|

ماز (هزارتو): راز سفر ما در این زندگی+کلیپ تصویری از مراقبه ماز

زندگی شما سفری مقدس است که حول تغییر، رشد، اکتشاف، حرکت، تحول و گسترش مداوم بینش تان از آینده می گردد. وسیع کردن روحتان، آموختن اینکه عمیقا و بوضوح ببینید و به شهودتان گوش فرا دهید و در هر قدم مسیر گام های شجاعانه ای بردارید. شما بروی مسیر درست قرار دارید، همینجا و همین حالا، و از اینجا فقط می توانید به پیش بروید، به قصه زندگی تان شکل دهید و آنرا سرشار از داستان های فتح قهرمانانه، شفا و شهامت، زیبایی، خرد، قدرت، شرافت و عشق کنید.

کارولین آدامز

همه ما بروی مسیر هستیم و دقیقا آنجایی قرار داریم که نیاز داریم، باشیم. ماز مدل کوچک شده ای از این مسیر است.


آشنایی با مراقبه و مزایای علمی و عملی آن را بخوانید.


ماز یک سمبل قدیمی است که با تمامیت ارتباط دارد. این سمبل، استعاره دایره و مارپیچ را در مسیری پیچ در پیچ اما هدفمند ترکیب می کند. ماز نمایانگر سفر ما به مرکز وجودمان در جستجوی خدا و سپس بازگشت به دنیای بیرونی است. از زمان های بسیار دور هزارتو ابزاری برای مراقبه و دعا بوده است.labyrnith

هزارتو یک کهن الگوست که می توانیم با آن یک ارتباط مستقیم برقرار کنیم. می توانیم درونش راه برویم، درست شبیه استعاره ای از سفر زندگی. هزارتو نمادی است که یک مکان مقدس ایجاد می کند، و ما را از نفس (ایگو) خودمان دور می کند و به سمت چیزی که درونمان است می برد.

هزارتوهای باستانی اغلب یا هزارتوهای پازل گونه مدرن اشتباه گرفته میشوند. هنگامی که اغلب آدمها اسم ماز را می شوند یاد پازل های مدرن می افتند اما این پازل ها ماز نیستند. این پازل ها برای حل یک معما ساخته شده اند. در آنها راههای انحرافی، و پیچش ها و بن بست هایی وجود دارد که شما را گمراه کند. حل کردن مازهای مدرن یک کار مرتبط به بخش چپ مغز (بخش منطقی) است و نیازمند تحلیل و برنامه ریزی تا در نهایت بتوانید راه درست را به بیرون ماز پیدا کنید.

اما در هزارتوهای باستانی تنها یک راه وجود دارد. هزارتوهای باستانی تک مسیری هستند، همان راهی که از آن وارد می شوید درست همان راهی است که باید از آن خارج شوید. هیچ بن بستی وجود ندارد. مسیر در واقعی راهی دایره وار است که در نهایت به مرکز می رسد و دوباره از همانجا به بیرون بر میگردد.labyrnith4-1

هزارتوی باستانی مربوط به نیم کره راست است که مربوط به شهود، خلاقیت و استعاره است. در هزارتوی مدرن شما باید مدام دست به انتخاب بزنید و برای پیدا کردن راه به سمت مرکز باید مسائلی که بر سر راهتان هست را حل کنید. اما در هزارتوی باستانی تنها یک انتخاب وجود دارد. و آن انتخاب این است که آیا به درون ماز پا بگذاریم یا نه. ذهنی پذیراتر و منفعل تر مورد نیاز است. انتخاب این است که آیا می خواهیم مسیری معنوی را بپیماییم یا نه.

در اساسی ترین حالت ماز استعاره ایست از سفر به مرکز عمقترین بخش وجود و سپس بازگشت دوباره به دنیای بیرون با درکی وسیعتر که حاصل دانستن این موضوع است که چه کسی هستیم.

چطور یک هزارتو رسم کنیم:

انواع مختلفی از هرازتو وجود دارد اما شکلی که در زیر میبینید معروف به ماز کلاسیک می باشد که بروی سنگ نوشته های باستانی و مکان های مذهبی نیز یافت می شود. طریقی رسم آن را میتوانید از گیف زیر بیاموزید(اگه گیف نمایش داده نشد بروی آن کلیک کنید):

labyrnith-draw

ماز در ادیان:

در زمان های باستانی مازهای زیادی بروی سنگ نوشته پیدا شده که به همان معنای سفر روح به سمت درون بوده است. همچنین در قرون وسطی نیز این علاقه به ماز دوباره زنده شد و در کلیساهای بسیاری مازی بر کف کلیسا رسم شده بود که افرادی که وارد کلیسا می شدند ابتدا از درون این ماز عبور میکردند تا ذهنشان خاموش شود سپس شروع به دعا و سایر اعمال مذهبی میکردند. یکی از معروف ترین مازهای قرون وسطی ماز در کلیسای شارتر در نزدیکی پاریس است. این ماز در ۱۲۰۰ پس از میلاد مسیح ساخته شده است.

chartres-cathedral-labyrnith-2در آن زمان این ماز به معنای سفری زیارتی برای اظهار توبه و بخشش گناهان بود. سفری زیارتی با این امید که زائر به خداوند نزدیکتر شود. حتا زمانی که به عنوان سفر زیارتی برای توبه استفاده می شود اغلب زائرین بروی زانوهای خود مسیر را می پیمودند. گاهی اوقات ماز ۱۱ دایره ای را به جای سفر زیارتی واقعی به بین المقدس به کار می بردند. که دقیقا همین نام راه بین المقدس را نیز بر آن گذاشته بودند.

در راه رفتن درون ماز کلیسای شارتر، راه رونده در مسیری پیچ در پیچ هر چهار ربع دایره را چندین بار پیش از رسیدن به مقصد طی می کرد. انتظاری عظیم در او بوجود می آمد. در مرکز یک طرح گل قرار داشت که نمادی از روشنیدگی و اشراق بود.

مراسم های ماز:

مراسم و آیین، اعمال نمادینی است که انرژی آزاد می کند، دنیای ما را غنی تر می سازد و ما را در ارتباط با بخش های عمیق تر روح و روانمان قرار می دهد. با انجام مراسم ها میتوانید چیزی که به صورت عقلی و ذهنی دریافته اند را درونی کنید و آن را به بخشی از ساختار روانی خود تبدیل کنید. در زیر چند مراسم ساده برای تجربه عمیق تر ماز آورده شده.

  1. ساختن یک ماز در ابعاد واقعی و راه رفتن در آن

ابتدا یک مکان صاف و مسطح بدور از شلوغی و مزاحمت های احتمالی دیگران پیدا کنید. سپس آنجا را از سنگ و چوب و سایر اشیا اضافی کاملا پاک کنید. ابتدا با استفاده از سنگ های کوچک یا تکه چوب های باریک و طرحی که در بالاتر آموختید، طرح اصلی ماز خود را بریزید سپس با سنگ های بزرگتر ماز واقعی را شکل دهید. دقت کنید تمام مسیر درون ماز یک اندازه و به حدی باشد که یک نفر بتواند در آن قدم بزند.

با آرامش و مراقبه و وضعیتی از پذیرش و رهایی وارد ماز شوید و آرام آرام گام بردارید تا به مرکز ماز برسید، هنگامی که به مرکز رسیدید میتوانید قدری درنگ کنید و به دعا بپردازید. سپس آرام بلند شوید و همه راه را بازگردید.

این تمرین بهتر است چند نفری انجام شود.

در صورتی که مازی ساختید و درون آن راه رفتید حتما فیلم خود را برای راستمرد بفرستید تا در وبسایت قرار دهیم. چرا که گفته شده نگاه کردن به راه رفتن دیگران در ماز هم می تواند برای روح ما اثر شفابخش داشته باشد.

  1. یک ماز کوچک بسازید و با انگشتتان در آن راه بروید

از یک ماز کوچک پرینت بگیرید و با استفاده از انگشتتان با همان توجه و پذیرشی که در بالا گفته شد بروی مسیرهای آن حرکت کنید تا به مرکز برسید. می توانید این کا را چند بار انجام دهید. این برای کسانی مناسب است که امکان سفر به طبیعت و ساختن ماز برای آنها فراهم نیست اما باز دوست دارن با آیین ماز با بخش عمیق تر درونشان ارتباط بگیرند. در مورد تجربه تان چیز بنویسید یا با انرژی بدست آمده از آن چیزی خلق کنید، ولو یک غذای ساده یا یک کاردستی ابتدایی. بگذارید این انرژی در زندگی تان شکل فیزیکی به خودش بگیرد

  1. راه رفتن شادمانه در ماز

هر چند به صورت سنتی در مازها با آرامش و سکوت گام بر میدارند اما می توانید راه رفتن در ماز را با موسیقی و رقص و شادی هم همراه کنید. این به روان ناخودآگاه شما نشان می دهد که نباید مسیر زندگی را خیلی هم جدی بگیرد و همیشه فرصتی برای شادی و موسیقی هم هست و به عبارت بهتر هدف پیمودن راه است و نه رسیدن به مقصد.

  1. رنگ کردن ماز

یک ماز را پرینت بگیرید و شروع کنید مسیرهای آن را از بیرون به سمت مرکز رنگ کردن. این کار به شما آرامش میدهد و کمک میکند با ماز و به تبع آن روحتان بهتر ارتباط بگیرید.

  1. حرکت انگشتان بروی ماز به همراه اسامی

این تمرین درست مثل تمرین شما ۲ می باشد با این تفاوت که یک سری از صفاتی که در سایه شماست و می دانید جلوی رد معنوی شما را گرفته در قسمت پایین سمت چپ و یک سری صفات که فکر میکنید اگر آن را دارا باشید در مسیر رشد مادی و معنوی خیلی سریعتر پیش می روید را در بالا سمت راست بنویسید (شبیه شکل زیر) سپس با انگشتتان از روی ماز راه بروید و هر وقت از روی یکی از این واژگان رد می شوید قدری تامل کنید اگر آن صفت مثبت بود ببینید که از طریق انگشتتان وارد شما می شود و اگر منفی بود ببینید که آن  را رها می کنید و با رها کردن هر صفت سبکتر میشود و برای ملاقات با خدا در مرکز آماده تر می شوید. نمونه از این ماز را در شکل زیر میبینید..

maze-hand drawn-2

نتیجه گیری:

مازها همواره همراه بشر بوده اند و به چیزی عمیق در درون اون اشاره می کرده اند. اینکه تصمیم بگیرید مازی برای خود بسازید و با آن مراقبه کنید یا نه تصمیم خودتان است اما مسلما با آگاه شدن به معنای پنهانی ماز و درونی کردن آن تغییرات عمیقی در شما حاصل خواهد شد و دیگر هیچ گاه به سفر زندگی آنطور که در گذشته نگاه می کردید، نگاه نخواهد کرد.

آیا آماده اید سفر خود را به درون ماز آغاز کنید؟

اگر مراقبه ماز را انجام دادید لطفا عکس و فیلم و تجربه خود در این مورد را با سایرین نیز به اشتراک گذارید.

نوشته‌های مشابه

26 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید