراتی مخالف دیگران بدهند میترسند(که مبادا بدین خاطر طرد شوند)، و زمانی برای توجه به خودشان ندارند. همه اینها منجر به فرسودگی و بیماریهای روحی، قربانی شدن، و .. میشود.

خیلی از افراد درمورد ایگو دچار اشتباه شده اند و فکر میکنند که «غلبه بر ایگو یا نفس» یعنی «پاک کردن نفس بطور کامل». اما غلبه بر ایگو بمعنای پاک کردن آن نیست. بلکه ما تنها باید از وجود آن آگاه باشیم و نگذاریم که ما را دچار محدودیت کند.

برای وجود در این دنیا لازم است که نفسی سالم داشته باشیم. اگر مردم از شما استفاده میکنند، پس احتمالاً نفس ضعیف یا ناسالمی دارید.

دوای درد شما در این مورد این است که مدعی بودن را یاد بگیرید، به خودتان و چیزهایی که دارید ارزش دهید، و جدای از بقیه، وقت بیشتری را به کشف و توجه به خودتان نیز اختصاص دهید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقاله مرتبط: حد و حدودهای شخصی /۱۸ نشانه از اینکه شما حد و حدودی برای خود قائل نیستید+راهکار

______________________________________________________________________

۲.نیازهای خود را بطور شفاف برای دیگران بیان نکرده اید.

اغلب ما در روابط دچار این اشتباه شده و فکر میکنیم دیگران میتوانند ذهن ما را بخوانند. بهتر است این را بدانید که همه مانند شما فکر نمیکنند. اگر احساس نادیده گرفتن شدن میکنید، یا از شما سواستفاده می شود، پس شاید بهتر باشد که با اطرافیانتان بنشینید و نیازهای خود را بطور شفاف بیان کنید.

زمانیکه یادبگیرید که نیازهای خود را بیان کنید، احساس قدرت خواهید کرد. بیان نیازها همچنین میتواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام افراد در زندگیتان  همراه سالم و کدام ناسالم اند. برای مثال اگر به بیان نیازهایتان بپردازید و شخص مقابل اظهار پشیمانی کرده و عذرخواهی کند، مشخص میشود که آن فرد واقعاً از این نادیده گرفته شدن شما آگاه نبوده. و متقابلاً اگر سفره دلتان را باز کرده و با بیتفاوتی یا تمسخر روبرو شوید، میتوانید مطمئن باشید که آن شخص کلاً به شما اهمیتی نمیدهد.

۳.فکرمیکنید که ارزشتان از خدمت به دیگران می آید.

خوب این تفکر و باوریست که احتمالاً از کودکی در شما نهادینه شده. بعبارت دیگر فکر میکنید که ارزش شما ارتباط مستقیم به قربانی کردنتان برای دیگران دارد.

متاسفانه این باور غلط منجر به عزت نفسی ضعیف و بسیار شکننده، استرس و حتی کنترل کردن دیگران برای داشتن احساس بهتر نسبت به خودتان میشود. در این شرایط شما این خدمت رسانی ها را از صمیم قلبتان انجام نمیدهید، بلکه اینکارها را با قلب زخمی میکنید که محتاج توجه و تقدیر از دیگران است. بدون این تقدیر و توجه، احساس بی ارزشی، نادیده گرفته شدن و مهم نبودن میکنید.

شما زمانی احساس نادیده گرفته شدن میکنید که باور داشته باشید ارزشتان از بقیه می آید و ذاتی نیست.

دوای درد شما این است که متوجه شوید؛ برای دوست داشتنی و یا با ارزش بودن لازم نیست هیچ کاری انجام دهید. شما بطور ذاتی دوست داشتنی و با ارزشید.

برای این منظور میتوانید عشق ورزی به خود را تمرین کنید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

♦️بسته ویژه جذب عشق حقیقی و نگهداشتن آن در زندگی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۴. شما همان عشقی را جذب میکنید که فکر میکنید لیاقتش را دارید.

این یک حقیقت روانشناسی است. وقتی که از اعماق وجودتان احساس میکنید که ارزش عشق واقعی را ندارید، به همان افرادی جذب میشوید که از شما سواستفاده میکنند. چرا که درواقع دارند از باور ناخودآگاه شما یعنی«من به اندازه کافی خوب نیستم»، حمایت میکنند.

احساس نادیده گرفته شدن، یا مورد سواستفاده قرار گرفتن، یک حس خودآگاهی است که دارد برای کمک فریاد میزند. در سطح هوشیار شما متوجه میشوید که دارید مورد سواستفاده قرار میگیرید، اما در سطح ناخودآگاهتان این چیزی است که فکر میکنید لیاقتش را دارید. چرا که حس میکنید لیاقت نادیده گرفته شدن را دارید، چون ارزشی ندارید. و بدین صورت است که در چرخه ای از جذب مداوم افراد بد در زندگی تان گرفتار میشوید.

چه کار میتوانید بکنید؟ بهترین دوا برای درد شما این است که باورها و زخم های عمیق خود را کشف کنید. بدین منظور باید که عمیقاً الگوهای فکری و تجارب قبلی در زندگیتان را که ممکن است با این باور مخرب شما ارتباطی داشته باشد؛ مورد بررسی قرار دهید.

منبع:lonerwolf.com/taken-for-granted

نوشته‌های مشابه

33 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید