|

آشفتگی حواس و درمان آن در چند دقیقه!

آشفتگی حواس و درمان آن در چند دقیقه!

Stress and confusionآیا حفظ تمرکز برایتان دشوار است؟

شما تنها نیستید… تقریبا تمام ساکنان زمین در قرن ۲۱، آشفتگی حواس دارند. حواسمان پس از هر سه دقیقه پرت می شود و این در طبیعت ماست. ما قربانی های آشفتگی حواس و ضعف تمرکز هستیم. تمرکز بر روی جزئیات یک چیز برایمان ناممکن است.
محققان می گویند امروزه پیشرفت تکنولوژی، اصلی ترین دلیل آشفتگی حواس است؛ به نحوی که در حال متحول ساختن روان ما به این شکل (کوتاه مدت) هستند. اگرچه این تنها دلیل هم نیست. عوامل شگفت آور دیگری نیز وجود دارند که بی نظمی های فراوانی در مقاطع توجه و حواس ما بروز می دهند و زندگی های شخصی و حرفه ای ما را تیره و تار می کنند.


مقاله مرتبط: کم عمق ها


به عنوان مثال، در وهله اول؛ کمبود خواب، از دلایل مطرح در پس بی نظمی تمرکز است. اگر خواب کافی ندارید و چشمانتان را به حد کافی نمی بندید، در حال فرسودن و خسته کردن سلول های مغزتان هستید و مغزتان را در تاریکی و مه می پوشانید. مغزتان نمی تواند به خوبی کار کند. آرامش ندارد و یا تحت فشار است…
در وهله دوم، مدارک پایه ای وجود دارند که ثابت می کنند افرادی که ورزش منظم انجام نمی دهند، اغلب قربانیان مشکلات حواس می شوند. چرا که ورزش، مهارت تمرکز مغزمان را افزایش می دهد.

بعلاوه حالت احساساتتان به اندازه خواب و ورزش مهم است. اگر در رابطه تان شاد نیستید، می تواند بطور عمده بر مدت تمرکز شما تاثیر بگذارد. بنابراین، برای استفاده ۱۱۰ درصدی تمرکز در کارتان، سعی کنید ۱۲۰ درصد روی رابطه تان تمرکز کنید. روابط سالم و شاد، همیشه فرد را بطور احساسی به جلو می رانند تا بیشتر تمرکز کند و در زندگی بیشتر رشد کند.

جدای از تمام اینها، بعضی دلایل پزشکی نیز می توانند به مدت تمرکزتان آسیب بزنند. به عنوان مثال، مصرف داروها. اگر اخیرا داروهایتان را تغییر داده اید، این امر می تواند ذهنتان را کدر کند و یا شما را تحت حمله عصبی قرار دهد. علاوه بر این، افرادی که تلاش می کنند سیگار را ترک کنند نیز، می توانند برخورد مشابه را داشته باشند.

آیا می توانید آشفتگی حواس را درمان کنید؟

البته که می توانید. تمرین آنقدر سختی هم نیست و شما در این بازی خبره خواهید شد. من چندین ترفند محرمانه برایتان دارم. آنها را دنبال کنید و ببینید که چگونه زندگیتان را متحول می سازند:

۱_ چیزهای جدید را کشف کنید.

خودتان را به چالش بکشید که به چیز جدیدی توجه کنید. از آن مانند یک بازی لذت ببرید. مجبور نیستید کار زیادی بکنید. فقط چند جشن و مراسم را برای توجه انتخاب کنید؛ یا محله تان را بررسی کنید. می توانید این بازی را در خانه تان نیز امتحان کنید. یک فیلم را بیشتر از یک بار تماشا کنید. سعی کنید آنچه را که از دست داده اید بیابید. عبارات، احساسات، اشیاء و… . هر چه بیشتر این بازی را انجام دهید، ماهیچه توجه مغزتان را منعطف تر ساخته اید.

۲_ مردم را مشاهده و درک کنید.

می توانید سعی کنید چند چیز را در یک شیء تماشا کنید، اما مشاهده ی اینچنینی یک انسان، درست رو به رویتان، یک موضوع کاملا متفاوت است. مردم نقاب های مختلفی می پوشند و سعی می کنند درون آنها نقش بازی کنند. ما قابل هستیم که در موقعیتی پرتنش یا لحظاتی بسیار عاشقانه، به خوبی مردم را بخوانیم. بنابراین از بی ثباتی و موقتی بودن این حالات خسته هستیم. در پایان سعی کنید در واکنش های هر روزه، به نیت های مردم، زمانی که چیزی برای نشان دادن ندارند توجه کنید.

۳_کمی استراحت کنید.

از آنجایی که ذهنتان هم وابسته به استراحت است، پس هنگامی که در حالت استراحت قرار دارد، الگوهای فکری تان را هم به چالش کشیده است، و به شما اجازه می دهد تا به آن چیزهایی که خارج از چارچوب ها قرار گرفته اند توجه کنید. تمام مردم برجسته و خوش نام در تاریخ و امروز، زمانی را برای آرامش و استراحت اختصاص می دادند تا اعصابشان را آرام کنند و به آنچه از دست داده اند آگاه شوند. این به آنها اجازه می داد در هر موقعیتی تعمق و تدبر کنند و ببینند که آیا در مسیر صحیح هستند یا خیر.


مترجم: الناز، همکار راستمرد

https://rastmard.com/16957

نوشته‌های مشابه

17 دیدگاه

  1. با سلام
    من خودم آشفتگی زیاد دارم اونم از فشردگی کارهایم هست و همزمان چندین کار رو باهم انجام میدم و البته چندین موارد بالا رو هم شامل میشه البته یک موردی رو که شاید می تونستید برای جمع و جور کردن حواس مطرح کنید رفتن به اماکن مذهبی مثل مسجد یا نماز جماعت هست که برای من خیلی تاثیرگزار بوده.
    سپاس از مطالب مفیدتون

  2. با سلام. موارد زیاذی از اشفتگی حواس را دیده ام که بدون شرایط بالا ایجاد می شود انهم عدم تمرکز یا دقت کافی یا عدم تفهم شرایط برای شخص بوده است در واقع موضوع نتوانسته علاقمندی شخص را جلب کند و حتا علیرغم ماهیت مهم موضوع دقت در شنیدن پایین می اید…

  3. سلام،وقت بخیر.
    برای افزایش تمرکز میشه به دل طبیعت رفت و به گلها،درختها، رودخونه،صدای آب دقت کرد،به نحوه رشد گیاهان،چگونگیه ایجاد رودخونه تمرکز کرد.اینجوری هم ذهن آرومتر میشه هم روحیه باز میشه،هم تمرکز افزایش پیدا میکنه

  4. تکرار کلمات صلح و آرامش
    تجسم کنید داخل جمجمه شما به غیر از تاریکی چیز دیگری نیست کلمات یا ذکر مورد دلخواه رو به شکل یک ستاره دنباله دار یا یک ابر روشن از داخل دهان هدایت کنید به سمت تاریکی درون سعی کنید این کار با تنفس شما هماهنگ باشه این روش هم خوبه یا احساس کنید این کلمات از طریق رگ شقیقه به فضای تاریک درون جمجمه ارسال می شه هماهنگ با تنفس برای من کار سازه ارامش بخش

دیدگاهتان را بنویسید