فواید و مضرات بیداری کندالینی چیست

فواید و خطرات کندالینی یوگا چیست؟

در این مقاله، سادگورو به شما می آموزد که کندالینی یوگا چه جنبه های خوب و بدی دارد. هم چنین او به بررسی این که چگونه باید به این فرایند درونی قدرتمند با حداکثر مسئولیت و احترام نزدیک شد، می پردازد.

سادگورو به ما می گوید که کندالینی چه چیزی است و فرآیند کندالینی یوگا را برای ما توضیح می دهد.

در فرهنگ یوگا، مار نماد کندالینی است، یعنی انرژی آشکارنشده ای که درون شما وجود دارد. فرآیند کندالینی به گونه ای است که هنگام خفتگی این انرژی حتی متوجه وجود داشتن آن هم نمی شوید. اما هنگامی که جنبش پیدا می کند، انرژی عظیمی را درون خودتان احساس خواهید کرد. تا زمانی که این مار حرکت نکرده فکر می کنید که اصلا وجود ندارد. به همین خاطر کندالینی به مار تشبیه شده است زیرا تا زمانی که یک مار جایی چنبره زده باشد، سخت است که بتوانید متوجه آن شوید. بدین ترتیب تا زمانی که این انرژی چنبره زده شده حرکت نکند، نمی توانید مشاهده اش کنید. اگر کندالینی شما بیدار شود، بسیاری از چیزهای معجزه مانندی که اعتقادی به آن ها نداشتید درون شما به وقوع می پیوندند. رهاسازی سطح کاملا تازه ای از انرژی آغاز شده و بدن و تقریبا همه چیز برای شما متفاوت خواهد شد.

کندالینی و ادراک

سطوح بالای انرژی همان سطوح متعالی ادراک است. تمام سیستم یوگی ها تنها به منظور افزایش ادراک شما تنظیم شده است. یک فرآیند معنوی در اصل به معنای افزایش درک شماست، زیرا شما تنها چیزی را که از آن آگاهی دارید، درک می کنید. این دلیل نمادپردازی شیوا و یک مار است. چنین چیزی نشان می دهد که انرژی به اوج خودش رسیده است. انرژی های او به راس سرش رسیده و چشم سوم او باز شده است.

کندالینی و چشم سوم

چشم سوم به این معنی نیست که پیشانی تان شکافته شود و چیزی از آن بیرون آید. بلکه چشم سوم به معنای ابعاد دیگری از ادراک است که به روی شما گشوده می شود. دو چشم معمولی شما تنها آن چیزهایی را می بینند که فیزیکی هستند. اگر دست هایم را بر روی آن ها قرار دهم دیگر قادر نیستم چیزی ببینم. اکنون آن ها را محدود کرده ام. اگر چشم سوم گشوده شود، می توانید به درون خودتان خیره شوید و به طرز کاملا متفاوتی به زندگی و حیات نگاه کنید و اینگونه هر چه را که بتوان درک کرد، به درکش خواهید پرداخت.


سری مقالات جامع چشم سوم را از اینجا بخوانید:

چشم سوم چیست؟ چگونه باز میشود؟ چه مراحلی را باید طی کرد؟

آشنایی با چشم سوم و کارکرد آن

۱۴ نشانه ی باز شدن چشم سوم

۴ نشانه ی تحریک بیش از حد چشم سوم

تاثیرات مخرب فلوراید بر چشم سوم

نکاتی برای تقویت چشم سوم


کندالینی یوگا: نخستین آماده سازی

امروزه، تعداد بسیاری از مقالات و کتاب های یوگا با اینکه چیزی در مورد کندالینی یوگا نمی دانند در مورد آن صحبت

کندالینی

کرده و فوایدش را مطرح می کنند. ما حتی قبل از این که واژه ی کندالینی را به زبان آوریم، برای اندکی حسی از احترام و تکریم را درون خودمان برانگیخته و سپس نام کندالینی را به زبان می آوریم زیرا عظمت بسیاری درون این کلمه نهفته است. اگر می خواهید کندالینی را بیدار کنید، آمادگی لازم جسمی، ذهنی و احساسی برای شما واجب است، زیرا اگر این انرژی را به سیستمی که برای چنین ولتاژ و یا سطحی از انرژی آماده نیست پمپ کنید، فیوزتان می پرد و سیستم تان خاموش خواهد شد. افراد بسیاری نزد من می آیند که تعادل روانی  و توانایی های فیزیکی شان را از دست داده اند زیرا سعی کرده بودند که به طی فرآیند کندالینی یوگا بدون یک مشاور و یا راهنمایی لازم مشغول شوند. اگر اتمسفر حمایت کننده ای برای شما وجود نداشته باشد، بیداری کندالینی می تواند غیر مسئولانه و خطرناک باشد.


کندالینی یوگا خطرناک ترین شکل است (خطرات کندالینی)

کندالینی یوگا به خودی خودش، خطرناک ترین فرم یوگا است. من واژه ی خطرناک را به کار می برم زیرا کندالینی یوگا بسیار قدرتمند است. آنچه که نیرومند است همیشه قوی هم خواهد بود و اگر به طور نادرست با آن رفتار شود خطرناک هم می شود.

به عنوان مثال، انواع مختلفی از روش های تولید نیروی برق وجود دارد. یکی از روش های تولید برق از طریق راکتورهای هسته ای است. این موثرترین راهی است که اکنون برای تولید انرژی برق می شناسیم ولی در عین حال، خطرناک ترین هم هست. مگر نه؟ اگر همه چیز درست پیش رود، این آسان ترین و بهترین راه برای تولید انرژی در سطح کره ی زمین خواهد بود. اما اگر امور درست پیش نروند، به گونه ای غلط اتفاق می افتند که صدمات زیادی را به بار خواهند آورد.

همین مورد هم در مورد کندالینی یوگا صدق می کند. کندالینی یوگا قوی ترین و در عین حال خطرناک ترین فرم یوگا است. بدون آمادگی لازم، بدون ثبات، بدون راهنمایی و نظارت یک متخصص، هیچ کس نباید به آن نزدیک شود. اما مشکل ما کتاب هایی است که هر روز در این باره نوشته می شوند و افراد بی مسئولیتی که تاسیس وبسایت و فعالیت در شبکه های اجتماعی آموزش های غلطی را به نام کندالینی به خورد افراد می دهند. کندالینی اگر زیر نظر استاد و با آموزش درست بیدار شود هیچ خطری ندارد اما شوخی بردار هست نیست. پس اگر در کانالهای تلگرامی یا وبسایتهایی هستید که ادعای آموزش کندالینی به گونه ای غیر صحیح را دارد همین حالا از آنها خارج شوید و با این کار سلامت روحی و روانی خودتان را تضمین کنید.

پس همانطور که گفتم، اگر اتمسفر حمایت کننده ای برای شما وجود نداشته باشد، بیداری کندالینی می تواند غیرمسئولانه و خطرناک باشد. پس با آگاهی از خطرات کندالینی در این راه گام بگذارید.

در روش های یوگای کلاسیک، نوعی از یوگا وجود دارد که ما آن را به افرادی آموزش می دهیم که میخواهند یک زندگی عادی در کنار خانواده شان داشته باشند به این سبک کریا می گویند که نیروهای درونی را خیلی نرم و آرام بیدار میکند. اما کوندالینی از نوع دیگریست که مخصوص افراد جدی و مصمم است. ما هیچ وقت نوع دوم را به یک فرد معمولی آموزش نمی دهیم. این یک یوگای قدرتمند و خاص است اما به یک سطح خاصی از نظم و انضباط و تمرکز نیاز دارد که زندگی عادی و تمرین نامنظم و بی انگیزه براش مناسب نیست. و اگر شما وارد سیستم کندالینی شوید و یک روز خیلی تمرین کنید اما چند روز کار را رها کنید فقط زندگی و سیستم انرژی خودتان را خراب می کنید.

این حرف به این معنی نیست که کندالینی یوگا اشتباه است یا مشکلی دارد بلکه این یوگا، یک فرآیند خارق العاده است اما نیاز دارد تا به درستی انجام گیرد زیرا این انرژی نیاز به هدایت شدن داشته و از خود اختیاری ندارد. شما می توانید با آن زندگی بسازید و یا با آن زندگی را از بین ببرید. انرژی الکتریسیته دنیای ما را می سازد. اما اگر انگشت تان را داخل پریز برق فرو ببرید خودتان می دانید که چه اتفاقی برایتان می افتد. انرژی احتیاط نمی کند، بلکه همان طوری است که از آن استفاده می کنید. کندالینی هم همین گونه است. شما هم اکنون از آن استفاده می کنید اما از کمترین حالت انرژی آن. اگر مقدار آن را افزایش دهید، پای خود را از محدودیت هایی که هم اینک برای شما تعیین شده اند فراتر می گذارید.

کندالینی یوگا: علم شکست محدودیت ها

هدف همه یوگاها همان است که کندالینی یوگاست. در حقیقت تمامی زندگی به سمت این جهت در حال حرکت است. در برخی از موارد انسان ها می خواهند به گونه ای متفاوت از زمان حال خودشان به تجربه ی زندگی بپردازند. یکی می خواهند آواز بخواند، دیگری می خواهد برقصد، یکی دیگری می خواهد مشروبات الکلی مصرف کند و یکی دیگر هم می خواهد به عبادت مشغول شود. به نظر شما، چرا مردم به چنین کارهایی دست می زنند؟ آن ها می خواهند بطور جدی تری زندگی را تجربه کنند. همه می خواهند کندالینی شان را بیدار کنند اما به طور تصادفی این کار را انجام می دهند. اما هنگامی که با رویکردی علمی به بیداری کندالینی نزدیک شوید، این روش و رویکرد شما دیگر تصادفی نبوده و یوگا نام خواهد گرفت.


همراهان گرامی راستمرد می توانند سری مقالات جامع کندالینی را از لینک های زیر دنبال کنند:

کندالینی یوگا چیست و فواید آن کدام است؟

۶۸ نشانه بیداری کندالینی

بیداری کندالینی به چه فرآیندی گفته میشود؟ (همراه با کلیپ تصویری)

لحظه رسیدن به اشراق یا بیداری کندالینی

نوشته‌های مشابه

18 دیدگاه

  1. سلام. جناب استاد حال با این توضیحات اگر بخواهیم کندالینی کار کنیم آیا با خرید این دوره میتونیم درست این کارو انجام بدیم یا اینکه میبایست تحت نظر استاد بصورت حضوری قرار بگیریم؟
    و آیا در شیراز استادی هست که مورد تایید حضرتعالی باشه؟
    اگه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

  2. با تشکر. عالی. مطلب بسیار جالبی است که مثالش در فارسی اینست که “با دم شیر بازی نکنید” ولی اگر می خواهیم به این مبحث ورود کنیم بایستی دروس ان را از پایه و با یک استاد و راهنما بگذرانیم. گاهی احساس می کنم دوستانی از روی کنجکاوی می خواهند با کندالینی اشنا شوند بیداری انرژی کندالینی فراتر از انچیزی است که ما تصور می کنیم از شما انسانی دیگر می سازد تفکر, تحلیل, جهان بینی و در نتیجه شخصیت ما تغییر می یابد افکار خودخواهانه و بی ارزش از ذهن دور می شوند. انسان به ارزش زندگی پی می برد و باصلح, مهربانی, عشق, صداقت, و کلمات و معانی که فقط تعریفی از انها داشتیم, در عمل اشنا می شویم. بازگشایی چشم سوم به ما قدرتی می دهد که همه پیامهای اطرافت را از دل هر اتفاقی, به روشنی دریافت کنی در واقع اگر این مسیر را با اگاهی وزیر نظر یک استاد با تکرار و تمرین و پشتکار و از همه مهمتر نظم, کار کنیم بدون تردید به “مخزن الاسرار” وصل می شویم دیگر دشمن و جنگ و ترس, ناپدید می شوند و… برای همین است که استاد کاظم پور می فرمایند برای اهل معرفت نام بردن از “کندالینی” هم حرمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید