مزارع ارگانیک قابل حمل، برطرف کننده گرسنگی در جهان

یک آکواپونیک به وسعت ۳متر مربع می تواند غذای یک نفر بزرگسال را تا آخر عمر تامین کند.

آکواپونیک Aquaponic نوعی مزرعه است که با ترکیبی از دو روش متفاوت، آب و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را تامین می کند. در این مزرعه ماهی های آب های گرم مانند تیلاپیا در مخزنی از آب گرم پرورش می یابند که انواع گیاهان نیز درون همان آب به صورت کاملا ارگانیک رشد می کنند.

در حقیقت ماهی ها مواد مغذی و باکتری های تثبیت کننده نیتروژن را برای گیاهان فراهم می آورند که موجب رشد سریعتر و سالم تر گیاهان نسبت به روش های سنتی می شود. در این سیستم فوق العاده با صرف فضایی کوچک، مقدار کمی آب و زمان کمی در طول روز برای نگهداری، بازدهی بالایی حاصل می گردد. این روش از دیرباز توسط بسیاری از تمدن ها مانند چین اجرا می شده و امروزه با کمک تکنولوژی مدرن کارآمدتر نیز خواهد بود.

نیاز به توسعه روش هایی از این قبیل با توجه به نرخ بالای جمعیت، کاهش بارندگی و افت کیفیت خاک در بسیاری از مناطق دنیا محسوس است. بعلاوه میزان چشمگیر آلاینده ها در خاک و آب مورد استفاده در مزارع و نیز مصرف کنترل نشده کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی موجب افزایش تمایل بسیاری از مردم برای خودکفایی و استقبال از چنین روش هایی شده است.

diagram-pfas

در این شکل شیوه عملکرد این سیستم به خوبی قابل مشاهده می باشد. آب داخل مخزن ماهی ها توسط پمپ های بادی به داخل محیط کشت گیاهان پمپ شده و مقداری از این آب به داخل خاک نفوذ کرده و باقی آن دوباره به مخزن باز می گردد. برای جبران آب مصرف شده نیز مقداری آب بطور منظم به داخل مخزن اضافه می شود.

empty-gravel-colle-1024x768

یک آکواپونیک ۴۰ متر مربعی قبل از کشت

gtt-40-days-with-colle-1024x768

گیاهان کشت داده شده بعد از ۴۰ روز

bokchoy2-270x300

 

نوشته‌های مشابه

14 دیدگاه

  1. بسیار عالی چه روش ساده و کار آمدی به همراه بازدهی بیشتر و محصولات بدون کودهای شیمیایی و کاملا ارگانیک خیلی خوبه.
    من با روش های کشت بدون خاک (هیدروپونیک) در محیط گلخانه آشنایی کامل دارم و هزینه هاش بسیار سنگینه به خاطر لامپ های یو وی (u v) و لوازم برقی الکترونیکی و باکس ها و غیره در ضمن محصولات گیاهی هم غیر ارگانیک می باشد در مقایسه با این روش که کاملا طبیعی و کم هزینه است به صرفه است بسیار متفاوت.

دیدگاهتان را بنویسید