آیا استفاده از جملات و عبارات تاکیدی و مثبت واقعا در زندگی ما موثرند؟

aalie-2

حتما شما هم با توصیه هایی مثل این مواجه شده اید که وقتی کسی حالتان را می پرسید بگویید عالی ام تا کائنات چنین چیزی را برای شما بوجود آورد؟ یا اینکه همیشه بگویید اوضاع شما روبراه هست حتا اگر اینطور نباشد.. ولی سوال مهم این است آیا واقعا چنین عبارات و جملاتی می توانند موثر باشند یا خیر؟

خالق تلقین مثبت را خیلی ها امیل کوئه میدانند. او یک داروساز بود که خیلی زود متوجه اثر دارونماها در درمان بیمارانش شد. همچنین او متوجه شد وقتی از اثر دارویی برای بیمارانش تعریف می کند اثر آن دارو خیلی بیشتر از زمانی می شود که در مورد دارو صحبتی نمی کند. همین طور در روانشناسی و هیپنوتیزم هم اثر تلقین مثبت بروی بیماران به طور وسیعی مورد آزمایش قرار گرفته و اثربخشی آن ثابت شده است. پس در اثربخشی تلقین مثبت شکی نیست اما در اینجا دو فاکتور حیاتی وجود دارد که معمولا کسایی که چنین چیزهایی را نشر می دهند از آن آگاهی ندارند: ۱. نقش ایمان ۲. تفاوت اثر درونی و بیرونی. در زیر ما به بررسی این دو فاکتور مهم می پردازیم:

۱. نقش ایمان

در اکثر تلقین هایی که موثر واقع می شوند فردی که تلقین را دریافت می کند کاملا به اثربخشی آن ایمان دارد. مثلا در مورد امیل کوئه بیماران او به دانش و تخصصش کاملا ایمان داشتند به همین خاطر نتیجه می گرفتند. در تلقین های هینوتیزمی هم به مراجعان گفته می شود به همه تلقین ها ایمان صد در صد داشته باشند. واقعیت این است که اگر شما به تلقینی شک دارید بهتر است اصلا به خود زحمت تلقین دادن را نکنید چون خیلی راحت ناخودآگاه متوجه بی ایمانی شما می شود و اثر تلقین خنثی می شود. پس در مثال بالا اگر عالی نیستید و به عالی بودن باور ندارید، گفتن اینکه عالی هستید فقط یک نوع خودگول زنی خواهد بود و اثری بر خلق و خوی شما نخواهد داشت اما اگر به قدرت این جمله ایمان داشته باشید و آن را با ایمان کامل بیان کنید حتما اثر گذار خواهد بود.

۲. تفاوت اثر درونی و بیرونی

مشکلی که اغلب افراد که تخصصی در زمینه ذهن و مسائل مربوط به ناخودآگاه ندارند با آن مواجه می شوند این است که نمی توانند تفاوت اثر درونی و بیرونی را از هم تمییز دهند. ببینید وقتی شما به خود تلقین می کنید حتما این تلقین ها روی ناخودآگاه شما اثر دارد، اما لزوما ای تاثیر بیرونی نخواهد بود. پس بهتر است به جای تغییر بیرونی روی خودتان متمرکز شوید. در عکسی که در عنوان این مقاله برای شما تهیه کرده ایم گفته شده کائنات عالی رو واستون آماده می کنه، متاسفانه (یا خوشبختانه) کائنات چنین کاری برای شما نمی کند! اما اگر به خود تلقین کنید که عالی هستید و این کار را با ایمان انجام دهید بعد از مدتی حس عالی بودن خواهید داشت. همین طور اگر به خود تلقین کنید که موفق و باهوش و با اعتماد به نفس هستید چون همه اینها صفات درونی هستند بعد از مدتی به منصه ظهور می رسند اما اگر به خود تلقین کنید که پولدار هستید چنین چیز رخ نخواهد داد چون این اتفاق بیرون از شماست و ارتباطی با ذهن و ناخودآگاه شما ندارد. این اصل در مورد قانون راز هم صدق می کند. برای تاثیر بروی دنیا بیرون به ابزارها و آیین های خیلی بیشتری از تلقین تجسم صرف نیاز هست که در آینده در موردشان صحبت خواهیم کرد.

امیدوارم این توضیح کوتاه در مورد تلقین به خود ذهن شما را در این مسئله روشن کرده باشد و بتوانید با فرمول بندی تلقین های درست و موثر و تکرار آنها بر میزان موفقیت خود در زندگی بیفزایید.

 

نوشته‌های مشابه

17 دیدگاه

  1. حقیقتا چه جملات مثبت چه منفی در زندگی ما
    نقش دارند و این نقش همین زمان که بیان بشه بروز نمیکنه.
    بلکه به مرور زمان در یک وقت مشخص اون جملات خودشون نشون می دهند .
    زندگی امروز من نشانه تفکر دیروز و به زبان آوردن این اندیشه
    مولوی میفرماید : ای برادر تو همان اندیشه ای *
    مابقی تو استخوان و ریشه ای
    سپاس

  2. لوییز هی در کتاب شفای زندگی میگه شما با جملات مثبت میتونید بر شرایط بیرون هم تاثیر بذارید.مثلا اگر قراره با یک رییس بداخلاق شروع به کار کنید،اگر مدام به خودتون بگید رییسم آدم مهربان و خوش اخلاقی هست،نتیجه میگیرید و آن فرد با شما چنین رفتاری خواهد داشت.
    من هم همچین چیزی رو امتحان کردم:قصد داشتم به یک جای جدید برم و قبل از رفتن هر روز به خودم میگفتم ویژگی های افرادی که میخوام ببینم این طوریه،نتیجه گرفتم.نمیگم صد در صد اما تاثیر داشت.
    خوب حالا این طور جملات و تاثیراتش درونی هست یا بیرونی؟

دیدگاهتان را بنویسید