فیلم های پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت پنجم)

فیلم های پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت اول)

فیلم های پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت دوم) 

فیلم های پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت سوم)

فیلم های پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت چهارم)

 

 My dinner with Andre (1981) .41dinner-andre

این فیلم پر از ایده‌های ناب است که به بودن و نحوهٔ زندگی ما بروی این سیاره اشاره دارد. اگر به دنبال فیلمی اکشن و پرلوکیشن هستید این فیلم برای شما مناسب نیست. چرا که اکثر داستان در یک رستوران و در حین صرف شام می گذرد. دو دوست قدیمی بعد از سال‌ها همدیگر را ملاقات می‌کنند. یکی از این دو زندگی مدرن شهری را سال‌ها پیش رها کرده و به سفر به نقاط مختلف دنیا و تجربه سبک‌های متفاوت زندگی پرداخته است و سر میز شام راجع به تجاربش صحبت می‌کند.بااینکه بخش زیادی از فیلم در همین رستوران می‌گذرد، آندره به‌قدری گیرا و جذاب صحبت می‌کند که شما را مجذوب خودش می‌کند. خصوصاً، هر آنچه می‌گوید در مورد زندگی روزمره‌ی ما مصداق دارد و ما را به فکر فرومی‌برد و درنهایت بینش‌های تازه‌ای به ما می‌دهد.

کسی چه می‌داند شاید با دیدن این فیلم ترغیب شدید که سبک زندگی‌تان را عوض کنید!


Black swan(2010) .42 black-swan 

قوی سیاه داستان پذیرفتن نیمه‌ی تاریک وجود و ترکیب آن با نیمه‌ی روشن وجود است. فیلم به‌خوبی از مطالب روانکاوی، به‌خصوص روانکاوی عمقی یونگ که بیش از همه بروی نیمه‌ی تاریک کارکرده، وام می‌گیرد.

فیلم داستان بلوغ دختری بیش‌ازحد وابسته به مادرش است. دخترک غرایز و امیال درونی‌اش را سرکوب می‌کند و هنوز نمی‌داند چه قدرتی درونش خفته است و چه کارهایی از او ساخته است.

جلوه‌های ویژه به مقدار بسیار کم و در جاهایی درست، زمان‌هایی که دختر با نیمه‌ی تاریکش مواجه می‌شود به کار برده شده است.دختر در طی سفرش به اعماق تاریکی و مواجه با این نیمه در می‌یابد که این بخش از وجودش بر خلاف تصورش (یا تصوری که مادرش به او دیکته کرده) تماماً شیطانی و منفی نیست بلکه این بخش از وجودش نیز، نیاز به توجه و ابراز وجود دارد. در نهایت همچون اژدهای کیمیاگری که از جمع اضداد حاصل می‌شود، او می‌تواند با پذیرش نیمه تاریکش شاهکاری را به صورت رقص باله ارائه دهد.

فیلم هم ازلحاظ کاویدن عمق روان انسان‌ها، ارائه راهکارهای عملی و همچنین از لحاظ زیباشناسی شما را اغنا خواهد کرد. درصورتی‌که احساس می‌کنید نیاز دارید از نیمه‌ی تاریک درس‌هایی بیاموزید مشاهده آن را به شما توصیه می‌کنیم.


Perfume: The Story of a Murderer (۲۰۰۶) .۴۳perfume

 “بو” در عرفان کهن ایرانی نماد جستجو و شناخت حقیقت است. در داستان‌های عرفانی ایرانی آمده که خداوند چنان رایحه‌ای خود را در دنیا منتشر کرد که تمام عاشقان حقیقت را سرمست خود کرد و هر کس که مشتاق یافتن او باشد با این بو او را خواهد یافت.

در فیلم عطر، اما سوی دیگری از داستان را می‌بینیم. عطر با زیر عنوان: “داستان یک قاتل” روایتگر پسری است که شامه‌ای مافوق الطبیعه دارد و بوها را بسیار عمیق حس می‌کند. بو در این فیلم نماد ماورا و روح انسانی است. این پسر در ابتدا شاید برحسب اشتباه ، دخترک جوانی را می‌کشد و همین رخداد برای او هدفی به وجود می‌آورد که تا آخر فیلم او را به دنبال خود می‌کشد.

فیلم پر است از تمثیل‌ها و نمادهای عرفانی که شرح و تفسیر آن‌ها خود مقاله‌ای جداگانه می‌طلبد. همچنین نحوه‌ی فیلم‌برداری بسیار ویژه است و احساسات خاصی را در بیننده بیدار می‌کند چرا که نمایش مستقیم بو برخلاف حواس دیگر ممکن نیست. اما کارگردان فیلم موفق شده به خوبی احساسات و تجربیات لازم را به بیننده منتقل کند.

اگر این فیلم را ندیده‌اید حتماً آن را در لیست خود قرار دهید. البته باید هشدار دهیم که به خاطر برخی صحنه‌های برهنگی و خشونت تماشای آن برای همه مناسب نیست.


Ninth gate(1999) .44 ninth-gate 

دروازه‌ی نهم  رومان پولانسکی را می‌توان در حیطه علوم خفیه قرار داد. داستان فیلم در مورد بوریس بولکان مجموعه‌دار ثروتمندی است که درگیر آیین‌های جادوگری است و قصد احضار لوسیفر را دارد اما برای این کار به دو کتاب نیاز دارد که در دست مجموعه‌داران دیگری است. به همین خاطر دین کورسو، با بازی جانی دپ، که یک دلال کتاب عتیقه است را استخدام می‌کند تا اطلاعاتی که لازم دارد را از آن دو کتاب برای او به دست بیاورد.اما در این میان خود دین کورسو درگیر پدیده‌های مرموز و ماورائی می‌شود و درمی‌یابد که بولکان تنها کسی نیست که به دنبال لوسیفر است.

اگر شما نیز مشتاق فیلم‌هایی با موضوع علوم خفیه هستید مطمئن باشید این فیلم شما را ناامید نمی‌کند.


Prestige(2006) .45 prestige

“همه برای دونستن راز، چاپلوسیت رو می کنن. بعد از اینکه راز رو بهشون گفتی دیگه براشون اهمیتی نداری.”

این یکی از جملات کلیدی فیلم “وجهه” یا “پرستیژ” است. داستان فیلم در مورد رقابت دو شعبده‌باز است که به دنبال دستیابی به راز نهایی شعبده‌بازی و ارائه‌ی نمایشی هستند که همه را مسحور کند. فیلم پر از راز و رمز و تمثیل‌های گوناگون است. همچنین بازی‌های کریتسین بیل و هیو جکمن به‌عنوان دو شعبده‌باز بسیار جاندار است و لحظه‌ای شما را راحت نمی‌گذارد. شما مدام در حال نظریه‌پردازی و حدس زدن هستید و هر چه فیلم جلوتر می‌رود برخی نظریات شما تأیید و خیلی از آن‌ها رد می‌شوند. همچنین در فیلم اشاره‌ای به نیکولا تسلا و ماشین جادویی او و برخی پدیده‌های ماورایی هم می‌شود.

این فیلم در حیطه‌ی فیلم‌های شعبده‌بازی یکی از بهترین نمونه‌هاست که درعین‌حال مفاهیمی عمیق را نیز مطرح می‌کند و حتماً دیدنش را به شما توصیه می‌کنیم.


Dead poem society(1989) .46 dead-poem-society

انجمن شاعران مرده با بازی مرحوم رابین ویلیامز فیلمی است سراسر امید و شور زندگی. داستان در مورد دانش آموزان مدرسه شبانه‌روزی است که معلمی متفاوت و تا حدودی عجیب برای درس ادبیات آن‌ها انتخاب می‌شود.

این معلم برخلاف قوانین خشک و خردکننده‌ی مدرسه، از بچه‌ها نظم و انضباط و درس‌های حفظ کردنی نمی‌خواهد. بلکه آن‌ها را تشویق می‌کند که زندگی کنند. بله، زندگی این گوهر بی‌همتا و تکرار نشدنی که خیلی وقت‌ها یادمان می‌رود قدرش را بدانیم و این فیلم همان چیزی است که این موضوع را به یادمان می‌آورد.

 

 


Silent hill(2006) .47 

silent-hill

سایلنت هیل یا تپه خاموش نیز در حیطه ژانر وحشت و علوم خفیه قرار می‌گیرد. این فیلم که از روی بازی کامپیوتری با همین نام ایده برداری شده داستان زنی است که به دنبال دخترخوانده‌اش وارد شهر ارواح می‌شود. شهری که روی نقشه‌ها نیست، هیچ دستگاه الکترونیکی در آن کار نمی‌کند و گذشته‌ی تاریکی دارد.

تمام مراسم‌ها، موجودات ماورایی و رخدادهای فیلم در خدمت خط داستان و بسیار باورپذیر هستند و تا آخر بیننده را به دنبال خود می‌کشند.

باز باید تکرار کنیم که به علت صحنه‌های خشن و تاریک ممکن است تماشای این فیلم برای همه مناسب نباشد.

 

 


Big fish(2003). 48 big-fish

ماهی گنده یکی از فیلم‌های درخشان تیم برتون است که به ساختن فیلم‌های فانتزی و خاص شهرت دارد. داستان پیرامون پسری می‌گردد که از کودکی با داستان‌های قهرمانی‌های پدرش بزرگ‌شده اما آن‌ها را باور نداشته ولی حالا که زمان مرگ پدرش نزدیک است می‌خواهد حقیقت را از افسانه جدا کند و واقعاً دریابد که پدرش که بوده.

فیلم ما را به ماجراجویی‌های دورودرازی می‌برد که همچون داستان‌های پریان، سراسر پر از جادو و شگفتی و اتفاقات خارق‌العاده است. ما نیز همچون پسر قهرمان فیلم درنهایت شاید قادر نباشیم که حقیقت را از افسانه جدا کنیم و شاید هم اصلاً نیازی به این کار نباشد چرا که زندگی خود ماجراجویی شگفت‌انگیزی است.

این فیلم یکی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های تیم برتون است که درعین‌حال به زندگی روزمره نزدیک‌تر است و همچون سایر فیلم‌های او سرشار از زندگی، افسانه‌ها، امید و رازهاست. به همین خاطر اگر این فیلم را تا به امروز ندیده‌اید حتماً مشاهده‌ی آن را به شما توصیه می‌کنیم. حتا این فیلم را می‌توان به‌صورت خانوادگی نیز مشاهده کرد.


Dorian grey(2009) .49 dorian-grey

دوریان گری، از رمانی تحت همین عنوان بارها و بارها به فیلم تبدیل شده است. داستان فیلم بسیار جذاب است و از عناصری همچون فروختن روح به شیطان، جاودانگی، جوانی ابدی، عیاشی و خوش‌گذرانی بهره می‌برد.

داستان فیلم در مورد جوانی است که به‌طور ناخواسته با شیطان معامله می‌کند و به‌جای خودش تصویری از او شروع به پیر شدن می‌کند درحالی‌که او همیشه جوان و زیبا باقی می‌ماند اما کم‌کم روحش در اثر خوش‌گذرانی فاسد می‌شود و به بیراهه کشانده می‌شود.

روایت فیلم بسیار گیراست و احساسات عمیقی را در انسان بیدار می‌کند و ما را با سؤالات بنیادینی مواجه می‌کند که مثلاً آیا شادی و خوش‌گذرانی معادل هم‌اند؟ و اینکه رستگاری واقعی در چیست؟


۵۰- ساکن طبقه وسط ۱۳۹۳ 

resident_of_the_middle_floor_movie_poster

ساکن طبقه وسط ساخته‌ی شهاب حسینی یکی از دو فیلم ایرانی ما در حیطه معنوی – ماورائی است. با اینکه دوست داشتیم فیلم‌های ایرانی بسیار بیشتری معرفی کنیم اما متأسفانه سینمای کشورمان را در این حیطه غنی نیافتیم. هر چند که اگر شما فیلم‌های معنوی تراز اولی سراغ دارید، می‌توانید آن‌ها را به ما معرفی کنید.

به‌هرروی، ساکن طبقه وسط، داستان انسان است که در طبقه وسط بین بهشت و جهنم یا زمین و آسمان، هوا و هوس و روح پادرهواست. اگر کسی دغدغه‌ی خودشناسی و سلوک نداشته باشد فیلم به دلش نخواهد نشست اما اگر شما نیز همچون من برای شناخت به هر تخته‌پاره‌ای چنگ می‌زنید و در جستجوی حقیقتید با کاراکتر اصلی فیلم هم ذات پنداری خواهید کرد که در کنارش از کتاب‌های اکنکار گرفته تا شمنیزم یافت می‌شود و حتا برای درک حقیقت از استفاده از مواد روان‌گردان هم روی‌گردان نیست و تمام اتفاقاتی که برای او در طی این مسیر می‌افتد برای ما بسیار باورپذیر است.

هرچند که همین از این شاخه به آن شاخه پریدن شاید قدری از انسجام فیلم کاسته باشد اما برای اولین تلاش در این حیطه واقعاً فیلمی درخور توجه است و امیدواریم که شاهد ساخت فیلم‌های بیشتری ازاین‌دست باشیم که از بن جان جستجوگران برآمده باشد و بیانگر دغدغه مردان و زنان معنوی امروز ایران باشد و نه فیلم‌هایی که به سفارش فلان نهاد و ارگان ساخته می‌شود و بجای بیان معنویت واقعی سعی دارد به زور باورهای خود را به‌عنوان معنویت به خورد مخاطب دهد و سال‌هاست که دل‌زدگی ایجاد کرده است. دقیقاً به همین دلیل ما از ذکر فیلم‌هایی مثل یک تکه نان به‌عنوان فیلم معنوی ایرانی پرهیز کردیم چون معتقد بودیم فیلمی که از روی اقتضا و سیاست یا باور عامه ساخته شود هرگز نمی‌تواند جایگزین چیزی شود که از دل برمی‌آید. ساکن طبقه وسط چیزی است که ازدل‌برآمده! و فکر کنم همین دلیل برای دیدنش کافی باشد.


فیلم های پیشنهادی راستمرد که باید حتما قبل از مردن ببینید! (قسمت ششم)

نوشته‌های مشابه

14 دیدگاه

  1. لیست فیلمها عالی بود…
    بعضی رو دیدم و بعضی رو فرستادم توی لیست دانلود…

    و به نظرم جای سری پاندا کنفو کار که با طنز یکسری مسایل معنوی و فکری و فلسفی که جای تفکر داره رو هم بیان میکنه خالیه… باز به نظرم میشد سری فیلم هری پاتر رو جا داد با اونکه فانتزی بود ولی مسایلی مثل مبارزه خیر و شر ، قدرت عشق و دوستی و اتحاد ، نژاد پرستی و مبارزه با اون و عدم تفاوت تمام موجودات و خیلی از چیزای متافیزیکی رو بیان میکه مثل تلپرت اینکه هر فردی در درون خودش توانایی رو داره که در جای خودش لازمه و قدرت های مختلف یا بهتر بگم سیدهی های مختلف البته فکر میکنم این از طرف فیلم نامه نویس بهینه تر شده…
    فکر میکنم اگر با دید باز تر به فیلمها نگاه کنیم میشه خیلی چیز های خاصی رو در اون پیداکرد…

  2. ممنون رایت عزیز ، لیست آخرت از تنوع نگاه و معرفت خوبی برخورداره…..یه فیلم ایرانی ماورایی و هستی شناختی با ته رنگی از ژانر وحشت امسال اومد که واقعا جای تبریک داره برای سینمای متفاوت ایران..پیشنهاد میکنم حتما فیلم(( ماهی و گربه)) شهرام مکری رو ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید