روانشناسی مثبت نگر و تمرین های کوچک آن

روانشناسی مثبت نگر و تمرین های کوچک آن

روانشناسی مثبت نگر به مطالعه علمی نقاط قوت افراد و جوامع می پردازد که آنها را قادر می کند به رشد و بالندگی برسند. این حیطه از روانشناسی باور دارد که انسان ها به دنبال زندگی های پر معنا، شاد و رضایت بخش هستند. و آنها دوست دارند که بهترین نسخه از خودشان را به دنیا ارائه کنند و تجارب عمیق تری از عشق، کار و تفریح داشته باشند.

روانشناسی مثبت نگر


در گذشته روانشناسان تنها بروی بیماریهای روحی و علت ها و عوامل آنها تحقیق می کردند اما در سال ۱۹۹۵ با روی کار آمدن مارتین سلیگمن به عنوان رئیس انجمن روانشناسی آمریکا او ایده جالب و جدیدی را مطرح کرد. او گفت روانشناسی باید علاوه بر مطالعه بروی بیماری ها و نقاط ضعف انسان ها بروی احساسات مثبتی همچون سلامت روحی و شادی هم تحقیق کند. به همین منظور روانشناسی مثبت نگر تاسیس شد و هدف این روانشناسی مطالعه انسانهایی بود که از زندگی احساس رضایت و شادی داشتند. آنها می خواستند ببینند راز رضایت و شادی انسان ها چیست؟

پس در این زمینه شروع به مطالعه ادیان و مذاهب و مکاتب متفاوت کردند و با بدست آوردن یک سری نقاط مشترک در این مکاتب و آزمایش آنها روی انسان ها به نکات مشترکی برای دستیابی به رضایت و شادی رسیدند و این نکات را به عنوان روانشناسی مثبت نگر ارائه کردند.

مفاهیم زیادی در روانشناسی مثبت نگر مطرح میشود از قبیل شناخت نقاط قوت و تجربه جاری شدن (غرقه شدن، تچان Flow) که فرد با کاری که در حال انجامش هست یکی می شود و گذر زمان را حس نمی کند و این بسیار میتواند شادی و رضایت از زندگی را بالا ببرد. اما چیزی که امروز میخواهم با شما در مورد آن صحبت کنم تمرین های بسیار ساده روانشناسی مثبت نگر است که می تواند شادی و رضایت از زندگی را در شما به گونه ای چشم گیر افزایش دهد.


مقاله مرتبط: “تجربه غرقگی (جاری شدن، تچان flow) کلید اصلی رضایت از زندگی بر اساس روانشناسی مثبت


تمرین های عملی روانشناسی مثبت نگر برای افزایش حس شادی و رضایت در زندگی:

این تمرین ها باید به صورت هفتگی انجام شوند. می توانید برای یادداشت نتایج خود یک دفترچه مخصوص درست کنید.

  1. سه تا چیز بامزه و خنده داری که در طول هفته برایت رخ داد را تعریف کن (یا یادداشت کن)
  2. حداقل یک رفتار مهربانانه که در طول هفته از کسی مشاهده کردی را تعریف کن (یا یادداشت کن)
  3. برای قدردانی از یکی از دوستانت که در گذشته به تو کمک کرده به ملاقات او برو
  4. نامه سپاسگذاری عمومی بنویس. و در آن از همه کسانی که به تو کمک کرده اند و همین طور اتفاقات خوبی که برایت رخ داده تشکر کن
  5. نامه سپاسگذاری خصوصی بنویس. و در آن از شخص خاصی که به تو کمک کرده، با ذکر جزییات تشکر کن.
  6. نقاط قوت و نعمات هایی که در زندگی داری را بخاطر بیاور و آنها را برای خودت تعریف کن (یا یادداشت کن)

در صورتی که هر کدام از این تمرین ها را انجام دادید، نتیجه آن را در کامنت ها با ما درمیان بگذارید.

نوشته‌های مشابه

17 دیدگاه

  1. سلام
    کاش دوستانی که به این دست نوشته یا مقاله ها روجوع میکنن با ترافیک کمتر زهنی وبه اومق مطلب برن تا در زهنشان یادگاری بماند و بتوانند در کوچه پس کوچهای زندگیشان از انها استفاد کنند واز انرژی مثبت برخردار شوند تا دربنبست های زندگی نفسی تازه بگیرن و اغازی باشکوه و منش روحی داشته باشن موفق باشید

  2. سلام و تشکر فراوان
    من قبلا این کار رو انجام دادم و جوابدهیش عالیه
    مثلا من در یک مسافرتی که به تنهایی رفته بودم بیمار شدم و همراه من که دوساعت با او آشنا شده بودم تا صبح مرا در بیماریم همراهی کرد و هر وقت دچار افت روحی میشوم برای خوشحال کردن خودم یک پیام تشکر برای اون خانم میفرستم و کلا روحیه ام شاد میشه واقعا تاثیر گزار هست
    از بقیه دوستان هم میخواهم موارد بالا رو امتحان کنن واقعا اثر داره
    ممنونم از شما بخار یاد آوری این خاطره خوب و شاد کردن روحیه ام

  3. و همچنین یکی از جالب ترین کارهایی که میشه انجام داد و خودم هم از این کار نتیجه گرفتم درست کردن دفترچه تجربیات است که در اون فقط اتفاقات مثبت هر جریانی ذکر بشه چون تجربه گیری بهترین و مثبت ترین اتفاق و برداشت از هر رویدادی هست.
    همچنین ذکر کردن نکات مثبتی که در یک مسیر مشخص به دست اومده و قطعا شکر گزاری از کوچکترین اتفاقات کاملا باعث ایجاد روحیه بهتر و مثبت اندیشی بیشتر میشه.

دیدگاهتان را بنویسید