چطور در حین رخدادهای بد سپاس گذار باشیم – درسی کوتاه از کاترین پاندر

چطور در حین رخدادهای بد سپاس گذار باشیم – درسی کوتاه از کاترین پاندر

در ادامه درس قبلی در مورد سپاس گذار بودن و ثبت رخدادهای مثبت به صورت هفتگی، حالا شاید این سوال پیش بیایید که اگر رخداد مثبتی در زندگی ما رخ نداد یا حوادث بدی پیش رو داشتیم، چطور می توانیم همچنان سپاس گذارباشیم. این مقاله به این موضوع اختصاص دارد.

دقت کنید که بسیاری از ناخوشی های جسمانی و بیشتر ناراحتی های ذهنی و گره هایی که در زندگی تجربه میکنید به خاطر نفرت و انزجار بوجود می آید. پس بسیار مهم است که بتوانیم بر این احساس ناخوشایند درونی غلبه کنیم.

سپاس گذار

شما نمی توانید همزمان در خودتان احساس سپاس گذار بودن و قدرشناسی و انزجار را نگه دارید. پس هرگاه به علت توهین، آزار یا دلسردی احساس انزجار کردید، تعمدا به چیزی بیندیشید که از بابت آن سپاس گذار هستید و از این طریق مسیر احساستان را عوض کنید . با این کار در می یابید که بابت تجربه یی که قبلا در شما احساس بدی ایجاد کرده بود نیز می توانید سپاسگزار باشید. چرا که آن تجربه همچون سنگ محکی بود که باعث شد حس سپاس گذار بودن و قدرشناسی در شما بیش از پیش پرورش یابد.

مسایل و مشکلات و تجربه های دشوارتان را بستایید . هر تجربه یی که سبب شود به موهبت ژرف تری دست یابید باید ستوده شود. هر اندوه و ناکامی و تجربه دشوار می کوشد شما را به سوی فهم و ادراکی عظیم تر هدایت کند؛ تا سرانجام به شیوه موثرتری و کاملتری از زیستن دست یابید. از این رو تجربه های دشوار نیز باید ستوده شوند.


همین حالا تماشا کنید: “هایکو و استاد ذن باشو، قدردانی از لحظه گذرای حال در مکتب ذن (کلیپ تصویری)


تجربه های دشوار برکت هستند هرچند که در جامه ی سختی و مصیبت به سوی ما می آیند.

عارفی می گوید : “اگر چشم دل می گشودیم، نور درخشنده تجربه های تاریک خویش را می دیدیم.”

تقدیر و تحسین نوعی ستایش است و بر سلامت انسان می افزاید اما توصیف بدی ها با توجه به آنچه که دوست ندارید و مورد علاقه تان نیست، مسئله را بزرگتر و اهمیت مشکل را صد چندان می کند. در نتیجه به آن قدرتی منفی می دهد که خودتان باید واکنش آن را تاب آورید .

نفرت و انزجار، ایرادگیری و انتقاد، سرزنش و ملامت، خشم و میل به تسویه حساب کردن یا دیدن اینکه دیگری به مجازات اعمالش رسیده یا آزار دیده است، جملگی جان را می فرسایند و سلامت انسان را می ربایند. اگر عفو و بخشایش را به صورت عادتی روزانه در خود پرورش دهید، پی می برید که کاری بسیار آسان و دلپذیر و موثر است . مادامی که صمیمانه به عفو و بخشایش نپردازید شفای کامل انجام نمی پذیرد .


منبع: کتاب قانون شفا اثر کاترین پاندر

برای اطلاعات بیشتر همین طور مقاله زیر را مطالعه کنید:

https://rastmard.com/11922

نوشته‌های مشابه

14 دیدگاه

  1. درود
    خیلی طول کشید تا من به خودم یاد بدم به محض اینکه اتفاق ناخوشایندی برام افتاد
    با تکرار جمله این ماجرا قراره چه درسی به من بده ؟
    سعی کنم دلیل خوشایندی که پس ماجراست رو کنکاش کنم و بعد بگم به خودم که حالا که فهمیدم درسم چیه
    دیگه تکرار نمیشه برام و بعد احساس خیلی خوبی پیدا کنم
    البته هنوزم در حال تمرینم و اگر مواظب نباشم از مسیر خارج میشم

  2. خیلی زیبا بود
    بخشش خصلت شاه مردان است
    من در زندگی یاد گرفتم خوبی کنم وتوقع نداشته باشم
    بدی دیدم ببخشم و از خدا بخام تا او را به راه راست هدایت کنه
    خدا خیلی بخشندس اگر ما به اندازه یه قدم ببخشیم خدا برای ما صد قدم حساب میکنه
    پس ببخشیم حتی اگر طرف مقصر هست و شما هیچی مقصر هم نباشی ببخش تا چراغ دلت روشن بشه و نزدیکتر به خدا بشی

  3. با سلام و تشکر
    من همیشه میگم می بخشم اما می سپارم بخدا، ای خدا خودت جواب بدی و دل شکستگی که به من داده، رو بده ای خدا دوست دارم پاسخت رو ببینم و رهاش می کنم، و جالبه که معجزه می کنه و دیر یا زود پاسخش رو می ببینم و برای همین همیشه سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید